Genetska pozadina riđe brade kod muškaraca koji nisu crvenokosi

"To je gotovo sigurno posljedica diferencijalne ekspresije gena MC1R u folikulama dlaka brade nasuprot dlakama vlasišta, što rezultira proizvodnjom drugačije mješavine tamnosmeđeg eumelanina i žuto-crvenog feomelanina", objasnila je antropologinja Nina Jablonski.

AUTOR: Live Science
OBJAVLJENO: 14.03.20 u 20:39
Relativno je rijetko vidjeti crvenokose ljude – samo 1 do 2% ljudi su prirodno crvenokosi. Pa ipak, sigurno ste vidjeli ili poznajete nekoga tko nije crvenokos, ali i dalje ima crvenkastu bradu. Što kaže znanost o ovim zanimljivim bradama, posebice među muškarcima s tamnom, plavom ili čak sijedom kosom?

Ovaj fenomen nije izbjegao zanimanje znanstvenika poput Nine Jablonski, profesorice antropologije na Sveučilište Penn State, koja je svoje istraživanje fokusirala na biologiju pigmenta dlaka. "Primijetila sam mnoge, pogotovo mlađe muškarce s crvenom bradom i crvenom kosom, ali i neke s crvenkastim bradama i svijetlosmeđom, plavom ili crvenkasto plavom kosom", rekla je znanstvenica za Live Science.

Prema Telegraphu, većina crvenokosih ljudi živi u keltskim zemljama poput Škotske, Irske i Walesa, a slijede ih Engleska i nordijske zemlje. Crvena kosa posljedica je genetske mutacije. Točnije mtacije gena MC1R, koji kontrolira proizvodnju pigmenta u stanicama dlaka.

Boja kose određuje se omjerom dva različita pigmenta – pigment eumelanin je odgovoran za crne tonove, a feomelanin za crvene. Ljudi s crnom ili tamnosmeđom kosom će vjerojatno imati samo eumelanin, ili će on u najmanju ruku biti dominantan pigment. S druge strane, osobe plave kose imaju manje količine obje ove vrste pigmenata od svojih tamnokosih ili crvenokosih prijatelja. A crvenokosi ljudi, naravno, uglavnom imaju feomelanin.

Jedna uloga gena MC1R je kodiranje proteina melanokortina, čiji je zadatak pretvoriti crveni pigment u crni. No, ako osoba ima dvostruku mutaciju ovog gena, njegovi proteini nisu toliko učinkoviti u tome, što dovodi do crvene boje dlaka.

No, što se događa kada osoba ima crvenu bradu, a smeđu kosu? Prema Jablonski, u pitanju su neke zanimljive stvari u genetici.

"To je gotovo sigurno posljedica diferencijalne ekspresije gena MC1R u folikulama dlaka brade nasuprot dlakama vlasišta, što rezultira proizvodnjom drugačije mješavine tamnosmeđeg eumelanina i žuto-crvenog feomelanina", kaže Jablonski.

Drugim riječima, isti se gen različito ponaša u različitim dijelovima tijela, što je vjerojatno posljedica toga što postoji samo jedna mutacija gena MC1R, a ne dvostruka mutacija kao u slučaju crvenokosih osoba – te znači da je osoba nositelj gena za crvenu kosu.

Ovaj fenomen javlja se i kod nekih muškaraca tijekom starenja, obično nakon 40. godine života, što je vjerojatno posljedica toga što stanice za stvaranje pigmenta u dlakama vlasišta i onih u dlakama brade stare različitim stopama, kaže Jablonski.

Dakle, ne morate biti mladi i crvenokosi da biste imali crvenu bradu, ali to sigurno pomaže.