Interakcija licem u lice poboljšava razvoj jezičnih vještina kod dojenčadi; istraživanje

"Poruka ovog rada je to da je riječ o zajedničkom naporu; uočavanje onoga što vaše dijete pokušava i razgovor s vašim djetetom o tome pojačat će razvoj njegovih jezičnih sposobnosti", rekla je jedna od autorica istraživanja, profesorica Michelle McGillion.

AUTOR: The Guardian
OBJAVLJENO: 12.09.19 u 11:55
http://bit.ly/32yzrqc
Novo istraživanje pokazalo je da djeca u dobi od jedne godine koja često komuniciraju sa svojim roditeljima ili skrbnicima koristeći kontakt očima i vokalizaciju imaju veću vjerojatnost za razvijanje boljih jezičnih vještina do navršene druge godine. Znanstvenici kažu kako bi ovi rezultati trebali potaknuti roditelje i skrbnike da posvete veliku pažnju pokušajima bebe da komunicira i prije nego što počne govoriti te da trebaju reagirati na te pokušaje.

U ovom istraživanju znanstvenici su promatrali vokalizaciju, geste i ponašanje 11- i 12-mjesečnih beba i način na koji su roditelji odgovarali na njih. "Ovo dosad nikad nije ispitivano u istoj analizi", rekao je voditelj istraživanja dr. Ed Donnellan sa Sveučilišta u Sheffieldu.

Da bi izmjerili interakcije, znanstvenici su snimali dojenčad i roditelje kod kuće, zamolivši ih da se igraju kao i občno. "Te smo snimke donijeli na sveučilište i vrlo detaljno proučavali sve što se događa. Posebnu smo pažnju posvetili svakom glasanju i gestikulaciji dojenčeta i razmatrali kako roditelj odgovara na njih", objašnjava profesorica Michelle McGillion sa Sveučilišta u Warwicku koja je također sudjelovala u istraživanju.

Nakon toga su roditelji i skrbnici ispunili upitnik o tomu mogu li njihova djeca izgovoriti određene riječi koje se odnose na životinje, svakodnevnu rutinu i hranu. Znanstvenici su zatim, koristeći statističke modele, otkrili da je najbolji pokazatelj rječnika u dobi od 24 mjeseca bilo kada se roditelji i beba gledaju licem u lice tijekom pokušaja komunikacije gestikulacijom i vokalizacijom, a najboljim se pokazalo kada roditelji i skrbnici odgovore na tu komunikaciju.

Statistički podaci su pokazali da u dobi od 19 mjeseci djeca u prosjeku znaju oko 100 riječi. Međutim, kod one djece koja na ovaj način sudjeluju u komunikaciji s roditeljima, prosjek je za 30 riječi veći, prenosi The Guardian.

"Ovo nam pokazuje da bebe pokušavaju komunicirati i prije nego što izgovore svoje prve riječi. Kada pokušavaju komunicirati, oni pružaju svojim skrbnicima priliku da uzvrate komunikaciju, a kada oni to i učine, učenje riječi se poboljšava", kaže Donnellan.

"Poruka ovog rada je to da je riječ o zajedničkom naporu; uočavanje onoga što vaše dijete pokušava i razgovor s vašim djetetom o tome pojačat će razvoj njegovih jezičnih sposobnosti", dodala je McGillion. "Sreća je u tomu što se ova komunikacija može odvijati u bilo kojem kontekstu i vremenu tijekom dana. Dakle, nije u pitanju nešto što zahtijeva neku specijalnu opremu ili puno vremena. Primjerice kada slažete veš, možete govoriti o tome, ili o bilo čemu drugom. Jednako tako, možete komunicirati u parku, u autu, u kupaonici, za vrijeme jela..."

McGillion se nada da bi ovo istraživanje moglo dovesti do novih istraživanja i u drugim dobnim skupinama: "Ovdje je riječ o kratkom razvojnom periodu prve godine života, a djeca neprestano rastu i mijenjaju se, a s time se mijenja i njihovo ponašanje. Bilo bi zanimljivo analizirati ove vrste ponašanja i tijekom druge godine života djeteta kako bismo ustanovili što se u tom periodu događa".


Prevela: Ružica Ereš