Žurnal: Luksuzne automobile fiktivno pretvarali u teretna vozila

Prilikom kupovine teretnih vozila ne plaća se PDV. Firme u BiH Audi Q7, Q3, Q5 i A7 knjižile kao teretna vozila. I Mercedes GLC preko noći postao teretno vozilo. Većinu fiktivnih papira izdavala širokobriješka firma Centar Motor. Luksuzne automobile u teretna vozila pretvarale firme Ante Vidačka, Bakira Alispahića, Pavgord...

AUTOR: Avdo Avdić
OBJAVLJENO: 10.01.20 u 09:25
http://bit.ly/2uw7lQJ
Fiktivnim pretvaranjem novih skupocjenih luksuznih automobila u teretna vozila, privatni poduzetnici u BiH utajili su najmanje pet miliona maraka PDV-a, saznaje Žurnal. 

Većinu lažnih dokumenata na osnovu kojih su, recimo, novi luksuzni Mercedesi, Škode, Audiji "pretvarani" u teretna i transportna vozila izdala je firma Centar Motor Široki Brijeg, koja je u vlasništvu obitelji Ševo. Kriminal je godinama pokrivalo državno Ministarstvo prometa i komunikacija  u kojem glavnu riječ vodi sekretar Igor Pejić. 

Prema informacijama Žurnala, Uprava za indirektno oporezivanje već je provela kontrolu u brojnim privatnim preduzećima gdje je utvrđeno nezakonito odbijanje PDV-a. Ukratko, ukoliko uvozite ili kupujete luksuzni automobil, dužni ste na njega platiti PDV u iznosu od 17 posto. Međutim, ako je u pitanju kupovina teretnog vozila za potrebe firme, PDV se ne plaća. Upravo tu pogodnost privatni poduzetnici su koristili kako bi izbjegli plaćanje PDV-a na nabavku skupocjenog automobila, mijenjajući kroz proces homologacije status vozila iz luksuznog u teretno. Žurnal je u posjedu dokumentacije koja dokazuje ovaj kriminal.

IZ LIMUZINE U KAMION

Firma M.R.M. iz Ljubuškog prodala je najmanje šest luksuznih automobila koji su, uz pomoć fiktivne dokumentacije, pretvoreni u "teretna vozila". Jedan od kupaca je kompanija KTM- Brina iz Posušja. Za 162 hiljade maraka posuška je kompanija od od M.R.M.-a kupila Audi Q7. To znači da je KTM-Brina trebala platiti PDV u iznosu od oko 27 hiljada maraka. Međutim, fiktivnom homologacijom automobil Audi Q7 je pretvoren u teretni, pa je firma iz Posušja izbjegla plaćanje PDV-a. 

Na isti način i firma PROMARK d.o.o. Mostar je kupila automobil VW Tiguan. Cijena je bila 79.130 KM. Kako bi izbjegli plaćanje PDV-a u iznosu od oko 13 hiljada maraka, automobil je pretvoren u teretno vozilo. Suvlasnik firme PROMARK je Ante Vidačak, jedan od najbližih saradnika lidera HDZ-a BiH Dragana Čovića. Homologaciju je uradila firma Centar - Motor iz Širokog Brijega kojom upravlja HDZ-ova poduzetnička obitelj - Ševo. 

Osim POMARK-a i KTM-Brina iz Posušja, od autokuće M.R.M. iz Posušja na identičan su način automobile nabavile i firme Eurokontakt, Eurotrans i Femis. U pitanju su GOLF vrijednosti 51 hiljadu maraka, te dva VW Tiguana čije su cijene bile 75 hiljada, odnosno 71 hiljadu maraka. 

Firma TT Kabeli iz Širokog Brijega na isti način je kupila dvije Škode  Superb. Automobili su nabavljeni 15. februara i 7. marta 2017. godine od kompanije Apolo d.o.o. Mostar. Centar - motor iz Širokog Brijega je uradio homologaciju, pa su ove Škode postale teretna vozila. Na ovaj način izbjegnuto je plaćanje PDV-a u iznosu do 15 hiljada maraka.

I Auto kuća Lijanovići na sličan je način trgovala automobilima. Od njih su Mercedese kupovale firme Violeta, Trgoten i Kramar. Među najmanje tri kupljena skupocjena luksuzna automobila je i Mercedes GLC čija je vrijednost po ugovoru iznosila 103 hiljade maraka. Ovaj automobil je kupila firma Kramar d.o.o. Ljubuški, a "pretvorbom" Mercedesa GLC u teretno vozilo, izbjegnuto je plaćanje PDV-a u iznosu od oko 17 hiljada maraka. 

Sarajevska firma AC Quatro koja je u vlasništvu porodice Bakira Alispahića, ratnog ministra unutrašnjih poslova RBiH, na ovaj je način prodala najmanje dva automobila. Za 63 hiljade maraka firma E.I. Invest d.o.o,. Sarajevo kupila je aVW Tiguan, dok je kupac drugog automobila Vedad Magoda. U pitanju je VW Arteon koji je koštao 83 hiljade maraka. Ova dva automobila su pretvorena u teretna vozila, pa je izbjegnuto plaćanje PDV-a u iznosu od oko 25 hiljada maraka.

Preko 200 hiljada maraka koštao je Audi Q8 kojeg je firma Bara d.o.o.  Tešanj kupila od tuzlanskog Inter-auta. Kupoprodajni ugovor potpisan je 16. avgusta 2018. godine, a cijena je bila 207 hiljada maraka. Kako bi se izbjeglo plaćanje PDV-a u iznosu od 30 hiljada maraka, ovaj luksuzni automobil je pretvoren u - teretno vozilo. Auto kuća "Inter-auto" je prodala i Audi Q3 vrijedan 63 hiljade maraka. Kupac je firma Pavgord iz Foče, a tom prilikom je izbjegnuto plaćanje PDV-a u iznosu od oko devet hiljada maraka.

I Auto centar Italy d.o.o. Sarajevo na identičan je način prodao automobil firmi Tranzitexport d.o.o. Sarajevo. Alfa Romeo vrijedan 100 hiljada maraka kupljen je 19. oktobra 2018. godine, a Tranzitexport je pretvorbom automobila u teretno vozilo izbjegao plaćanje PDV-a u iznosu od 17 hiljada maraka. Inače, firma Tranzitexport ranije je osuđivana zbog utaje PDV-a, a njenog vlasnika Dževada Halilovića policijske agencije dovode u vezu i sa pranjem novca za narko kartel Tito i Dino.

Porsche leasing d.o.o. Sarajevo na isti je način prodavao automobile. Od njih su Škode Karoq kupili Elektromont, Z.K. Komerc d.o.o. i Apolo d.o.o. U pitanju su automobili prosječne vrijednosti od oko 50 hiljada maraka, što znači da je samo prodajom/kupovinom ova tri automobila država oštećena za oko 25 hiljada maraka PDV-a.

Pretvaranje luksuznih automobila u teretna vozila još su radile firme Brčko Gas, Nutria, Am Šped, Star Centar Živinice, Andre i Giovani d.o.o. Čitluk, Master Džambo, Nuić, ING Eko  i drugi. U teretna vozila pretvarani su Audi A7, SEAT ALTECA, Mercedes GLE, Audi Q5, Mercedes GLC, Škoda Superb, VW Golf, VW Tiguan...


Tekst objavljen 7. 1. 2020. godine na portalu Žurnal. Autor: Avdo Avdić.