U Mjanmaru pronađeni ostaci neobične ptice stari 99 milijuna godina

AUTOR: The Guardian
OBJAVLJENO: 12.07.19 u 15:56
OSVJEŽENO: 12.07.19 u 15:56
U grumenu jantara u Mjanmaru pronađeni su fosilizirani ostaci bizarne davne ptice čiji su srednji prsti bili duži od njenih 'potkoljenica'.

Izduženi prst nalik je onima kod lemura i guštera koji se penju na drveće i pokazuju neobičan način života prvih ptica, koje su živjele uz dinosaure, rekli su znanstvenici.

"Imamo nožicu male ptice stare 99 milijuna godina sačuvanu u grumenu jantara, koja pokazuje morfologiju stopala ptica više nego ijedna dosad pronađena", rekao je Jingmai O'Connor paleontolog i jedan od autora istraživanja sa Kineske akademije znanosti.

Noga je bila toliko specifična da su O'Connor i njegov tim proglasili novu vrstu ptice, Elektrorornis chenguangi. Prvi dio imena znači "jantarna ptica",a taj naziv su joj dali jer je prva ptica čiji je fosil prepoznat u jantaru.

Stopalo ove ptice imalo je četiri prsta, a treći prst je bio duži za 20% od cijele njene potkoljenice i za 41% duži od svih ostalih prstiju.

Znanstvenici su usporedili ovaj fosil s jedinom drugom poznatom vrstom koja ima tako nesrazmjerno duge prste: madagaskarskim prstašem, vrsta lemura koji svoje izdužene prste koristi za izvlačenje larvi i insekata iz debla. Vjeruju kako je i ova ptica svoje prste koristila u slične svrhe.

Tim pretpostavlja da je ptica većinu vremena provodila na drveću, a ne u vodi ili na tlu, zbog čega je razvila duge prste kako bi se lakše držala na grani, slično kao što se može vidjeti kod guštera koji se penju na drveće.

Pretpostavljaju i kako je ova ptica razvila zube, pa čak i kandže na krilima, a vjerojatno je imala neki primitivni oblik perja. Živjela je u šumama mangrova uz more, s gušterima, zmijama i žabama.

Kada je tek pronađen ovaj fosil, vjerovalo se da je u pitanju gušter, ali ovaj tim znanstvenika je brzo dokazao da nije tako, nego da je u pitanju pradavna ptica, piše The Guardian.

Istraživanje o analizi ostataka, objavljeno u časopisu Current Biology, uključuje CT skeniranje jantara kako bi se dobila 3D rekonstrukcija stopala. Model je uspoređen s 20 izumrlih i 62 postojeće vrste ptica kako bi se u potpunosti moglo ustanoviti koliko je specifičan njegov oblik.

O'Connor je rekao da ovaj fosil pokazuje čudan način života i neobičnu anatomiju prvih ptica, a ova nožica je tek jedno od mnogih otkrića fosiliziranih ostataka drugih životinja pronađenih u mjanmarskom jantaru. Primjerice, drugi tim znanstvenika je prošle godine u grumenu jantara pronašao ostatke pradavnog proto-pauka. Rep tog pauka bio je dva puta duži od ostatka njegova tijela, a znanstvenici pretpostavljaju da ga je koristio za detektiranje grabežljivaca.

Kineski tim se nada da će nastaviti istraživanje i početi s proučavanjem proteina i pigmenata koji su pronađeni na površini jantara kako bi što bolje mogli razumjeti na koji način se ova ptica prilagođavala svojoj okolini.

"Bizarne proporcije nogu ove ptice pokazuju nepredvidivu evoluciju tih životinja", rekao je Daniel Field, paleontolog za kralježnjake sa Sveučilišta u Cambridgeu, koji nije sudjelovao u ovom istraživanju.