Naučnici prvi put na najmlađem vulkanskom ostrvu

Ostrvo HTHH nastalo je nakon vulkanske erupcije prije tri godine, naučnici proučavaju kompoziciju stijena i tla, floru i faunu

AUTOR: Jasmin Valjevac
OBJAVLJENO: 09.02.19 u 12:24
OSVJEŽENO: 09.02.19 u 12:24
Naučnici NASA-e su se prvi put iskrcali na jednom od najnovijih otoka na svijetu i otkrili da je trogodišnja kopnena masa prekrivena ljepljivim, misterioznim blatom, sa ranom vegetacijom i naseljena pticama.

Vulkansko ostrvo je nastalo nakon erupcije u okeanu u blizini Tonge prije tri godine i ne postoji na mapama. Jedno je od samo tri nova ostrva nastala u posljednjih 150 godina koja su preživjela više od nekoliko mjeseci. Prve procjene ukazuju da ostrvo može preživjeti i do 30 godina prije nego ga okean uništi, piše Slayback u svom Nasa blogu.

Dan Slayback iz Nasa Goddard Space Flight Center i njegov tim su se iskrcali na ono što je izgledalo kao crna pješčana plaža na satelitskim snimcima, a ispostavilo se da je plaža sa crnim šljunkom veličine graška koji je hodanje činio bolnim iskustvom.

Okean i kiše djeluju na glineni materijal svijetle boje koji se slijeva sa vrha ostrva, ljepljiv je i nije prah, ali ne znamo tačno šta je - pisao je u blogu. Editovao ga je par kasnije sa objašnjenjem da materijali koje voda nosi sa vrha ostrva i koji je dominirao u erupciji nakon koje je ostrvo nastalo i nije toliko neočekivan. Klimatski uvjeti oko susjednih ostrva, prvenstveno tropske kiše su taj isti glineni materijal saprale sa susjednih ostrva i depozitovale u blatne naslage na dnu okeana, oko baze vulkana.

Blato nije bilo jedino iznenađenje za naučnike, otkrili su vegetaciju koja je "prešla" sa susjednog ostrva i počela puštati korijenje, kao i biljke čije sjemenke su vjerovatno donijele ptice koje se već gnijezde na novom ostrvu (sooty tern).

Prvenstveni razlog naučne ekspedicije na novo ostrvo za Dan Slaybacka bile su u biti stijene i prikupljanje uzoraka tla za analizu u Goddard’s Non Destructive Evaluation Lab i procjena visine ostrva uz pomoć visoko precizne GPS jedinice.

Otok nastao podvodnom erupcijom početkom 2015. i još uvijek nema ime te ga nezvanično nazivaju Hunga Tonga-Hunga Ha‘apai (HTHH) - što su nazivi susjednih, naseljenih ostrva.