''Tačka blaženstva'' ili zašto ne možemo pojesti samo jedan keks ili zalogaj čipsa

Nezdrava hrana posebno aktivira "zonu nagrađivanja" našeg mozga, na istom području gdje djeluju droge i alkohol. Svaki put kada jedete šećer, vaš mozak oslobađa dopamin (hormon sreće) i osjećate se dobro.

AUTOR: CNN
OBJAVLJENO: 21.03.19 u 08:50
http://bit.ly/2U2w4Y5
Jeste li se ikada zatekli kako buljite u praznu kutiju od keksa koje ste upravo pojeli? Nemojte imati grižnju savjesti. Vaš je mozak programiran da pojede taj keks - i sljedećih 10. To je automatski odgovor baš kao i bijeg od glasne buke.
 
Ali, odolijevanje keksima (ili čipsu, ili kolačima ili čokoladnim perecima) ne mora biti konstantna borba između snage volje i žudnje. Možete koristiti istu nauku koju proizvođači hrane koriste da nezdravu hranu učine biološki neodoljivom.
 
Našim pećinskim precima, šećer, so i masnoća bili su potrebni za preživljavanje, pa su razvili žudnju za istim. Ali budući da su te namirnice bile rijetke, našim precima nije trebalo mnogo u pogledu snage volje. Zbog toga je regija našeg mozga koja regulira snagu volje evolucijski mlađa i lahko nadjačana primitivnijom regijom koja potiče žudnju.
 
Ali, u proteklih 200 godina počeli smo proizvoditi namirnice koje nisu ništa drugo do puki šećer, so ili mast. Naše se okruženje promijenilo, ali se naš mozak i tijela nisu mogli prilagoditi iznenadnom napadu nezdrave, ali i  hrane koja donosi iznimni užitak.
 
Nezdrava hrana posebno aktivira "zonu nagrađivanja" našeg mozga, na istom području gdje djeluju droge i alkohol. Svaki put kada jedete šećer, vaš mozak oslobađa dopamin (hormon sreće) i osjećate se dobro.
 
Ustvari, proizvođači hrane troše milione da bi pronašli "tačku blaženstva" za svaku hranu: taj neodoljiv omjer šećera, soli i masti. Ove namirnice zaobilaze naše normalne mehanizme sitosti, zbog čega ih možete jesti cijeli dan i ne osjećati se sito. S vremenom, vaše tijelo postaje manje osjetljivo na ovu hranu, tako da morate jesti više da bi dobili isti dopaminski efekat. To je kao dizajnerska droga u paketu koji se lahko otvara.
 
Također, budući da naši mozgovi vole šećer, proizvođači hrane su ga dodali u gotovo sve. Danas 74% namirnica u trgovinama ima dodatne zaslađivače, uključujući preljev za salatu, umak za roštilj i umak za tjestenine. Dječija hrana prosječno ima 85% više šećera nego verzije za odrasle. Ne samo da šećer dodaje kalorije, već i skriveni šećer je poput davanja stalnog ''udarca'' mozgu koji samo pojačava žudnju.
 
Prvo ćemo prekinuti utakmicu između žudnje i volje. U mom radu, pronašao sam načine koji se zovu Minimalne održive akcije: najmanji, a najviše naučno potkrijepljeni koraci koji mogu pokrenuti zdravo ponašanje uz najmanju moguću količinu napora.
 
Nemojte početi pokušavajući se oduprijeti tom kolaču. Da bi se uhvatili u koštac sa žudnjom za šećerom, prvo smanjite skrivene šećere u svojoj prehrani, a vremenom ćete postati osjetljiviji na slatko (i trebati manje).
 
Nažalost, zakoni o označavanju hrane znače da trebate biti šećerni detektiv; neki sokovi s oznakom "bez dodanog šećera" imaju više šećera od limenke nekog gaziranog pića! Kako znati? Slijedite moje "Pravilo 5s". Pročitajte prvih pet stavki u popisu sastojaka i tražite šećer po bilo kojem nazivu (ima više od 60 potencijalnih imena): sve što završava s "ose", "trskom" (šećer, kristali), "kukuruz" (sirup, zaslađivač) , sirup od riže, med i sl. Ako ne prođe pravilo 5s, to je desert i trebali biste pronaći alternativu.
 
Drugo, prihvatite nove okuse. Većina procesirane hrane temelji se na šećeru i soli. Ali zaboravljamo na tri druga velika okusa: kiselo, gorko i umami okus. Ova tri okusa imaju niži prag sitosti, što znači da su više zasitni, bez soli ili šećera. Za ukusno jelo prelijte meso ili povrće umami okusima (kiselo povrće, suho meso, gljive, paste od rajčice, miso juha, umak od soje s niskim sadržajem natrija i tvrdi sirevi poput parmezana). S vremenom ćete primijetiti da slane žudnje počinju opadati.
 
Treće, kontrolirajte porcije kada se radi o hrani s tačkom visokog blaženstva. Ovu vrstu hrane ne prestajemo jesti kad smo puni, prestajemo kad nam nestane hrana ispred nas. Koristite to u svoju korist. Kada ljudi dobiju nekoliko manjih pojedinačno umotanih čokoladica, pojest će znatno manje nego ako im se da ista količina u velikoj čokoladici. Priznajte svoju slabost i radite na tome.
 
Dakle, kad čujete kladim se da ne možeš pojesti samo jedan, to nije samo obična izreka. To je obećanje. Ili prijetnja.
 
Ne pokušavajte se boriti s njom. Ako želite pobijediti, izađite iz boksačkog ringa, piše Darria Long Gillespie za CNN.
 
Za Front Slobode prevela Esma Klico