Keto dijeta: Prednosti i mane

Cilj ove dijete je postići prirodno stanje tzv. ketoze, u kojem tijelo umjesto šećera počinje izgarati masti kako bi preživjelo. To može zvučati drastično, ali ako ste pažljivi, ne mora biti opasno.

AUTOR: Evening Standard
OBJAVLJENO: 04.08.19 u 12:37
OSVJEŽENO: 04.08.19 u 12:37
http://bit.ly/33bfZkE
Jedan od trenutno najpopularnijih režima prehrane posljednjih godina, ketogena dijeta, potiče prehranu s niskim udjelom ugljikohidrata.

Na ketogenoj ili keto dijeti postoji mnogo opcija s visokim udjelom masti koje se smiju konzumirati, poput tamne čokolade za kuhanje i maslaca.

Nutricionisti i "zdravstveni gurui" stalno govore o režimu prehrane s visokim udjelom masnoća, niskim udjelom ugljikohidrata i umjerenim količinama proteina gdje je dozvoljeno primjerice mnogo maslinovog ulja, a masna riba je preporučeni izvor energije te možete jesti ogromne količine avokada.

Prednosti uključivanja zdravih masti u prehranu su očite: koža bolje izgleda, imate više energije, poboljšava metabolizam.

Budući da je keto dijeta dosta slična tzv. low-carb dijetama (prehrana s niskim udjelom ugljikohidrata) kao što su paleo i Atkinsova dijeta, može se činiti već poznatom. Međutim, na keto dijeti naglasak je na mastima, koje bi trebale činiti 60 do 80 posto dnevnog unosa kalorija.

Preporučuju se biljne masti iz avokada, maslina i orašastih plodova, a bjelančevine bi trebale činiti najviše 20 posto prehrane. Pored toga, što se manje ugljikohidrata unosi, dijeta ima veći učinak na imunitet i izgaranje (tjelesnih) masti, kaže Martina Slajerova, autorica četiriju knjiga o keto dijetama i osnivačica KetoDiet mobilne aplikacije.

Cilj ove dijete je postići prirodno stanje tzv. ketoze, u kojem tijelo umjesto šećera počinje izgarati masti kako bi preživjelo. To može zvučati drastično, ali ako ste pažljivi, ne mora biti opasno. Mnogo ljudi kune se u gubitak kilograma zahvaljujući upravo ovakvoj prehrani, kao i u poboljšanje zdravlja, piše Evening Standard.

Međutim, odabir pravih namirnica može uzeti dosta vremena – no, posljednja knjiga Martine Slajerove bavi se brzim i laganim keto receptima. Za pripremanje obroka iz knjige potrebno je maksimalno pola sata, a većina ih inspiraciju vuče iz mediteranske kuhinje. Većina njih – poput keto peciva (kruh s niskim udjelom ugljikohidrata), pizza frittata, goveđi fajito – bazira se na pretvaranju popularnih jela s visokim udjelom ugljikohidrata u verziju s niskim udjelom ugljikohidrata. Primjerice, recept za rižoto s morskim plodovima zamjenjuje običnu rižo s kali-rižom, a tjesteninu često zamjenjuju šparoge, brokule, zeleni grah ili rezanci od tikvica.

Slajerova ovu prehranu više voli nazivati "pristupom", a ne restriktivnom dijetom. "Ovo je prvi pristup prehrani koji sam isprobala, a da ne osjećam da mi nešto u prehrani nedostaje", tvrdi. "Jednom kada naučite slijediti ovu dijetu, ona se zapravo čini jako prirodnom".

No, nisu baš svi sigurni u to. Laura Tilt, nutricionitskinja tvrtke Innermost, kaže da je odustala od ove prehrane nakon tjedan dana. "Nedostajalo mi je voće i druga hrana, poput raženog kruha, mahunarki i bilo mi je jako teško prilagoditi se", prisjeća se. "Prvih nekoliko dana uopće nisam imala energije, osjećala sam se umorno i jadno". Ljudi se dosta često žale i na "keto gripu" tijekom prva tri do četiri tjedna, umor, mučninu, glavobolju i ružan zadah.

Naravno, prije primjene ove dijete, trebali biste se posavjetovati s liječnikom, kaže Tilt. Osobe s visokim kolesterolom, dijabetesom ili drugim zdravstvenim stanjima trebaju biti posebno oprezne, a keto dijeta ne preporučuje se ni tijekom trudnoće. Ravnoteža je glavna stvar.

Tilt preporučuje što više zelenog povrća, maslinovo ulje, orašaste plodove i masnu ribu. Treba biti jako oprezan pri uklanjanju cijelih vrsta hrane.

Međutim, izbacivanje ili smanjivanje ugljikohidrata u prehrani kratkoročno bi moglo poboljšati metabolizam i učiniti da se osjećate energičnije.


Prevela: Ružica Ereš