Mount Michael: Jezero lave u vulkanu prekrivenom glacijalnim ledom

AUTOR: The New York Times
OBJAVLJENO: 25.07.19 u 13:58
Iako na Zemljinoj površini ima mnogo vulkana, čini se da jezera lave ima jako malo. Zbog popularnog shvaćanja vulkana može se činiti da su kotlovi tekuće vatre uobičajena stvar, ali mislilo se da postoji samo sedam suvremenih vulkana koji imaju trajna jezera lave koja su se održala duže od jedne erupcije.

Međutim, grupa znanstvenika s United College London i British Antarctic Surveyja nedavno je, proučavajući informacije satelitskih snimki nastale kroz tridesetogodišnji period, dodala još jedan vulkan na ovu listu – riječ je o Mount Michaelu, stratovulkanu visokom 990 metara na otoku Saunders, udaljenom oko 1609 kilometara od Antarktika, najbliže kopnene mase.

Promatranje ovog rastaljenog rezervoara može poboljšati našu sposobnost predviđanja potencijalnih opasnosti drugih vulkana koji sadrže jezera lave, a bliži su ljudskoj populaciji, rekla je Jani Radebaugh stručnjakinja za planetarne satelite sa Sveučilišta Brigham Young, koja nije sudjelovala u istraživanju.

Mount Michael je aktivni vulkan u velikoj mjeri prekriven glacijalnim ledom. Njegove padine su opasne, a na vrh se još uvijek nije nitko popeo, što znači da nitko nikad nije zavirio u njegovo grotlo. Pored toga, on se nalazi toliko daleko od civilizacije da se čini "kao da je s drugog planeta", rekla je Rosaly Lopes, stručnjakinja za planetarnu vulkanologiju u NASA-inom laboratoriju Jet Propulsion, koja također nije sudjelovala u istraživanju.

Zbog toga se proučavanje ovog vulkana moralo temeljiti na satelitskim snimkama i analizama. Počevši od 1990-ih i tijekom ranih 2000-ih neki su sateliti uočili produljene toplinske anomalije koje su nagoviještale postojanje jezera lave, ali to se nije moglo dokazati. Međutim, poboljšane snimke misija Landsat, Sentinel-2 i Terra uz bolje tehnike obrade podataka omogućile su da se ovo jezero lave nedvojbeno identificira u izvješću časopisa Journal of Volcanology and Geothermal Research. Njegov se termalni potpis mogao vidjeti tijekom cijelog razdoblja promatranja, što ukazuje na to da je jezero vjerojatno trajno.

Ovo područje je često zamagljeno, a trajni oblak vulkanskog dima pokriva ovo jezero većinu vremena. Srećom, tim znanstvenika uspio je skupiti dovoljan broj snimaka jezera u razdoblju od 2003. do 2018. godine koji su jasno pokazivali dno grotla s pregrijanim jezerom širine od 90 do 215 metara. Također, temperatura lave kreće se od 988°C do čak 1278°C, gdje je gornja temperaturna granica gotovo najveća temperatura koju lava na Zemlji može doseći.

Ovo otkriće naglašava geografsku raznolikost trajnih jezera lave, piše The New York Times. Ostala su pronađena u etiopijskom vulkanu Erta Ale, antarktičkom Mount Erebusu, Nyiragongu u Demokratskoj Republici Kongo, zatim u Masayi (Nikaragva), Mount Yasuru i Ambrym(Vanuatu) i Kilauea (Havaji).

No, čak ni trajna jezera lave ne opstaju vječno, rekla je Janine Krippner iz Globalnog programa za vulkanizam u Smithsonian institutu, koja nije sudjelovala u istraživanju. Vulkani Ambrym i Kilauea nedavno su se ispraznili nakon jakih erupcija, što znači da su ipak prolazni.

Još uvijek nije u potpunosti poznato zašto neka jezera lave dugotrajno opstaju. Izgleda da je potreban otvoren i dobro povezan vodovodni put od skrivene magme koja se nalazi daleko ispod površine do same površine vulkana, a to je "vrlo rijetko stanje", rekla je dr. Radebaugh. Znanstvenici se nadaju da bi novootkriveno jezero lave u Mount Michaelu moglo dati neke odgovore na ovu znanstvenu zagonetku.

Iako je ovo otkriće subantarktičkog jezera lave značajno, većina eruptivnih aktivnosti na svijetu događa se duboko ispod oceana. Ako želimo pronaći nova jezera lave, onda bi morsko dno moglo biti još jedna ekstremna granica koji bismo trebali prijeći i istraživati, zaključila je Radebaugh.