Un Violador en tu Camino: Čileanska himna protiv silovanja postaje međunarodni feministički fenomen

Najveći performans održan je u Čileu u četvrtak navečer ispred Nacionalnog stadiona u Santiagu – koji je postao poznat kao logor i centar za mučenje nakon vojnog udara 1973. godine koji je na vlast doveo Augusta Pinocheta. Službeno izvješće o stanju ljudskih prava za vrijeme diktature otkrilo je da je gotovo svaka od intervjuiranih žena pretrpjela neki oblik seksualnog nasilja.

AUTOR: The Guardian
OBJAVLJENO: 06.12.19 u 14:26
https://bit.ly/34YdUsD
Čileanska prosvjedna pjesma o kulturi silovanja i ponižavanju žrtava postala je viralna himna feminstkinja diljem svijeta.

Pjesma Un Violador en tu Camino – Silovatelj na tvom putu – prvi put je izvedena krajem studenog kada su prosvjedi protiv društvene nejednakosti u Čileu ušli u drugi mjesec trajanja.

Videozapisi pjesme – i prateća koreografija – vrlo brzo su postali viralni i proširili su se diljem Latinske Amerike i svijeta, a slični performansi održali su se u Meksiku, Kolumbiji, Francuskoj, Španjolskoj i Velikoj Britaniji, piše The Guardian.

Pjesmu su napisale Lastesis, feministička kazališna skupina iz grada Valparaíso. "Nikad nismo namjeravali da ovo bude prosvjedna pjesma – žene na marševima pretvorile su je u nešto više", rekla je Paula Cometa u ime Lastesisa, čije su druge članice Sibila Sotomayor, Daffne Valdés i Lea Cáceres.

Pjesma se temelji na radu argentinske teoretičarke Rite Segato koja tvrdi da je seksualno nasilje politički, a ne moralni problem.

Tekst pjesme opisuje kako institucije – policija, sudstvo i druge političke strukture vlasti – podržavaju sustavna kršenja ženskih prava: "Silovatelj si ti / policija / suci / država / predsjednik".

Drugi dio odbacuje razne načine ne koje se žene krivi kad postanu žrtve seksualnog nasilja ("I nisam ja kriva / Niti gdje sam bila / Niti što sam nosila"), nakon čega zaključuje "Silovatelj si ti".

Prema statističkim podacima koje je prikupila čileanska Mreža protiv nasilja nad ženama, svakodnevno se prijavljuju oko 42 slučaja seksualnog zlostavljanja u ovoj zemlji (što je otprilike dva na svakih sat vremena). U 2018. godini samo je 25,7% slučajeva seksualnog zlostavljanja rezultiralo sudskim presudama.

"U čileanskom pravosudnom sustavu, ženama koje su žrtve seksualnog nasilja veliku štetu čine stereotipi i predrasude", rekla je Bárbara Sepúlveda Hales, glasnogovornica feminističke odvjetničke grupe Abofem. "U mnogim suđenjima se životno i seksualno ponašanje žrtve izlaže kao opravdanje za napad koji je pretrpjela".

Iako je pjesma napisana prije nego što je izbio val nemira i represije, Cometa je rekla da koreografija odražava krizu u kojoj su se sigurnosne snage suočile s optužbama za silovanje, mučenje i ubojstva.

"Prilagođena je trenutnom stanju u Čileu – nasilju i kršenjima ljudskih prava kojima su žene nedavno izložene", rekla je.

U jednom dijelu koreografije izvođačice čučnu imitirajući poziciju koju su prosvjednice prisiljene zauzeti tijekom hapšenja. "To je jednostavan oblik mučenja i kažnjavanja koje provodi čileanska policija", rekla je Cometa.

Najveći performans održan je u Čileu u četvrtak navečer ispred Nacionalnog stadiona u Santiagu – koji je postao poznat kao logor i centar za mučenje nakon vojnog udara 1973. godine koji je na vlast doveo Augusta Pinocheta. Službeno izvješće o stanju ljudskih prava za vrijeme diktature otkrilo je da je gotovo svaka od intervjuiranih žena pretrpjela neki oblik seksualnog nasilja.

Performans izveden u četvrtak privukao je tisuće žene, uključujući i starije Čileanke koje su živjele u vrijeme diktature, ali i mlađe žene koje prosvjeduju danas.

"Ovdje su držali zarobljenike, žene koje su bile uznemiravane i seksualno mučene", rekla je Victoria Gallardo (71) koja je sudjelovala u događaju. "Plakala sam kad sam prvi put čula ovu pjesmu. Tako sam ponosna na mlade žene današnjice – a ovaj performans predstavlja sve nas".


Prevela: Ružica Ereš