Kineski naučnik tvrdi da je stvorio prve genetski modificirane bebe

Kineski naučnik tvrdi kako je pomogao u stvaranju prvih genetski modificiranih beba u svijetu, tj. blizanaca s uređenim genom koji im pruža zaštitu od HIV-a.

AUTOR: IflScience
OBJAVLJENO: 29.11.18 u 12:20

Kinez He Jiankui, organizator projekta - najavio je otkriće u nedjelju u pravom stilu 21. stoljeća: kroz seriju YouTube videa.

Jiankui He Lab sa Southern University of Science and Technology u Kini kaže da će "uskoro objaviti njihove potpune podatke", međutim, nezavisni naučnici još nisu verifikovali ove tvrdnje, koje je prvo objavio MIT Technology Review.

Ako je to istina, napredak je iznimno važan i bez sumnje kontroverzan. Dok je poboljšavanje CRISPR gena obećavajuće kako za nauku tako i za društvo, mnogi naučnici su oprezni oko igranja s ovim alatom na ljudima, budući da je još uvijek izuzetno rano i da su ljudski eksperimenti vrlo ograničeni, piše Tom Hale za IFLScience.

Blizanci, nazvani Lulu i Nana, rođeni su prije nekoliko sedmica i sada su navodno kod kuće sa svojim roditeljima. Porodica će ostati anonimna za javnost i He nije htio reći gdje se posao obavio. Otac blizanaca je HIV pozitivan. Iako se njegove kćeri ne bi nužno rodile s HIV-om, sada će dobiti zaštitu od virusa kroz promjenu samo jednog gena.

On je objasnio da je trudnoća slična "regularnom IVF-u s jednom razlikom". Kada su se jaja i sperma kombinirali, naučnici su također dodali CRISPR protein kojem je "rečeno" da promijeni CCR5 gen. Onesposobljavanje ovog jedinstvenog gena pomaže "zatvaranju vrata" kroz koje HIV može ući i zaraziti ćelije. Važno je napomenuti da se HIV infekcija još uvijek može pojaviti.

Najmanje sedam parova je navodno bilo dio kliničkog ispitivanja, a kod svakog para otac je taj koji je imao HIV, ali rođen je samo jedan par blizanaca. Budući da se gen uređuje u vrlo ranoj fazi razvoja, genetska promjena može biti naslijeđena i mogla bi utjecati na cijeli genetski bazen. Govoreći za Associated Press, nekoliko naučnika izrazilo je sumnju o potpunoj uspješnosti genetskog uređivanja, navodeći nedovoljne dokaze.

Čak i pored naučnih razmatranja, projekt je također minsko polje glavnih etičkih problema. Je li dugoročno sigurno? Je li to "igranje Boga"? Da li smo otvorili neku Pandorinu kutiju?

"Ako je istina, ovaj eksperiment je monstruozan", izjavio je profesor Julian Savulescu, profesor praktične etike na Univerzitetu Oxford. "Embriji su bili zdravi. Nema poznatih bolesti. Geni i samo uređivanje su eksperimentalni i još uvijek su povezani sa ne-ciljanim mutacijama.''

"Ovaj eksperiment izlaže zdravu normalnu djecu rizicima genetskog uređivanja bez stvarne potrebne koristi".

He, s druge strane, ostaje siguran u svoj rad: "Vjerujem da porodice trebaju tu tehnologiju. I ja sam spreman podnijeti kritiku zbog njih."