Znanstvenici pronašli 20 dosad nepoznatih satelita koji kruže oko Saturna

AUTOR: Science News
OBJAVLJENO: 09.10.19 u 16:28
Saturn je postao "kraljem mjeseca" u Sunčevom sustavu, zahvaljujući 20 novih pronađenih prirodnih satelita. To znači da ovaj prstenovima okruženi planet sada ima ukupno 82 satelita, čime je nadmašio Jupiter koji ih ima 79, objavio je jučer Međunarodni centar za asteroide iz Međunarodne astronomske unije.

Nije u pitanju samo faza. Saturn će vjerojatno zadržati svoj status, rekao je Scott Sheppard, astronom iz Instituta za znanost Carnegie, koji se nalazi u Washingtonu. On procjenjuje da Saturn vjerojatno ima oko 100 satelita, ali da je većina preostalih jako mala, zbog čega ih je jako teško pronaći, prenosi Science News.

Sheppardu i njegovim kolegama i kolegicama trebalo je nekoliko godina da potvrde da su neke od mrlja, zabilježenih na slikama koje je od 2004. do 2007. godine snimio teleskop Subaru koji se nalazi na Havajima, ustvari njegovi sateliti. Usporedbom položaja objekata tijekom vremena, tim je utvrdio da se tri pronađena satelita kreću u istom smjeru u kojem se okreće Saturn, dok se 17 ostalih satelita kreće u suprotnom smjeru. Svaki od njih promjera je između 2 i 5 kilometara.

Svi osim jednog pripadaju trima skupinama mjeseca oko Saturna, koji su nazvani po norveškoj, galskoj i inuitskoj mitologiji. Astronomi misle da su se te skupine mjeseca formirale raspadanjem većih satelita, bilo zbog međusobnih sudara ili zbog udara kometa. No, jedan od njih je zaista neobičan: kut njegove osi ukazuje na to da on pripada skupini satelita kojima je za kruženje oko Saturna potrebno dvije godine, iako se nalazi nešto dalje, među retrogradnim satelitima koji kruže oko Saturna tri godine. Ne zna se točno zašto se ovaj satelit nalazi tako daleko.

Možda ga je nešto povuklo izvan njegove grupe, rekao je Sheppard. Ili zapravo pripada nekoj četvrtoj grupi, nastaloj nepoznatim događajem još u formativnom razdoblju tog planeta. Pronalaženje drugih satelita moglo bi pomoći u razrješavanju ove zagonetke. No, "ukoliko želimo pronaći manje satelite, morat ćemo nabaviti veće teleskope", rekao je Sheppard.