Pronađena jasna veza između radijacije na mobitelima i raka

Dugotrajna američka studija o efektima radio-talasnog zračenja kojeg emitiraju mobiteli, otkrila je "jasne dokaze" o visokoj razini izloženosti i karcinoma srca kod muških štakora.

AUTOR: Independent
OBJAVLJENO: 03.11.18 u 09:37

Neki dokazi o povezanosti s tumorima mozga i nadbubrežne žlijezde također su pronađeni kod muških štakora, ali kod ženskih glodavaca i muških miševa znakovi raka nisu bili jasni, zaključuje Nacionalni toksikološki program (NTP) u svom finalnom izvještaju u četvrtak.

Program je vodio Američki odjel za zdravstvo i ljudske usluge koji bio je zadužen za pregledavanje toksičnosti radijacije mobilnog telefona kao odgovor na sveprisutnu blizinu uređaja u modernom životu, piše Independent.

Izlaganje radijaciji u eksperimentu bilo je daleko iznad razine koju bi većina ljudi doživjela, ali naučnici kažu kako rezultati pokazuju da je veza između radiofrekvencija i tumora - barem kod štakora - "stvarna".

"Ekspozicije koje se koriste u istraživanjima ne mogu se izravno uspoređivati s ekspozicijom koju ljudi doživljavaju prilikom korištenja mobitela", rekao je dr. John Bucher, viši naučnik u NTP.

"U našim istraživanjima štakori i miševi su primili radiofrekventno zračenje širom čitavog tijela. Nasuprot tome, ljudi su uglavnom izloženi u određenim lokalnim tkivima blizu mjesta gdje drže telefon.

"Pored toga, razina izloženosti i trajanja naših studija bili su veći od onoga što ljudi doživljavaju."

Ali, dodao je: "Vjerujemo da je veza između radiofrekventnog zračenja i tumora u muškim štakorima stvarna i stručnjaci su se složili".

Trebala su desetljeća da se studija završi, a koštala je više od 30 miliona dolara. Tkiva životinja bila su češljana zbog znakova tumora nakon što bili izloženi radijaciji devet sati dnevno većinu svog prirodnog života, počevši od maternice u slučaju štakora.

Ovo je najviše kontrolirana studija o izloženosti radijaciji do danas, a postavlja mnoga pitanja o zaključcima za ljude, posebno uzimajući u obzir da je najniža razina ekspozicije bila na maksimalnim razinama dopuštenim za mobilne telefone.

Grupa je pronašla da muški štakori imaju veću učestalost tumora srca, u poređenju s kontrolnim štakorima koji nisu bili izloženi radijaciji, ali zračeni muški štakori također su živjeli duže - očito zbog manje problema s bubrezima.

Kod ženka štakora i oba uzorka miševa, dokazi o nastanku raka opisani su kao "dvosmisleni", što znači da postoje mjerljiva povećanja u molekulama ponekad povezana s rakom, ali ne postoje stvarni dokazi.

Istraživanje se također fokusiralo na 2G i 3G bežične signale, najčešće korištene tipove kada je studija započela, ali naučnici kažu da su njihova otkrića još uvijek relevantna i danas, budući da većina mobilnih telefona i dalje ima ove značajke uz WiFi i 4G.