Saune kao treći stub fizičke spremnosti, pored ishrane i tjelovježbe

Ljudi koji redovno posjećuju saune imaju niže stope kardiovaskularnih bolesti i manje problema sa krvnim pritiskom.

AUTOR: Business Insider
OBJAVLJENO: 09.08.18 u 12:45
http://bit.ly/2vyQVEU
Dobro je znojiti se.
 
Redovno posjećivanje sauna je više od načina opuštanja, navodi se u nedavnom medicinskom pregledu brojnih studija objavljenih u časopisu Mayo Clinic Proceedings. Ljudi koji redovno posjećuju saune imaju niže stope kardiovaskularnih bolesti i manje problema sa krvnim pritiskom. Također imaju manje problema sa bolestima pluća, kognitivnim bolestima i mentalnim zdravljem, prema tom pregledu.
 
Nešto povezano s redovnim izlaganjem vrućim temperaturama, čime se krv pumpa baš kao kod tjelovježbe, izgleda da je povezano sa boljom kvalitetom života, navodi se u pregledu.
 
Ovo pruža još više dokaza da možda nije dobro da provodimo svo naše vrijeme u klimatsko-kontrolisanim prostorima gdje temperatura rijetko padne ispod 20 ili bude viša od 22 stepena.
 
Druga istraživanja pokazala su da vruće kupke mogu pružiti zdravstvene koristi slične vježbanju, uključujući ublažavanje upala, poboljšan šećer u krvi i niži krvni pritisak. Ipak, neke druge studije pokazale su da izlaganje ekstremnoj hladnoći može pomoći ljudima da sagore masti, poboljšaju imunološki sistem i neutrališu neke efekte dijabetesa tipa 2. Ova otkrića potakla su neke ljude - posebno sportiste i biohackere u Silikonskoj dolini - da uključe hladne tuševe i ledene kupke u svoje rutine.
 
Praksa traženja zdravstvenih koristi primoravajući vaše telo da se nosi sa toplim i hladnim temperaturama poznata je kao "okolišno uslovljavanje " među fitnes stručnjacima.
 
Zdrava i topla tradicija
 
Saune su duboko ukorijenjene u finsku kulturu. Tamo su saune kao sredstvo za stvaranje otpornijeg tijela poznate kao "otvrdnjavanje".
 
Sauna - ili sauna kupka, kako ih neke studije opisuju - odnosi se na provođenje kratkog vremenskog perioda u vrućoj, suhoj prostoriji. Prema studiji, temperatura na nivou glave se kreće od 80 do 100 stepeni Celzijusa (176 do 212 F), dok su temperature niže bliže podu. Ljudi mogu da sipati vodu na vruća kamenja kako bi povećali vlagu u prostoriji, koja se obično kreće od 10% do 20%.
 
Ljudi obično provode pet do 20 minuta u sauni, prema pregledu, mada neki mogu provesti duže vremenske periode. Otkucaji srca se povećaju od 120 do 150 otkucaja u minuti, kao i prilikom tjelovježbe, mada mišići nisu aktivirani na isti način.
 
Saune se smatraju dostupnim svima, a prosječan stanovnik Finske posjeti saunu barem jednom sedmično, mada neki to rade svakog dana.
 
Zbog toga što su saune uobičajene u Finskoj, naučnici su bili u mogućnosti provesti značajna istraživanja o ljudima koji ih posjećuju. Uopšteno govoreći, otkrili su da što više sauna ljudi posjećuju, to su zdraviji.
 
Mnoge od ovih studija upoređuju ljude koji jednom sedmično posjete jednu saunu sa onima koji se izlažu toploti četiri do sedam puta sedmično. U zavisnosti od studije, kod sudionika koji češće posjećuju saune rizici od kardiovaskularnih problema poput moždanog udara, visokog krvnog pritiska, srčanog udara ili smrti smanjen je za 37% do 83%.
 
Česti pojetioci sauna također imaju više od 60% manji rizik od demencije i Alzheimerove bolesti. Druge studije pokazuju da su osobe koje koriste saunu češće imaju značajno manji rizik od bolesti pluća, psihoze, glavobolja i različitih oblika upalnih bolnih stanja kao što je artritis. Naučnici pišu da istraživanje u Japanu ukazuje na činjenicu da saune mogu pomoći u poboljšanju simptoma bolesnika sa blagom depresijom.
 
U većini slučajeva naučnici ne mogu reći da saune nužno uzrokuju ova poboljšanja, već samo da su ljudi koji posjećuju saune izgleda zdraviji na različite načine.
 
Međutim, autori novog pregleda pišu da misle da su saune korisne na način sličan vežbanju, jer tijelo odgovara na način koji je sličan fizičkom odgovoru na vežbanje. Povećanje telesne temperature uzrokuje efikasniji protok krvi i znojenje, uz povećanu aktivnost srca. Izgleda da nivo hormona fluktuira na načine koji su slični fluktuacijama izazvanim vežbanjem. Također, postoje dokazi da sauna smanjuje upale, podstiče imunološki sistem i smanjuje određene znake fizičkog stresa.
 
Saune nisu potpuno bez rizika. Ljudi se povremeno opeku, pogotovo kada piju. Ali sve u svemu, život sa više sauna izgleda zdravije.

"Šta nas ne ubije"
 
Nije samo toplota povezana sa koristima, već i izloženost hladnim temperaturama sa pozitivnim promjenama u tijelu. Holandski fitness guru Wim Hof, koji je poznat pod  nadimakom "Iceman", zaslužan je za popularizaciju hladnijeg ogranka prakse zaštite životne sredine.
 
Hof tvrdi da su naši sistemi za cirkulaciju dizajnirani da nam pomognu da se prilagodimo različitim okolnostima. Kaže da nedostatak stresa na ovom sistemu, koji dolazi od konstantnog kontrolisanja temperature oko nas, može biti djelimično odgovoran za bolesti cirkulacionog sistema poput hipertenzije i moždanog udara.
 
Njegove preporuke uključuju izlaganje hladnoći, tako da tijelo postaje efikasnije u samozagrijavanju.
 
Ranije ove godine studija objavljena u časopisu Scientific Reports otkrila je dokaze da izlaganje niskim temperaturama može pretvoriti vrstu masti koju formiramo u našim tijelima u zdraviju vrstu masti, pomažući nam da sagorimo višak tjelesne težine.
 
Ostali podaci ukazuju na to da Hofov metod izloženosti hadnoći - i prateći režim disanja kojeg on podučava - može dovesti do boljih sposobnosti sagorijevanja masti, gubitka težine, poboljšane funkcije imunološkog sistema i sposobnosti da se izbjegnu neki efekti dijabetesa tipa 2 kod određenih ljudi.
 
Novinar i antropolog Skot Karni istraživao je Hofovu metodu u svojoj knjizi: "Šta nas ne ubije: Kako će zamrznuta voda, ekstremne nadmorske visine i okolišno usovljavanje obnoviti našu izgubljenu evolucijsku snagu". Carney predlaže da se Hofov koncept stresa u okruženju može smatrati trećim stubom fizičke spremnosti, uz dijetu i vežbanje.
 
Za one koji su zainteresovani za uključivanje neke od ovih nauka u svoje živote, vrele kupke i saune bi mogle biti lakše za podnijeti od hladnih tuševa ili ledenih kupki. Međutim, možda je najveća pouka da je malo stresa u okruženju - dozvoljavajući sebi da vam bude toplo ili hladno i da se prilagodite tome - možda zdravije nego kontrolisanje temperature oko sebe u svakom trenutku, piše Kevin Loria za Business Insider.
 
Za Front Slobode prevela Esma Klico