Evolucija kriva za migrene?

AUTOR: IflScience
OBJAVLJENO: 09.05.18 u 07:25

Genetska varijacija koja čini ljude podložnijim migrenama možda je postala uobičajena kod stanovnika Sjeverne Evrope jer im također omogućava veću toleranciju na hladnije temperature, smatra tim sa Instituta za evolucijsku antropologiju Max Planck.

Studija objavljena u časopisu PLOS Genetics objašnjava kako mutacija koja izaziva manje poželjne osobine također može biti podložna evoluciji.

Prethodna istraživanja o migrenama pokazala su kako su osobe koje imaju specifičnu pojedinačnu nukleotidnu varijantu u DNK uzvodno od gena pod nazivom TRPM8 imaju veću vjerojatnoću da će imati migrene od onih koji nemaju, iako je mehanizam iza toga nejasan. Ovu varijaciju najčešće imaju Evropljani, posebno oni sa sjevera u odnosu na druge etničke skupine. Iako pomaže da se objasni zašto su bijeli ljudi skloniji migrenama, ovo otkriće je zainteresovalo naučnike iz drugih razloga, piše Aliyah Kovner za IFLScience.

TRPM8 gen kodira tip temperature receptora na nervnim ćelijama koje se pale kao odgovor na hladnoću, što dovodi do osjećaja hladnoće prilikom umjerenog ativiranja i osjećaja nelagodnosti i boli kada se visoko aktivira u okolini u kojoj vlada niska temperatura.

Studije na drugim sisarima pokazale su kako su vrste koje su živjele u hladnim regionima prilagođavale različite verzije TRPM8 gena kako bi se bolje suočile sa teškim uslovima, što je dovelo do toga da autori špekulišu da ljudska sposobnost tolerisanja vjerovatnoće, bez koje ne bi mogli kolonizirati sjeverna klimatska područja, vjerovatno dolazi od TRPM8 varijacije.

Analiza uzoraka genoma uzetih od populacije širom svijeta izgleda potvrđuje ovu hipotezu. Varijacija je sve češća u ljudskoj populaciji s obzirom da se lokacija grupe povećava u geografskoj širini. Shodno tome, oblasti s najnižom i najvećom frekvencijom – Nigerija (samo 5%) i Finska (88%) također imaju suprotne klime.

Kompjutersko modeliranje ukazuje da se varijacija prvi put pojavila kada su prvi stanovnici naselili Afriku, ali da je ipak hiljadama godina ostala na niskim nivoima. Zatim, prema autorima, ''selekcija je počela prije 26.000 godina, što se slučajno poklopilo sa posljednjim glacijalnim maksimumom prije oko 26.500 godina.''

Uzorci drevne ljudske DNK pokazuju da je prije 8.000 do 3.000 godina varijacija dostigla frekvenciju koja je sada prisutna u evropskoj populaciji.

''Ova studija lijepo pokazuje kako prošli evolucijski pritisci mogu utjecati na sadašnje fenotipove,'' izjavio je autor Felix Key u saopštenju.

Iako nije sasvim jasno kako TRPM8 promjena utječe na sam gen, autori spekulišu kako varijacija smanjuje ekspresiju receptorskog proteina, što dovodi do smanjene sposobnosti nerva da reaguje na hladnoću.

Pronalazak odgovora na pitanje kako sama varijacija i TRPM8 receptor utječu na migrene zahtjevat će buduća istraživanja, mada autori ističu kako ''migrena dovodi do povećane percepcije boli na hladne temperature i da konzumiranje hladne vode u nekim slučajevima može uzrokovati migrene, omogućavajući moguće veze između posredničke hladne percepcije TRPM8 i nekih aspekata migrene."

Migrene nisu sasvim razumljiv poremećaj senzornog obrađivanja, gdje preuzbuđeni nervi pokreću dilataciju krvnih sudova u glavi i vratu i bolan upalni proces.

''Migrene su vrlo česte u mnogim geografskim područjima i manje uobičajne u drugim. Poznato je da genetika ima ulogu u nekoj mjeri kada su migrene u pitanju – međutim, taj genetski doprinos nije sasvim poznat. Otkriće u ovoj studiji da je TRPM8 gen (kodiranje osjetljivosti na hladnoću) povezan s migrenama je veoma interesantno,'' izjavila je dr. Kathleen Digre, neurooftamolog i stručnjak za migrene za IFLScience.