Devet zemalja koje uvode zabranu dizelskih motora

Potrebno je naglasiti da će se većina zabrana odnositi na prodaju novih automobila, a ne na sve automobile u zemlji. Onima koji su već vlasnici automobila s dizelskim i benzinskim motorima vjerojatno će se ponuditi neki prijelazni rok da se prebace na 'čiste' alternative. Također, mnoge će vlade vjerojatno ponuditi poticaje za promicanje tranzicije, a ne kazne za one koji voze automobile s dizelskim motorima.

AUTOR: Interesting Engineering
OBJAVLJENO: 28.09.19 u 12:09
http://bit.ly/2mxWemP
Vijesti o predloženim zabranama vjerojatno zabrinjavaju vlasnike automobila na dizel gorivo. No većina zabrana zasad se odnosi na nove automobile pa ne treba paničariti.

U ovom tekstu donosimo vam nekoliko zemalja koje planiraju zabraniti motore s dizelskim gorivom. Važno je reći da zemlje na ovoj listi čine samo dio ukupnog broja zemalja koje rade na sličnim strategijama.

Ujedinjeno Kraljevstvo

Ujedinjeno Kraljevstvo obvezalo se ostvariti plan zabrane prodaje svih automobila s benzinskim i dizel motorima do 2040. godine. Također izrađeni su planovi kojima se nastoji osigurati da svi automobili na cestama do 2050. godine budu s nultom emisijom fosilnih goriva. S obzirom na to da je oko 2,7 milijuna novih vozila registrirano samo u 2016. godini, ovaj plan bi mogao imati veliki utjecaj na domaću prodaju automobila. Međutim, ovi planovi dio su strategija za smanjenje doprinosa Ujedinjenog Kraljevstva globalnim emisijama.

Francuska

I francuska vlada obećala je ostvariti slične ciljeve do 2040. godine, što bi, tvrde zvaničnici, trebalo pomoći u "borbi protiv klimatskih promjena". Nakon te godine proizvođači automobila moći će prodavati samo električna vozila ili druga alternativna 'čista' vozila, a bit će dozvoljeni i hibridi. Nicolas Hilot, službenih u francuskoj vladi, prije svoje ostavke je rekao da bi ovaj cilj pomogao proizvođačima automobila u toj zemlji "da se inoviraju i postanu lideri na tržištu". Trenutno električna i hibridna vozila još uvijek čine mali postotak (4%) vozila u zemlji. Međutim, prodaja tih vozila povećala se za 25% u prvom kvartalu 2017. godine.

Njemačka

Njemačka je također napravila neke poteze kako bi uklonila dizelske automobile sa svojih cesta. Mnogi njemački gradovi već su počeli zabranjivati starije automobile koji više zagađuju. Sve to je dio plana kojim je kancelarka Angela Merkel još 2017. godine najavila put prema kraju prodaje benzinskih i dizelskih automobila. "Ne mogu još govoriti o točnoj godini, ali pristup je ispravan jer ako brzo veće svote novca u infrastrukturu i tehnologiju za punjenje električnih automobila, opće promjene bit će moguće", rekla je Merkel u razgovoru s njemačkim tjednikom Super Illu. Naravno, budući da je proizvodnja automobila jedan od glavnih dijelova njemačke ekonomije, ova će se zemlja morati oprezno kretati prema ostvarenju postavljenih ciljeva.

Indija

Indija planira ukloniti sve automobile na dizelsko gorivo sa svojih cesta do 2030. godine. Do tada bi se oni trebali zamijeniti automobilima na električni pogon. Indija je jedna od zemalja s vrlo lošom kvalitetom zraka, a ujedno je i zemlja s nekim od najnaseljenijih gradova na svijetu. Upravo to je jedan od glavnih razloga zašto je Indija također odlučila krenuti ovim putem. Kako indijske obitelji postaju sve uspješnije i imućnije, vjeruje se da će sve više i više njih željeti kupiti osobni automobil. Međutim, indijska vlada radi na promociji električnih automobila.

Norveška

Norveška je još jedna od zemalja koja se nada da će se što prije riješiti dizel automobila. No, planovi ove zemlje su nešto ambiciozniji od prethodno navedenih zemalja. Ova zemlja planira ostvariti cilj nulte emisije od automobila do 2025. godine i zaista napreduje prema tome. Otprilike 40% automobila prodanih u Norveškoj 2016. godine su bili električni ili hibridni automobili. U 2018. godini bilo je "više od 135.000 registriranih električnih automobila u zemlji. Kako bi se ovaj rast nastavio, državno udruženje za električna vozila želi da do 2020. godine na norveškim cestama bude više od 400.000 automobila na baterije".

Kina

Kina je 2017. godine najavila da će zabraniti automobile na dizel i benzin. Ova zemlja još uvijek se nije obvezala na konkretan datum. Ipak, neke regije u Kini već ostvaruju popriličan napredak. Primjerice, kineska provincija Hainan objavila je da se tu više neće prodavati motori s unutarnjim izgaranjem. "Hainan, s populacijom većom od 9 milijuna stanovnika, ima za cilj potpuno ukloniti sve automobile s motorima s unutarnjim izgaranjem do 2030. godine te brzo radi na izgradnji infrastrukture za punjenje električnih automobila u službi ostvarenja tog cilja".

Tajvan

I Tajvan je jedan od zemalja koja planira ukloniti automobile s dizelskim i benzinskim motorima sa svojih cesta. Nadaju se da će zaustaviti prodaju svih novih motocikala s dizelskim i benzinskim motorima do 2035. godine i svih vozila na četiri točka do 2040. godine. "Vlada je 2018. godine naglasila da zabrana neće utjecati na postojeća vozila na fosilna goriva, nego će se primjenjivati samo na nove automobile i motocikle. Procjenjuje se da motocikli i skuteri čine oko dvije trećine registriranih vozila u zemlji, što je više od 20 milijuna takvih vozila".

Belgija

Belgija se kao država još nije obvezala zabraniti automobile s dizelskim motorima, no neki gradovi jesu. Tako je, primjerice, Bruxelles, objavio da želi zabraniti sve automobile na dizelsko gorivo do 2030. godine. Ovaj grad uspostavio je i "zonu s niskim emisijama", a prekršitelji propisa dobit će kaznu od 350 eura. Međutim, još uvijek je upitno hoće li se slični zakoni uvesti u cijeloj zemlji.

Japan

Japan je još jedna zemlja koja je najavila planove zabrane dizelskih motora. U srpnju prošle godine, vlada je u suradnji s glavnim japanskim proizvođačima motornih vozila poput Toyote, Honde i Nissana, najavila plan kojim će se osigurati da svi automobili do 2050. godine budu električni ili hibridni. Ova radna skupina također ima za cilj u istom roku smanjiti emisiju stakleničkih plinova osobnih vozila za 90% u odnosu na 2010. godine.

Međutim, jedna zemlja, odlučila se ići korak dalje i u potpunosti zabraniti upotrebu fosilnih goriva. Riječ je o Kostariki. Novi predsjednik Carlos Alvarado je tijekom ceremonije inauguracije 2018. godine dao obećanje da će učiniti upravo to. "Gotovo godinu dana kasnije, Alvarado je potpisao uredbu u veljači 2018. godine da će se Kostarika do 2050. godine potpuno 'dekarbonizirati', bez spomena o njegovom ranijem, ambicioznom cilju da zemlja do 2021. godine ostvari cilj neutralizacije. Bez obzira na to, ovaj cilj je i dalje za pohvalu, a ukoliko se ostvari, Kostarika će postati prva zemlja koja je u tom uspjela".

Hoće li i motocikli ući u ove zabrane, ovisi o kojoj je zemlji riječ. Veliki broj njih planira zabraniti sve automobile s dizelskim i benzinskim motorima oko 2040. godine. Ove zabrane uključivat će i motocikle, a nacije poput Tajvana planiraju ih zabraniti već do 2035. godine. No, treba ponovno naglasiti da će se većina zabrana odnositi na prodaju novih automobila, a ne na sve automobile u zemlji. Onima koji su već vlasnici automobila s dizelskim i benzinskim motorima vjerojatno će se ponuditi neki prijelazni rok da se prebace na 'čiste' alternative, piše Interesting Engineering. Također, mnoge će vlade vjerojatno ponuditi poticaje za promicanje tranzicije, a ne kazne.


Prevela: Ružica Ereš