NASA objavila nove fotografije Jupitera koje je snimio teleskop Hubble

Ova Hubbleova fotografija nastala je u okviru NASA-inog programa OPAL (Outer Planets Atmospheres Legacy), čiji je cilj steći bolji uvid u druge planete kako bi se vidjele promjene u njihovim olujama, vjetrovima i oblacima.

AUTOR: NASA; EarthSky
OBJAVLJENO: 09.08.19 u 13:19
NASA i Znanstveni institut u Baltimoreu jučer su objavili novu fotografiju Jupitera koju je 27. lipnja ove godine snimio svemirski teleskop Hubble. Na fotografiji se i dalje vidi velika crvena pjega, za koju se prema zadnjim fotografijama činilo da se raspada ili barem mijenja, no prema najnovijoj fotografiji, ona je i dalje tu.

Kako prenosi NASA na fotografiji se može vidjeti intenzivnija paleta boja u oblacima koji se vrtoglavo kreću u Jupiterovoj burnoj atmosferi u odnosu na prethodne fotografije. Promjene boje pokazuju važne tekuće procese u Jupiterovoj atmosferi. Pruge nastaju zbog razlika u debljini i visini oblaka od amonijaka, ali i zbog različitih atmosferskih pritisaka. Laganiji i svjetliji pojasevi su veći i imaju gušće oblake od tamnih.

Jedna od najupečatljivijih stvari na fotografiji su boje oblaka koje se kreću prema Velikoj crvenoj pjegi, oluji na Jupiteru koja se kreće u smjeru suprotnom od kazaljke na satu i nalazi se između dva pojasa oblaka. Ta dva pojasa se također kreću u međusobno suprotnim smjerovima. Crvenkasta traka koja se nalazi iznad oluje kreće se u smjeru zapada, a bijeli oblaci kreću se prema istoku u pojasu koji se nalazi ispod oluje.

Šareni oblaci Jupitera kreću se konstantno u istom smjeru, čak i kada promijene boju. Pojaseve međusobno razdvajaju vjetrovi koji mogu doseći brzinu od čak 644 km/h.

Velika crvena pjega, koja ima promjer veći od Zemljinog, je sustav vjetra pod visokim pritiskom koji se od 1800-ih godina polako smanjuje, no razlog promjena u veličini se još uvijek ne zna.

Južno od ove tzv. anticiklone nalazi se druga, nešto manja pjega odnosno vrtlog oko područja niskog tlaka u kojem se vjetrovi vrte u obrnutom smjeru od Velike crvene pjege i gdje je u pitanju ciklona. Znanstvenici su primijetili više vrsta ciklona i anticiklona širom planete, a dvije bijele mrlje ovalnog oblika su manje verzije anticiklone kakva je Crvena mrlja.

Još jedna od zanimljivih promjena je i boja široke pruge na ekvatoru. Svijetla narančasta boja može biti znak da se oblaci iz dubine počinju raščišćavati čime crvene čestice u oblaku iznad postaju sve naglašenije.

Ova Hubbleova fotografija nastala je u okviru NASA-inog programa OPAL (Outer Planets Atmospheres Legacy), čiji je cilj steći bolji uvid u druge planete kako bi se vidjele promjene u njihovim olujama, vjetrovima i oblacima, piše EarthSky.