7 savjeta koji vam mogu pomoći da se držite svojih novogodišnjih odluka

Zapamtite, vjerojatno nećete ostvariti svoje novogodišnje odluke tako što ćete biti samokritični i strogi prema sebi. Umjesto toga, snagu volje pokušajte jačati kroz niz malih i strateških koraka koji će vam pomoći da uspijete.

AUTOR: Jelena Kecmanovic
OBJAVLJENO: 04.01.20 u 16:50
https://bit.ly/2FmXbEu
Doba je godine kada ljudi donose svoje novogodišnje odluke – prema Američkom psihološkom udruženju (APA), 93% ljudi ih je donijelo. Najčešće odluke su gubitak kilograma, zdravija prehrana, redovito vježbanje i ušteda novca.

Međutim, istraživanja pokazuju da se 45% ljudi ne uspije držati svojih novogodišnjih odluka do veljače, a samo 19% ljudi ih se drži čak dvije godine. Nedostatak volje ili samokontrole najčešći je razlog zbog kojeg se to događa.

Kako možete ojačati svoju volju i ispuniti novogodišnje obećanje koje ste dali sami sebi? U ovom članku koji za The Conversation piše Jelena Kecmanovic pročitajte nešto o sedam strategija koje se temelje na bihevioralnoj znanosti i njezinom kliničkom radu sa stotinama ljudi koji pokušavaju ostvariti svoje dugoročne ciljeve.

1. Razjasnite i cijenite svoje vrijednosti

Zapitajte se zašto vam je taj cilj važan. Želite li smršaviti jer volite biti u formi i kako biste se vratili planinarenju ili zbog društvenih očekivanja i pritisaka? Ljudi koji se vode svojim autentičnim vrijednostima bolji su u postizanju ciljeva. Njima također ne ponestaje snage volje, jer je doživljavaju kao neograničen resurs. Otkrijte što vas potiče i odaberite ciljeve u skladu s tim vrijednostima.

2. Postavite svoje ciljeve i svoj život u pozitivne uvjete

Usredotočite se na ono što želite postići, a ne na ono što ne želite. Umjesto da odlučite da u novoj godini primjerice nećete piti alkohol tijekom radnih dana, odlučite da ćete piti mineralnu vodu uz obrok od nedjelje do četvrtka. Boriti se s potiskivanjem misli iziskuje puno energije, a one se uvijek vrate u vaš um.

Također pomaže razmišljati o aspektima sebe i svog života s kojima ste već zadovoljni. Iako možete biti u strahu da će to potaknuti samozadovoljstvo i neaktivnost, istraživanja pokazuju da zahvalnost i druge pozitivne emocije dugoročno vode boljoj samokontroli.

3. Promijenite svoje okruženje kako biste si olakšali

Istraživanja pokazuju da su ljudi koji imaju veliku snagu volje izuzetno dobri u sređivanju svog okruženja kako bi izbjegli potencijalna iskušenja. Dakle, izbacite sve kreditne kartice iz svog novčanika ako vam je cilj uštedjeti novac. Nemojte držati zdjelu slatkiša na svom radnom stolu ako ste se odlučili zdravo hraniti.

Ako netko od vaših kolega na poslu stalno donosi slatkiše, zamolite ih da vam pomognu u postizanju vaših ciljeva (što će ih možda potaknuti i da vam se pridruže!), a kolače donosite samo u posebnim prigodama. Imati obitelj i prijatelje koji vam pružaju podršku može drastično povećati šansu da ostvarite svoje ciljeve. Pridruživanje grupama čiji članovi upražnjavaju ponašanja koja želite usvojiti još je jedan dobar način da ojačate svoju volju jer će to poboljšati vašu samokontrolu.

4. Pripremite "ako-onda" strategije

Čak i najbolje novogodišnje odluke propadnu kada kontrolu preuzme vaš užurban raspored i iscrpljenost. Napravite niz planova što učiniti kada se pojave prepreke. Ovi "ako-onda" planovi poboljšavaju samokontrolu i postizanje ciljeva.

Svaki put kada se probudite usred noći žudeći za slatkišima ili čipsom, umjesto toga pročitajte neki časopis, potražite neki zdravi recept ili pak pojedite jabuku polako i pažljivo, uživajući u svakom zalogaju. Kad ste umorni i želite preskočiti trening u teretani, nazovite nekog od bliskih ljudi za podršku. Pokušajte predvidjeti što više takvih situacija i napravite određene planova, zamišljajući te situacije i ono što ćete učiniti ukoliko se one dogode.

5. Do cilja idite postepeno

Kada krenete u ostvarivanje novog cilja, krenite s malim stvarima i na ranim uspjesima gradite dalje. U kavu stavljajte žličicu po žličicu manje šećera. Na kraju ćete je možda moći piti bez bilo kakvih zaslađivača. Ako vam se muffin isprva učini previše neodoljivim, pričekajte desetak minuta. Za to vrijeme, vaša će želja vjerojatno splasnuti.

Možda će vas iznenaditi kada shvatite da se promjena u jednom području života – poput izbjegavanja slatke prerađene hrane – obično širi i na druga područja. Možda ćete shvatiti da možete duže voziti bicikl ili ćete lakše smanjiti unos kofeina.

6. Zamislite nagrade i onda uživajte u njima

Zamislite kako endorfin kruži vašim tijelom nakon trčanja ili sunce na vašoj koži dok se penjete do vrha planine. Obratite pažnju na sva vaša osjetila: miris, vid, sluh, dodir, okus. Vizualiziranje nagrada povećava vaše šanse da se uključite u aktivnosti koje će rezultirati njima.

Ako vam je na početku teško zamisliti ili iskusiti ove nagrade, odlučite se za male, smislene poklone koje možete sebi dati dok ne krenu pozitivni učinci novih ponašanja. Na primjer, zamislite da svaki mjesec uzmete slobodan dan kada uplatite ratu duga na kreditnoj kartici – vizualizirajte točno što biste radili i kako biste se osjećali. A onda to učinite.

7. Budite dobri prema sebi, čak i u razdobljima neuspjeha

Većina ljudi vjeruje da je kažnjavanje sebe dobar način za povećati snagu volje, jer biti dobar prema sebi znači popustljivost i manjak samodiscipline. No, istina je upravo suprotna – ljudi koji se oštro krive čak i za male neuspjehe imaju lošije rezultate u postizanju svojih ciljeva na duže staze.

Umjesto toga, pokušajte suosjećati sa sobom. Dajte sebi malo oduška i zapamtite da biti čovjek znači biti nesavršen. Kada ne uspijete odoljeti krofni, ne očajavajte i ne odustajte. Budite pažljivi i razumljivi prema sebi, a sljedećeg dana ponovno se posvetite ostvarenju svog cilja.

Zapamtite, vjerojatno nećete ostvariti svoje novogodišnje odluke tako što ćete biti samokritični i strogi prema sebi. Umjesto toga, snagu volje pokušajte jačati kroz niz malih i strateških koraka koji će vam pomoći da uspijete.


Prevela: Ružica Ereš