Znanstvenici pretvorili stanice raka dojke u masne stanice tijekom pretkliničkog istraživanja na miševima

Važno je naglasiti da je istraživanje još uvijek u pretkliničkoj fazi. Međutim, ovaj tim znanstvenika nada se da će doći do faze kliničkih ispitivanja, budući da koriste lijekove koje odobrava FDA, ali i zbog toga što su u pitanju bile stanice ljudskog raka. U međuvremenu tim istražuje mogućnost djelovanja ove terapije u kombinaciji s kemoterapijom i mogućnost iskorištavanja sličnog pristupa za druge vrste karcinoma.

AUTOR: Science Alert
OBJAVLJENO: 12.08.19 u 19:47
Znanstvenici su uspješno pretvorili stanice karcinoma dojke u masne stanice, pokazuje novo istraživanje provjere koncepta provedeno na miševima. Kako bi to postigli, znanstvenici su iskoristili čudan način na koji funkcioniraju stanice raka tijekom metastaziranja; iako je ovo samo prvi korak istraživanja, sam pristup dosta obećava.

Kada porežemo prst ili pak tijekom rasta organa kod fetusa, epitelne stanice postaju 'tečne' i mijenjaju se u određenu vrstu matičnih stanica koje se nazivaju mezenhimima, koje se mogu pretvoriti u sve stanice koje su potrebne tijelu. Ovaj proces se naziva epitelno-mezenhimalna tranzicija (EMT), a već neko vrijeme je poznato da se stanice raka mogu razvijati u smjeru obrnutom od ovoga, dakle prelaziti iz mezenhimalnih u epitelne stanice, čime se šire po tijelu i dolazi do metastaza.

Prilikom ovog istraživanja znanstvenici su ubrizgali stanice agresivnog oblika ljudskog karcinoma dojke i liječili ih dijabetičkim lijekom rosiglizatonom i lijekom koji se koristi za ovaj tip raka, trametinibom. Zahvaljujući spomenutim lijekovima, stanice raka su se prilikom gorespomenutih prijelaznih staničnih putova prestale širiti i pretvorile su se u masne stanice procesom adipogeneze.

"Modeli ovog istraživanja omogućili su procjenu adipogeneze stanica raka u neposrednom okruženju tumora", stoji u znanstvenom radu objavljenom u siječnju ove godine. "Rezultati pokazuju da kombinirana terapija rosiglizatonom i trametinibom cilja stanice raka povećane plastičnosti i potiče njihovu adipogenezu".

Iako se nisu sve stanice raka pretvorile u masne stanice, kod onih koje jesu nije došlo do ponovnog pretvaranja u stanice raka, prenosi Science Alert.

"Stanice raka dojke koje su prošle kroz EMT, ne samo da su se pretvorile u masne stanice, nego su se i potpuno prestale razmnožavati", rekao je biokemičar Gerhard Christofori sa Sveučilišta u Bazelu, jedan od autora ovog rada. "Koliko smo vidjeli tijekom dugoročnih pokusa s ovom kulturom stanica, stanice raka koje su se pretvorile u masne stanice, ostaju masne stanice i ne dolazi do njihovog ponovnog mijenjanja u stanice raka dojke".

Ovaj model funkcionira na način da lijek trametinib pojačava proces pretvorbe stanica raka u matične stanice i zatim potiče pretvorbu matičnih stanica u masne stanice. Rosiglizaton je manje važan, ali u kombinaciji s trametinibom je također pomogao prilikom pretvorbi matičnih u masne stanice.

"Adipogena terapija u kombinaciji rosiglizatona i trametiniba učinkovito inhibira invaziju, širenje i metastaziranje stanica raka u različitim pretkliničkim modelima karcinoma dojke u istraživanju provedenom na miševima", stoji u izvješću tima.

Oba spomenuta lijeka odobrena su od strane američke Uprave za lijekove i hranu (FDA), što bi moglo olakšati proces dobivanja prava na klinička ispitivanja ovog modela na ljudima, iako mnoge terapije koje se (uspješno) testiraju na miševima često i ne uspiju doći do faze kliničkih istraživanja. Dodatni razlog za odobrenje mogla bi biti i činjenica da je terapija djelovala na ljudskim stanicama karcinoma.

"U budućnosti bi se ovaj inovativni pristup liječenja možda mogao iskoristiti u kombinaciji s konvencionalnom kemoterapijom za suzbijanje razvoja tumora i stvaranja smrtonosnih metastaza", objašnjava Christophori.

"Klinička procjena represivnog učinka ove terapije na eksperimentalne stanice metastaza karcinoma dojke i njenog potencijala za liječenje karcinoma dojke u četvrtom stadiju zahtijevalo bi kombinaciju s kemoterapijom u naprednim pretkliničkim istraživanjima. Budući da smo koristili lijekove koje odobrava FDA, mislimo da bismo mogli doći do kliničkih istraživanja", napisao je tim.

Rad je objavljen u siječnju ove godine u znanstvenom časopisu Cancer Cell.