Prije 3,5 milijuna godina dogodila se snažna eksplozija u središtu Mliječnog puta

Bljesak je stvorio dva ogromna "ionizacijska stošca" koja su se probila kroz Mliječni put i ostavili svoj trag na Magellanovom potoku.

James Josephides/ASTRO 3D

Ilustracija

AUTOR: BBC
OBJAVLJENO: 07.10.19 u 15:17
Kataklizmični energetski bljesak probio se našom galaksijom prije otprilike 3,5 milijuna godina, tvrdi tim astronoma. Takozvana Seyfertova baklja aktivirala se u blizini supermasivne crne rupe u središtu naše galaksije, kazali su. Udarac se osjetio i na udaljenosti od 200.000 svjetlosnih godina.

Otkriće da je središte Mliječnog puta bilo dinamičnije nego što se prije mislilo može dovesti do potpune reinterpretacije njegove evolucije, prenosi BBC. "Ovi rezultati drastično mijenjaju naše razumijevanje Mliječnog puta", rekla je Magda Guglielmo sa Sveučilišta u Sydneyu, jedna od autorica istraživanja. "Mislili smo da naša galaksija nije aktivna i da nema tako svijetlo središte".

Bljesak je stvorio dva ogromna "ionizacijska stošca" koja su se probila kroz Mliječni put i ostavila svoj trag na Magellanovom potoku. Riječ je o dugačkom tragu plina koji se proteže od obližnjih patuljastih galaksija – Velikog i Malog Magellanovog oblaka. Magellanov potok nalazi se na udaljenosti od otprilike 200.000 svjetlosnih godina od Mliječnog puta.

Australsko-američki tim znanstvenika tvrdi da je eksplozija bila prevelika da bi ju moglo pokrenuti išta drugo osim nuklearne aktivnosti supermasivne crne rupe u središtu naše galaksije. Poznata i kao Strijelac A*, ova crna rupa ima za 4 milijuna puta veću masu od našeg Sunca. Potrebna su dodatna istraživanja kako bi se ova procjena mogla potvrditi, ali zaključak se čini neizbježnim.

"Bljesak je morao biti nešto slično zrakama svjetlosti iz svjetionika", objašnjava vođa tima koji je vršio istraživanje, profesor Joss Bland-Hawthorn sa Sveučilišta u Sydneyu. "Zamislite da je mrak i da zatim netko odjednom nakratko uključi svjetionik".

Za istraživanje je korišten svemirski teleskop Hubble. Rezultati će biti objavljeni u časopisu Astrophysical Journal.