Znaju li životinje računati?

Istraživači su pokazali da rezus makaki majmuni mogu brzo i pravilno izbrojati broj predmeta na ekranu u 80% slučajeva kao i studenti na fakultetu

AUTOR: LiveScience
OBJAVLJENO: 07.12.17 u 13:03
Sposobnost rješavanja matematičkih problema je jedna stvar koja razdvaja ljude od ostatka životinjskog carstva. Unatoč ovoj činjenici, izgleda da neke životinje posjeduju barem jednu osnovnu matematičku vještinu – mogu u određenom smislu brojati.

Početkom 1900-ih, konj Pametni Hans privukao je pozornost ljudi širom svijeta u Berlinu, kada je njegov trener pokazao da ovaj kopitar može brojati (i rješavati matematičke probleme), tako što bi tapkao kopitom kako bi ukazao na broj ili tačan odgovor između više izbora. Istraživači su kasnije otkrili da Pametni Hans zapravo nema matematičke vještine, ali konj je pokazao impresivne vještine opažanja. To jest, on nije mogao odgovoriti na pitanja na koja ispitivači također nisu znali odgovor jer je Pametni Hans zapravo čitao sitne facijalne i tjelesne znakove kako bi utvrdio tačan odgovor.

Iako Pametni Hans nije uspio položiti matematčki kviz prije jednog stoljeća, studije u posljednjih nekoliko decenija su pokazale da brojne žive vrste zapravo imaju ''osjećaj za brojeve'' ili sposobnost razlikovanja različitih količina određenih predmeta, piše Live Science.

Izgleda da nakon ljudi, neljudski primati imaju najnaprednije numeričke vještine, što možda i nije iznenađujuće. Krajem 1980-ih godina, istraživači su pokazali da čimpanze mogu sabrati broj čokolada raspoređenih u dvije zdjele za hranu (do pet komada čokolade u svakoj posudi), porediti taj broj sa zbirom dvije druge zdjele za hranu i pravilno izabrati veću od ove dvije sume u 90% slučajeva.

Dvadeset godina kasnije, istraživači su pokazali da rezus makaki majmuni mogu brzo i pravilno izbrojati broj predmeta na ekranu u 80% slučajeva kao i studenti na fakultetu. U sljedećim eksperimentima istraživači su pokazali kako majmuni mogu računati preko čula tako što povezuju broj zvukova koje čuju sa brojem oblika koje vide na ekranu.

Izgleda da i lavovi imaju osjećaj za brojeve koji je povezan sa zvukom. Prošla istraživanja su pokazala da ponosni lavovi odlučuju hoće li prići ili se povući pred zvukovima glasnih uljeza (koji se prenose zvučnikom) ovisno od njihovog broja i od toga koliko članova ima u njihovoj vlastitoj grupi.

Neki drugi sisavci, uključujući vukove i crne medvjede, su također pokazali sposobnost razlikovanje količina – kao i životinje iz raznih drugih životinjskih klasa.

Pčele su poznate po svojoj izuzetnoj spoznaji, uključujući vještine odlučivanja i društvenog učenja. Ali, naučnici već dugo znaju da insekti mogu računati – barem do 4. Istraživači iz 1990-ih su pokazali da medonosne pčele znaju koliko su daleko otputovale od svoje košnice tako što bi putem brojale orijentire (do 4) te bi se zbunile kada bi istraživači izmijenili njihov broj. Novije istraživanje je pokazalo kako medonosne pčele mogu praviti razliku između različitog broja tačaka (opet do 4).

Za razliku od pčela, ribe nisu poznate po svojoj inteligenciji. Ipak, i ove životinje imaju osjećaj za brojeve. Studije provedene na gupi ribama su pokazale da će se ribe radije pridružiti u jata koja su brojnija (i koja su stoga sigurnija).

Neka istraživanja pokazaju da osjećaj za brojeve može biti nešto s čim se određene životinje rađaju. U 2015. godini, naučnici su ustanovili da pilići stari tri dana mogu identificirati manje i veće količine, i možda čak razmišljati o brojevima na ''brojčanoj liniji'' koja se kreće s lijeva na desno, slično kao i ljudi.

Bez obzira na sve, naš osjećaj za brojeve nije jedinstven u životinjskom carstvu. Ustvari, to možda nije nešto što je rezervisano samo za životinje: biljka venerina muholovka također zna ''računati''.