Sci Tech, Nauka

Znanstvenici otkrili bakteriju koja se hrani poliuretanom; istraživanje

"Ovi rezultati predstavljaju važan korak u mogućnosti ponovne upotrebe poliuretanskih proizvoda koje je teško reciklirati", rekao je Hermann Heipieper iz Centra za istraživanje Helmholtz u Leipzigu, jedan od članova istraživačkog tima. No, naglasio je da bi moglo proći i 10 godina prije nego što bi se bakterija mogla koristiti u velikim razmjerima i da je u međuvremenu presudno smanjiti razinu korištenja plastike koju je teško reciklirati i količinu plastike u okolišu.

ESA smanjuje opseg operacija znanstvenih misija

"Naš prioritet je zdravlje naše radne snage i zato ćemo smanjiti aktivnost nekih naših misija, posebice na međuplanetarnim svemirskim letjelicama, koje trenutno iziskuju najveći broj osoblja na licu mjesta", rekao je ESA-in direktor operacija Rolf Densing.

Procjena utjecaja mjera distanciranja na progresiju epidemije u Wuhanu; istraživanje

"Naši rezultati neće izgledati potpuno isto za neku drugu zemlju, jer će struktura stanovništva i način na koji se ljudi miješaju biti različiti. Ali mislimo da se jedna stvar vjerojatno primjenjuje svugdje: mjere fizičkog distanciranje su vrlo korisne i trebamo pažljivo prilagoditi njihovo ukidanje kako bi se izbjegli sljedeći valovi infekcije kada se radnici i djeca vrate u svoju uobičajenu rutinu. Ako ti valovi dođu prebrzo, mogli bi preplaviti zdravstvene sustave", rekao je koautor dr. Yang Liu iz Londonske škole za higijenu i tropsku medicinu.

Što su znanstvenici dosad saznali o novom koronavirusu?

Za SARS-CoV-2 znamo samo tri mjeseca, ali znanstvenici mogu dati neke stručne uvide u to odakle je virus potekao i zašto ponaša na ovakav način.

Koronavirus je rezultat prirodne evolucije; istraživanje

Analiza javnih podataka o sekvencama genoma iz SARS-CoV-2 i srodnih virusa nije pokazala nikakve dokaze da je virus proizveden u laboratoriju ili da je na bilo koji drugi način dizajniran.

O porijeklu masivnih zvijezda

Astronomi su proučavali LHA 120-N 150 kako bi naučili više o okolišu u kojem se formiraju masivne zvijezde. Teorijski modeli formiranja masivnih zvijezda sugeriraju da bi one trebale nastajati unutar zvjezdanih jata; no, opažanja pokazuju da se i do 10% njih formiralo u izolaciji. Maglica Tarantula (NGC 2070) predstavlja savršeno područje za rješavanje ove zagonetke jer se u njoj mogu naći masivne zvijezde i u jatima, ali i u izolaciji.

Uloga podvrsta sisavaca u evoluciji; istraživanje

Postoji snažna veza između raznolikosti vrsta i raznolikosti podvrsta, što ukazuje na to da je raznolikost podvrsta vrlo važan faktor za pojavu raznolikosti vrsta, tvrde znanstvenici. Ustvari, ovaj odnos potvrđuje da se podvrsta može smatrati ranom fazom specijacije – odnosno formiranja novih vrsta.

Na današnji dan: Aleksej Leonov postao prvi čovjek koji je hodao svemirom

Na današnji dan 1965. godine Voskhod 2 lansiran je u svemir zajedno sa Leonovom i Pavlom Belyajevim kao članovima posade. Leonov je izišao iz letjelice te privezan za nju promatrao i slikao Zemlju. Proveo je 12 minuta u povijesnoj "šetnji" svemirom.

Prapovijesna kružna građevina od kostiju mamuta; istraživanje

"Arheologija nam pokazuje više o tome kako su naši preci živjeli u ovom vrlo hladnom i neprijateljskom okruženju tijekom vrhunca posljednjeg ledenog doba", rekao je arheolog Alexander Pryor sa Sveučilišta u Exeteru. "Većina drugih lokaliteta na sličnim zemljopisnim širinama su u ovom periodu bila napuštena, ali ove su se skupine uspjele prilagoditi da pronađu hranu, sklonište i vodu".

Rana evolucija moždane kore; istraživanje

Znanstvenici u novom istraživanju pokazuju da čak i paklara, koja je postojala više stotina milijuna godina prije sisavaca, ima detaljan nacrt za razvoj moždane kore, bazalnih ganglija i dopaminskog sustava – što su sve ključni sastojci integrativne moždane funkcije.

Kako zagađenje bukom i svjetlom utječe na životinje; istraživanje

I svjetlosno zagađenje i prometna buka mogu nalikovati na prirodne događaje. Primjerice, umjetna svjetla zaklanjaju sjaj Mjeseca, sprječavajući ptice i insekte da ga detektiraju, dok prometni šumovi mogu ugušiti zvučnu frekvenciju ptičjeg pjeva.

Povezanost između završetaka ledenih doba i kuta nagiba Zemljine osi; istraživanje

Koristeći najnovije tehnike radiometrijskog datiranja, međunarodni tim znanstvenika odredio je vrijeme dvaju završetaka ledenih doba koja su se dogodila prije otprilike 960.000 i 875.000 godina. Razdoblja u kojima su se dogodili sugeriraju da je početak oba kraja ledenih doba u skladu s povećanjem kuta nagiba Zemljine osi.

Psi mogu nosom osjetiti slabo toplinsko zračenje; istraživanje

Znanstvenici sa švedskog Sveučilišta Lund i mađarskog Sveučilišta Eötvös Loránd rekli su da ovo otkriće može dovesti do boljeg shvaćanja načina na koji grabežljivci otkrivaju svoj plijen kada su im druga osjetila ometena.

Zanimljive teorije Stephena Hawkinga

Prošle su dvije godine od smrti velikog znanstvenika Stephena Hawkinga. Njegov doprinos znanosti je neizmjeran, a evo nekoliko zanimljivih teza koje je iznio tijekom svoje karijere.

Utjecaj pesticida na mozak bumbara; istraživanje

"Ovi rezultati otkrivaju kako pesticidi mogu utjecati na kolonije tjednima nakon izlaganja pesticidima. Mladi bumbari izrastu u jedinke koje se ne mogu pravilno hraniti. Naš rad naglašava potrebu za novim smjernicama o korištenju pesticida koje bi uzele u obzir ove posljedice izlaganja", rekao je voditelj istraživanja dr. Richard Gill.

Misija ExoMars odgođena do 2022. godine

Europska svemirska agencija (ESA) i ruska svemirska agencija Roscosmos odlučili su odgoditi pokretanje misije ExoMars za proučavanje Crvenog planeta do 2022. godine. Prema novom rasporedu, lansiranje bi se trebalo izvesti između kolovoza i listopada 2022. godine.