Morske bakterije ugrožene zbog plastičnog otpada

Ljudi su svjesni da životinje prehranom unose plastiku, ali ne zna se gotovo ništa o tome kako ona utječe na bakterije na dnu morskog prehrambenog lanca.

AUTOR: Independent
OBJAVLJENO: 16.05.19 u 10:28
MONTHLY_RATE_LIMIT_EXCEEDED
Zagađenje plastikom šteti bakterijama oceana koje proizvodu 10% kisika, pokazala je nova studija.

Kemikalije iz plastike ometaju rast prochlorococcus bakterija, fotosintetskih bakterija u oceanu koji su ključni dio morske prehrambene mreže.

„Ova studija je otkrila novu i dosad neistraženu opasnost zagađenja plastikom,“ izjavila je ko-autorica studije Lisa Moore sa Sveučilišta Macquarie za The Independent.

Ovo je prva studija koja razmatra utjecaj plastike na prochlorococcus, bakteriju koja ima populaciju od tri oktilijuna jedinki.

„Ovi sitni mikroorganizmi su ključni za morski prehrambeni lanac, doprinose kruženju ugljikova dioksida i smatra se da proizvode do 10% kisika na Zemlji,“ izjavila je glavna autorica i znanstvenica sa Sveučilišta Macquarie, dr. Sasha Tetu.

„Stoga, za svaki deseti udisaj možete zahvaliti ovim malim stvorenjima, a ipak, gotovo ništa se ne zna o tome kako morske bakterije, poput prochlorococcusa, reagiraju na zagađenje.“

Znanstvenici su u laboratorijskim pokusima izložili prochlorococcus bakterije kemikalijama izdvojenim iz dva uobičajena plastična proizvoda – sivih plastičnih vrećica i PVC-a.

Izloženost ovim kemikalijama je poremetila njihovu funkciju i promijenila genetsku strukturu, navodi se u radu objavljenom u časopisu Communications Biology.

„Naši podaci pokazuju da zagađenje plastikom, pored poznatog utjecaja na životinje poput morskih ptica i kornjača, ima dalekosežan utjecaj i na ovaj ekosustav,“ rekla je dr. Tetu.

„Ukoliko zaista želimo potpuno razumjeti utjecaj zagađenja plastikom u morskom okolišu i naći način da ga umanjimo, moramo uzeti u obzir njegov utjecaj na ključne mikrobne grupe, uključujući fotosintetičke mikrobe.“

Zagađenje morskih sustava plastikom godišnje ošteti svjetsku ekonomiju za 13 milijardi dolara. Problem se samo dodatno pogoršava, a pretpostavke su da će plastike u moru biti više nego riba do 2050. godine.

„Ako se ne poduzme ništa po pitanju upravljanja plastičnim otpadom, populacija prochlorococcus bakterije bi mogla opasti u nekim područjima, što bi moglo utjecati na druge životinje koje se njima hrane,“ izjavila je dr. Moore.

„Moguće je da su neke prochlorococcus bakterije već zahvaćene kada su u dodiru s plastikom.“

„Međutim, trebat će još desetljeća da bi količina plastike utjecala na globalnu populaciju prochlorococcus bakterije.“

Provođenje testova u ovom području je sljedeći korak istraživanja, poručile su autorice studije.

Za Front slobode prevela Ružica Ereš