Znanstvenici rekonstruirali što se dogodilo nakon udara asteroida koji je doveo do izumiranja dinosaura

Međunarodni tim sastavljen od više desetaka znanstvenika analizirao je uzorke jezgri iz stijena koje se nalaze u planinama i stijenama koje okružuju krater Chixculub na poluotoku Yucatán, ogromnu rupu duboku gotovo 30 kilometara i široku 193 kilometra.

AUTOR: IFLScience
OBJAVLJENO: 16.09.19 u 15:07
Prije otprilike 66 milijuna godina, asteroid jačine čak 10 milijardi atomskih bombi iz Drugog svjetskog rata, pogodio je Zemlju i izazvao niz požara, cunamija i izbacio količinu sumpora u atmosferu dovoljnu da blokira prolaz Sunčeve svjetlosti. Rezultat? Masovno izumiranje koje je ubilo 75% životinja, uključujući sve dinosaure.

U pitanju je dugo podučavana, ali i često osporavana teorija. Novo istraživanje, objavljeno u Zborniku Nacionalne akademije znanosti potvrdilo je ovu teoriju i pružilo dosad neviđen uvid u posljedice ovog događaja.

U roku od nekoliko minuta nakon udara asteroida, "fluidizirane stijene s dna preplavile su krater i odložile oko 90 metara stijena u njegovu bazu". Nakon jednog dana u krateru se našlo 130 metara materijala – što je jedna od najviših zabilježenih količina. Sutradan je cunami odnio dodatne količine materijala s udaljenih obala, uključujući ostatke drvenog ugljena.

Ovdje je ključan upravo drveni ugljen. Znanstvenici tvrde da njegovu prisutnost mogu iskoristiti kao "kemijski biomarker" koji pokazuje da su požari nastali nakon udara asteroida doveli do zapaljenja stabala i biljaka udaljenih tisućama kilometara. Unutar uzoraka drvenog uglja, pronađeni su pokazatelji gljiva prisutnih u pijesku, što upućuje na zaključak da je povlačenje voda nakon cunamija uzrokovalo odlaganje ugljena u krater, piše IFLScience.

"Ovo je proširen zapis događaja koje smo dosad uspjeli pronaći", rekao je voditelj istraživanja Sean Gulich, profesor na teksaškom Sveučilišnom institutu za geofiziku. "Ona nam govori o glavnim procesima nakon udara, i to na lokaciji gdje se on dogodio".

Ono što je posebno zanimljivo, prodručje oko kratera puno je stijena bogatih sumporom, no sumpor još uvijek nije pronađen u uzorcima uzetim iz jezgre. To se može objasniti sposobnošću asteroida da isparavaju sve minerale koji mogu sadržavati sumpor, čime je u atmosferu ispušteno čak 225 milijardi tona sumpora. Budući da je mineral reflektirao Sunčeve zrake, globalno hlađenje koje je uslijedilo, uzrokovalo je masovno izumiranje.

"Pravi ubojica morao je biti u atmosferi", objašnjava Gulick. "Jedini način na koji je moglo doći do globalnog masovnog izumiranja je atmosferski efekt".

Ovo istraživanje nadogradnja je prethodnog istraživanja koje objašnjava na koji je način nastao krater i potvrđuje spoznaju da je udar asteroida uzrokovao da se površina Zemlje ponaša poput tekućine, stvarajući planine i brda oko kratera od stijena koje su izašle iz dubine Zemljine kore.

"Nisu svi dinosauri umrli tog dana, ali velik dio njih jeste", rekao je Gulick.

Zanimljivo je da se život ubrzo oporavio. Znanstvenici su otkrili da je za manje od deset godina nakon udara ovaj krater postao dom morskog života i da je uspijevao kao morski ekosustav u sljedećih 30.000 godina.