Šta čini pametne telefone tako pametnim?

Naša anksioznost ako smo slučajno telefon ostavili kod kuće ne mora biti samo odsutnost uređaja, već i privremeni gubitak dijela nas samih.

AUTOR: Independent
OBJAVLJENO: 28.01.19 u 10:16
http://bit.ly/2Tk8PW2
Da li je ikada postojao izum koji je toliko postao sastavni dio naših života, i tako intiman, kao što je to pametni telefon? Pametni telefoni predstavljaju korak promjene u sposobnosti ljudskih bića da komuniciraju jedni s drugima i postanu informirani, ali i novu tačku ranjivosti kada je u pitanju prodor iz vanjskog svijeta. Oni su istovremeno talismani naše slobode i povezanosti i tokeni korporacija koje prikupljaju naše podatke i utječu na našu privatnost.

Ja sam antropolog i dio sam tima koji trenutno istražuje ove probleme. Mi pokušavamo odgovoriti na vrlo jednostavno pitanje: šta je pametni telefon? Može se činiti čudnim da bi skupina akademika koji su se specijalizirali za proučavanje društvenih odnosa istraživala nešto takvo, ali mi smo možda jedina vrsta stručnjaka koji mogu odgovoriti na to pitanje, piše Daniel Miller za Independent.

Zašto? Pa, Apple pravi iPhone, Samsung Galaxy; to su telefoni koji imaju sposobnost da budu pametni. Ali ono što ih stvarno čini pametnim dolazi odozdo: prisvajanje od strane korisnika.

 
Uzimamo globalnu perspektivu pametnih telefona, istražujući kakvu vrstu telefona ljudi stvaraju u Brazilu, Kamerunu, Čileu, Kini, Irskoj, Italiji, Japanu, Istočnom Jeruzalemu i Ugandi. Naš fokus je na ljudima srednje dobi.
 
Također proučavamo kako sposobnosti stvorene pametnim telefonima mogu ublažiti gubitak sposobnosti povezanih s lošim zdravljem i posmatramo kako telefoni preuzimaju kulturne kao i lične vrijednosti.
 
Kako bi razumjeli pametni telefon, analogija s demonom u romanu Northern Lights Philipa Pullmana može pomoći. U svijetu Sjeverne svjetlosti, ljudska bića imaju životinjski avatar koji se može mijenjati u mladosti, ali se onda smješta u vrstu koja najbolje odražava njihovo odraslo ja: povećavajući neki aspekt njihove ličnosti ili profesije. U Pullmanovom najnovijem romanu La Belle Sauvage, na primjer, demon Asta može postati sova da bi bolje vidio u mraku.
 
Demon je vanjski, ali integralan. Čak i ako ste udaljeni od njega, može vam nanijeti bol.
 
Slično tome, mi imamo odnos prema, kao i kroz naše telefone, drugima i nazad prema nama samima. Naša anksioznost ako smo slučajno telefon ostavili kod kuće ne mora biti samo odsutnost uređaja, već i privremeni gubitak dijela nas samih.

U Irskoj provodim svoj dio projekta, gdje posmatram kako svaki telefon postaje demon te osobe. Telefon penzionisanog ribara, na primjer, izražava grubu i praktičnu samodostatnost - sva upotreba mora biti opravdana strogim funkcijama. Sada kada njegova kći više nije u Australiji, na primjer, Skype se smatra suvišnim.

U međuvremenu, iPhone 69-godišnje profesionalne žene je čudo. Sve njezine aplikacije nalaze se u folderima s oznakom finansije, sport, vijesti i komunalne usluge. Svaki zadatak, kao što je plaćanje računa za komunalne usluge, zabilježen je u njezinom kalendaru, koji povezuje datoteke s opisom svakog koraka u toj proceduri, relevantnih šifri i web stranica. Njezin telefon je postao životni priručnik od nekoliko stotina stranica.
 
Zatim tu je telefon kojim dominira sedam aplikacija koje se odnose na vlasnikovu strast za jedrenjem. Ili brižni telefon posvećen pomaganju ženi da se brine o svojoj 90-godišnjoj majci s demencijom; mobilizirajući porodičnu skrb kroz WhatsApp, pokazujući slike unučadi putem Facebooka, koristeći karte kako bi došli do bolničkog pregleda.
 
Tipično, ti ljudi aktivno koriste 25 do 30 različitih funkcija za izradu svojih specifičnih telefona. Personalizacija može uključivati preuzimanje aplikacija, ali mnogo je važnija prilagodba platformi kao što su WhatsApp i kalendar. Na taj način telefon postaje avatar ili demon tog korisnika.

Više od jednog stoljeća čovječanstvo je fascinirano razvojem robota i njegovim potencijalom da ostvari našu maštu antropomorfnog stroja - to jest, strojeva koji izgledaju ili imaju osobine ljudskog bića. Robot je zamišljen kao stroj koji postaje sve sličniji nama dok ostaje drugi. Ali pametni telefon predstavlja dublju i napredniju putanju prema antropomorfnom stroju - onu koji se nastavlja kroz povećanje intimnosti.
 
Naša zabrinutost zbog robota tradicionalno se fokusira na njihov izgled. Osjećamo ambivalenciju prema nečemu što izgleda kao mi. Nasuprot tome, pametni telefon ne izgleda kao ljudsko biće. Nema ruke i noge. Umjesto toga, mobilnost se postiže njegovim stavljanjem u džepove hlača ili ručne torbe. Antropomorfizam napreduje kroz ove više protetske procese, način na koji nas telefon nadopunjuje, kao i njegova sposobnost da transformira pojedinca kojem pripada.
 
Povećana intimnost telefona također može uzrokovati mnoge probleme. Oni koji se odnose na gubitak privatnosti i kontrolu od strane korporacija su poznati. Podučavanje korištenja telefona starijih osoba otkriva glupost telefona. Kada budu upitani da preuzmu aplikaciju, moji studenti pritisnu ikonu pod nazivom downloads/preuzimanja.
 
Pretpostavljaju da je Google Play namijenjen igrama. Kada se od njih traži da idu na internet, ne znaju da li to znači Samsung internet, Chrome, OK Google ili Internet koji se zove Internet. Mladi govore starijim ljudima da su pametni telefoni intuitivni. Prilično su u krivu po pitanju toga.
 
I ovi problemi i novi kapaciteti razlikuju se od regije do regije. Stariji ljudi u Šangaju prihvataju modernost telefona, a u restoranima su oni ti koji su zadubljeni u svoje telefone, dok mladi razgovaraju međusobno. U Japanu, zemlji u kojoj ljudi mogu držati sahrane za materijalne stvari, već je postojala tradicija kvalitete predmeta i njihova intimnost koja tim procesima daje različito značenje.
 
Da bismo imali informiranu raspravu o upotrebi i posljedicama pametnih telefona, najprije moramo znati šta su oni, kroz ispitivanje kulturnih i individualnih, kao i tehničkih procesa koji ih čine pametnima.
 
Za Front Slobode prevela Esma Klico