Molekula neurotrofin-3 može ublažiti anksiozna stanja, pokazalo istraživanje na rezus makaki majmunima

"Tek smo na početku. Neurotrofin-3 je prva molekula čiju smo uzročnu povezanost s anksioznošću uspjeli pokazati kod primata koji nisu ljudi. To je samo jedna od mnogih potencijalnih molekula koje bi mogle imati utjecaj na anksiozna stanja i poremećaje. Moglo bi biti i na stotine ili tisuće drugih molekula", objasnio je Andrew Fox, voditelj istraživanja.

AUTOR: Interesting Engineering
OBJAVLJENO: 18.08.19 u 13:29
Anksiozni poremećaji jedno su od najučestalijih mentalnih oboljenja u svijetu i najčešće u SAD-u. Godišnje u SAD-u pogode oko 40 milijuna ljudi, odnosno 18.1% populacije starije od 18 godina.

Novo istraživanje moglo bi pomoći u rješavanju ovog jako zastupljenog stanja, piše Interesting Engineering. Ono je otkrilo da pojačavanje razina molekule neurotrofin-3 u mozgu može promijeniti dispoziciju anksioznosti, odnosno stanje u kojem osoba ima tendenciju doživljavati mnoge situacije kao prijetnju.

"Milijuni ljudi širom svijeta pate od anksioznih i depresivnih poremećaja. Ovi poremećaji su jedan od vodećih uzroka smanjenja sposobnost i dana izgubljenih zbog smanjene sposobnosti", tvrdi Andrew Fox, docent na odsjeku psihologije na UC Davis i znanstvenik kalifornijskog Nacionalnog istraživačkog centra.

Budući da se anksiozni poremećaji često javljaju tijekom adolescencije, znanstvenici su prilikom ovog istraživanja proučavali rezus makaki majmune u predadolescentskoj dobi. Još prije osam godina znanstvenici su po prvi put primijetili molekularne promjene u amigdali – regiji mozga odgovornoj za emocionalne reakcije – proučavajući ovu vrstu primata.

"Pretpostavljali smo da bi promjena procesa u ovoj regiji mozga mogla biti podloga anksioznosti u ranoj životnoj dobi. Nakon toga, naš tim je izdvojio RNA iz dorzalnog tkiva amigdale kako bi identificirao molekule povezane s anksioznošću i funkcijom dorzalnog tkiva amigdale. Na kraju smo došli do tri potencijalne molekule i odabrali su neurotrofin-3 za daljnje istraživanje", stoji u priopćenju tima znanstvenika koji je proveo istraživanje.

Kako bi testirali svoju teoriju, znanstvenici su povećali razine neurotrofina-3 u dorzalnoj amigdali mladih rezus makaki majmuna i primijetili smanjenje anksioznih ponašanja.

Kasnije su analizirali snimke mozga i otkrili da je molekula neuotrofin-3 promijenila aktivnost u svim regijama mozga odgovornim za anksioznost.

Fox se nada da je ovo tek početak njegovog rada te da će i drugi znanstvenici nadograđivati saznanja ovog istraživanja. Njegov tim je utvrdio popis drugih potencijalnih molekula koje bi također mogle biti predmet istraživanja.

"Tek smo na početku. Neurotrofin-3 je prva molekula čiju smo uzročnu povezanost s anksioznošću uspjeli pokazati kod primata koji nisu ljudi. To je samo jedna od mnogih potencijalnih molekula koje bi mogle imati utjecaj na anksiozna stanja i poremećaje. Moglo bi ih biti i na stotine ili tisuće", objasnio je Fox.

Istraživanje je objavljeno u znanstvenom časopisu Biological Psychiatry.