Odrastanje u siromaštvu mijenja strukturu dječijeg mozga

Pokazalo se da je socio-ekonomski status u pozitivnoj relaciji s ukupnim volumenom sive materije, a manje s volumenom bijele materije.

AUTOR: IflScience
OBJAVLJENO: 19.05.19 u 09:47
http://bit.ly/2WcZ8gH
Dugotrajna analiza stotina adolescentskih mozgova pokazala je kako socioekonomski status (SES) porodice može igrati ulogu u razvoju ključnih područja mozga odgovornih za učenje, jezik i emocionalni razvoj.

Da bi proučavali efekte dohotka i razine obrazovanja roditelja i kognitivnog razvoja njihovog djeteta, naučnici iz Nacionalnog instituta za mentalno zdravlje skenirali su mozgove više od 600 osoba tokom njihovog života u dobi od pet do 25 godina. Zatim su poredili neuro-slike u odnosu na podatke o obrazovanju i zanimanju njihovih roditelja, kao i IQ svakog sudionika, piše Madison Dapcevich za IFLScience.

Kada je u pitanju veza između anatomije mozga i SES-a, malo se mijenja od djetinjstva do rane odraslosti. To je navelo naučnike da vjeruju kako je predškolski život ključno vrijeme u kojem se počinju razvijati prve veze između socijalno-ekonomskog statusa (SES) i organizacije mozga.

Pokazalo se da je socio-ekonomski status u pozitivnoj relaciji s ukupnim volumenom sive materije, a manje s volumenom bijele materije. Također je bio povezan s razinama volumena u prefrontalnom korteksu, području mozga povezanim s razvojem ličnosti i hipokampusom koji regulira emocije. 

"Pronašli smo pozitivnu povezanost između SES-a i ukupnih volumena mozga, kortikalnog lista i četiri odvojene subkortikalne strukture", napisali su autori u Journal of Neuroscience, dodajući da su područja mozga odgovorna za emocionalni razvoj, učenje i jezične vještine bila kompleksija kod osoba čiji su roditelji bili obrazovaniji i imali profesionalne karijere.
 
Naučna zajednica odavno zna da SES u dječijoj dobi utječe na kognitivni razvoj i mentalno zdravlje, ali način na koji mijenja određene strukture u mozgu nije dobro opisan.
 
"Rani razvoj mozga odvija se u kontekstu iskustva i okoline svakog djeteta, koje se značajno razlikuju kao funkcije socioekonomskog statusa (SES)", napisali su autori. Rani razvoj mozga je pod utjecajem ranog životnog iskustva djece i njihove okoline, što može varirati ovisno o socioekonomskom statusu njihove porodice, kao što su prihodi njihovih roditelja, obrazovanje i zanimanje. Pokazalo se da ti faktori utječu na mentalno zdravlje djeteta, kognitivni razvoj i njihova akademska postignuća. Razumijevanjem kako takve stvari fizički mijenjaju ključne strukture unutar mozga naučnici su mogli razumjeti kako je SES povezan s različitim životnim ishodima, kao što su zdravlje i postignuća.
 
Studija ima dva važna ograničenja: Prvo, tim je koristio zastarjelu mjeru SES-a koja ne obuhvata nužno sve roditeljske SES faktore. Drugo, subjekti u ovom uzorku nisu reprezentativni za cijeli socioekonomski raspon u Sjedinjenim Američkim Državama. Nadalje, socioekonomski status u djetinjstvu složen je konstrukt koji utječe na fizičko i psihosocijalno okruženje u kojem se dijete razvija.
 
"Naši rezultati ukazuju na stalna nastojanja da se razjasni prostorno-vremenski obrazac neuroanatomskih varijacija povezanih sa SES-om i njegova povezanost s kognitivnim mjerama kao što je IQ", zaključuju autori, ističući da ta veza između SES-a i kognitivnog razvoja "predstavlja samo jedan mogući skup interakcija između okruženja u djetinjstvu, anatomije i spoznaje."
 
Za Front Slobode prevela Esma Klico