Zašto su se neandertalci okrenuli kanibalizmu?

Nova studija, objavljena u časopisu Journal of Archaeological Science, identificirala je potencijalni razlog za takvo ponašanje: klimatske promjene.

AUTOR: IflScience
OBJAVLJENO: 06.04.19 u 11:29
Prije dvadeset godina u maloj špilji u južnoj Francuskoj otkriveni su ostaci šest neandertalaca. Ožiljci i tragovi ugriza na tim kostima ukazuju na činjenicu da je kanibalizam bio prisutan - ali zašto?

Pokazalo se da su neandertalci pronađeni u francuskoj špilji - dvoje odraslih, dva tinejdžera i dvoje djece - živjeli tokom posljednjeg interglacijalnog perioda prije oko 120.000 godina, kada se planeta zagrijavala. Suočavanje s promjenom iz ledene klime u mnogo topliju vjerovatno je vršilo pritisak na neandertalce, što im je otežavalo pronalazak hrane, piše Rachel Baxter za IFLScience.

Špilja u Baume Moula-Guercy u francuskoj dolini Rhône sadrži sloj stijene debljine 40 centimetara koji je nastao tokom posljednjeg interglacijalnog razdoblja. Zarobljeni u ovom sloju leže razni ostaci životinja, koji su naučnicima pružili tragove o tome kako je promjena klime utjecala na životinjski svijet i, stoga, na hranu na koju su se Neandertalci oslanjali.

"Promjena klime od glacijalnog razdoblja do posljednjeg interglacijala bila je vrlo nagla", rekao je autor studije Emmanuel Desclaux za časopis Cosmos.

„Mi ne govorimo o geološkoj skali, već o ljudskoj ljestvici. Možda se u nekoliko generacija krajolik potpuno promijeni.''

Tim je utvrdio da su prije i nakon razdoblja zagrijavanja životinje poput sobova i mamuta lutale dolinom Rhône. Međutim, kako se klima zagrijavala, ta su velika mesna stvorenja nestala, ostavljajući glodavce, zmije i kornjače umjesto njih. To nije baš hranjiv obrok ako ste gladni neandertalac.

Čini se da je ova iznenadna promjena nagnala Neandertalce da jedu jedni druge kao posljednje sredstvo. Tragovi na zubima pronađeni u špilji također ukazuju na to da su ti drevni hominini prolazili kroz razdoblje stresa, i vjerovatno bolovali od neke bolesti ili pothranjenosti.

"Nisu radili ništa drugačije od onoga što bi moderni ljudi učinili u istoj situaciji", izjavila je Michelle Langley, arheologinja koja nije sudjelovala u studiji u saopštenju. Autori ističu da su neandertalci vjerojatno jeli jedni druge samo u vrijeme očaja jer njihovo meso nije bilo hranjivo kao što je to slučaj kod životinja poput jelena ili bizona.

Dokazi o kanibalizmu neandertalaca prethodno su identificirani u Španiji, Belgiji i Hrvatskoj. Iako nova studija pruža uvjerljive dokaze da je takvo ponašanje možda nastalo zbog nedostatka hrane koje je uzrokovano promjenom klime, kanibalizam se možda pojavio i zbog kulturnih razloga.

"Bilo je slučajeva kulturnog kanibalizma, ali u ovom konkretnom primjeru to nije slučaj", rekao je Desclaux.