Amazon: 25 godina carstva Jeffa Bezosa

Budućnost Amazona izgleda dosta složenije od same prodaje proizvoda na internetu.

AUTOR: BBC
OBJAVLJENO: 06.07.19 u 11:10
http://bit.ly/2YeYUY4
"Ne možemo biti sigurni da će Amazon postati uspješna tvrtka. Ono što pokušavamo napraviti je vrlo komplicirano", rekao je Jeff Bezos 1999. godine, samo pet godina nakon što je pokrenuo ovu tvrtku. Osnivač tvrtke bio je jako nesiguran u svoju budućnost.

Danas, 25 godina nakon osnivanja, Amazon je jedna od najvrijednijih tvrtki na svijetu, a Bezos je zahvaljujući svom izumu najbogatiji čovjek na svijetu.

Ono što je počelo kao online trgovina za knjige sada je postalo globalni trgovački div, s plaćanjem članstva, fizičkim trgovinama, prodajom namirnica, vlastitim pametnim uređajima i sustavom isporuke koji kupcima može dostaviti robu u samo sat vremena.

Amazonove inovacije mogu se jasno vidjeti u financijskim rezultatima. Prošle godine je postao druga svjetska javna tvrtka (iza Applea) u vrijednosti od 1 bilijuna dolara, a ima i drugu najvišu tržišnu vrijednost na svijetu, nakon Microsofta.

Veliki uspjeh ovog online giganta vidljiv je i u prihodima. Očekuje se da će prodaja do kraja ove godine dosegnuti 275.06 milijardi dolara, a predviđa se da bi prihodi mogli preći 320 milijardi dolara do kraja 2020. godine.

Bezosov uspjeh potaknula je globalna ekspanzija tvrtke u širi raspon drugih sektora. Video streaming usluge i uređaji, cloud usluge i najnovija usluga dobavljanja namirnica (uz akviziciju Whole Foods Market) omogućili su ovoj tvrtki da se izravno natječe s tehnološkim divovima poput Facebooka, Applea, Googlea i Netflixa.

A sve je počelo s prodajom knjiga.

"Kad smo prije četiri godine počeli prodavati knjige, svi su nam govorili: 'Vidite, vi ste samo momci koji se razumiju u računala, nemate pojma o prodaji knjiga.' I to je bila istina", rekao je mladi Bezos 1999. godine.

Međutim, ogromno skladište koje je imao u to vrijeme, pomoglo je Amazonu da postane glavna tvrtka u ovom sektoru i omogućilo im da ponude širi izbor knjiga od svojih konkurenata.

Dolaskom e-knjiga Amazon je odlučio postati ključni igrač na tom tržištu, piše BBC.

Krajem '90-ih Amazon je počeo prodavati i drugu robu, počevši od glazbe i DVD-ova. Nije prošlo dugo dok se Bezosovo carstvo proširilo na elektroniku, igračke i kuhinjske potrepštine.

Rastuća mreža američkih skladišta pomogla je proširiti ponudu ove tvrtke i dramatično povećala njenu popularnost kod kupaca. Već deset godina kasnije Amazon je postao najveća online trgovina u SAD-u i širom svijeta.

Nakon stvaranja Amazon Marketplacea 2000. godine – koji je otvorio ovu platformu tisućama malih poduzeća – Bezos je htio da Amazon pojača svoju uslugu isporuke vjernim kupcima.

Tako je 2005. godine osnovan Amazon Prime, usluga koja nudi bržu isporuku za odabrane artikle, što je dodatno povećalo prodaju svih vrsta robe. Više od 100 milijuna korisnika pretplatilo se na uslugu Amazon Prime, koja nudi i video i glazbeni streaming.

Amazon je na drugom mjestu po broju članova koji su pretplaćeni na njegove usluge, nakon Netflixa.

Bezos nije nikad zaboravio da su krenuli kao prodavači knjiga. Nakon što su e-knjige postale popularne, on je 2007. godine pokrenuo Kindle i naposljetku postao glavni u tom sektoru.

Amazonov odjel za pametne uređaje rastao je eksponencijalno, suočen s Googleovom i Appleovom konkurencijom početkom 2010. godine.

Međutim, Amazon je bio prva tvrtka koja je napravila pametni uređaj: zvučnik Echo, opremljen Amazonovim sustavom umjetne inteligencije Alexa. Ova tvrtka je trenutno treći najveći prodavač pametnih uređaja na svijetu.

Danas budućnost Amazona izgleda dosta složenije od same prodaje proizvoda na internetu. Druga polovica 2018. godine bila je teška za tvrtku, a njena je tržišna vrijednost pala ispod $1 bilijuna.

Nakon uspješnog uspostavljanja dominacije u internetskoj maloprodaji, Amazon se usmjerio na širenje usluga – možda čak i u fizičke trgovine – kako bi pronašli još neke nove načine poslovanja.


Prevela: Ružica Ereš