NASA: Povijesna svemirska šetnja s potpuno ženskim timom zakazana za petak

Svemirska šetnja bi trebala započeti u petak 18. listopada u 13:50 sati po našem vremenu. Prijenos uživo bit će dostupan na NASA TV-u i na NASA-inom službenom YouTube kanalu.

AUTOR: NPR
OBJAVLJENO: 17.10.19 u 16:34
NASA će ovaj petak po prvi put u svojoj 61-godišnjoj povijesti "svemirsku šetnju" poslati ženski astronomski tim, a to će se dogoditi čak i par dana prije nego što je predviđeno.

Astronautkinje Christina Koch i Jessica Meir, koje su prvotno trebale izaći izvan Međunarodne svemirske stanice (ISS) 21. listopada, trebale bi to učiniti već ovaj petak. NASA je ovaj tjedan najavila raspored i druge promjene u svjetlu problema s regulatorom snage u Međunarodnoj svemirskoj stanici koju će zamijeniti upravo ove astronautkinje. Na Twitter profilu Međunarodne svemirske stanice je u utorak navečer objavljeno kako se ova svemirska šetnja neće dogoditi prije petka, čime je ažuriran NASA-in raniji plan za četvrtak ili petak.

"Očekujemo da će se [ovaj raspored] održati", kazala je glasnogovornica NASA-e, Stephanie Schierholz u e-mailu za NPR.

Svemirska šetnja bi trebala započeti u petak u 13:50 sati po našem vremenu. Astronautkinje će, dakle, zamijeniti neispravni regulator snage koji je u funkciji od 2000. godine i koji se od prošlog ljeta, nakon ugrađivanja novih litij-ionskih baterija, ne može aktivirati. Iz NASA-e su kazali kako kvar na jedinici ne predstavlja rizik za rad stanice, članove posade, laboratorijske eksperimente ni sveukupno napajanje električnom energijom. Ipak, neispravni uređaj sprječava da nove litij-ionske baterije dodatno napajaju stanicu.

NASA je također najavila kako ove jeseni planira 10 svemirskih šetnji tijekom tri mjeseca, što se nije dogodilo otkad je dovršena montaža ISS-a 2011. godine. Tri šetnje potrebna za zamjenu baterije bit će preraspoređene, a pet šetnji potrebnih za popravak kozmičkog detektora čestica na rasporedu su za studeni i prosinac.

Kathryn Sullivan je u listopadu 1984. godine postala prva Amerikanka koja je šetala svemirom. Od 1998. godine do danas bilo je 220 svemirskih šetnji u Međunarodnoj svemirskoj stanici. Kako piše portal Space, u tim šetnjama sudjelovalo je samo 15 žena, a sve su bile u pratnji kolega muškaraca. Ova povijesna svemirska šetnja bit će četvrta za Christinu Koch, a prva za Jessicu Meir.

Dvije astronautkinje su ranije ovog mjeseca za NASA TV govorile o tome kako se osjećaju po pitanju svojih dostignuća kada je riječ o ženama u astronomiji, složivši se da je važno obilježavati napredak koji su ostvarile astronautkinje.

"U prošlosti žene nisu uvijek bile prisutne, i divno je biti jedna od onih koje su doprinijele svemirskim programima čovječanstva u vrijeme kada se svi doprinosi prihvaćaju, kada svi imaju neku ulogu, a to može dovesti do povećanja šansi za uspjeh", kazala je Koch, koja je u svemiru od ožujka, a trebala bi ostati u orbiti do veljače 2020. godine. Ona je na putu da postane rekorderka za najduži pojedinačni svemirski let, čime će srušiti rekord Peggy Whitson koja je u svemiru provela 288 dana, od studenog 2016. do rujna 2017. godine.

Svemirska šetnja s potpuno ženskim timom astronauta bio je planiran već za ožujak ove godine, ali NASA je morala zamijeniti astronautkinju Anne McClain zbog "nedostatka svemirskog odijela", rekli su iz ove svemirske agencije. Samo jedno od dva odijela srednje veličine bilo je pripremljeno za putovanje pa je s Koch u ISS ipak otišao astronaut Nick Koch. McClain, koja se na Zemlju vratila u lipnju nakon 204 dana provedena u svemiru, na Twitteru je objavila poruku podrške kolegicama Koch i Meir.

"Treći izlet u prometnoj svemirskoj sezoni. Datum nije poznat zato što zadatak nije bio predviđen: zamjena jedinice koja se pokvarila tijekom aktivacije novih baterija. Vrlo je dobro što u timu imamo četiri stručne osobe koje će obaviti ovaj zadatak. Oni su A-tim!", napisala je McClain na Twitteru.

Obje astronautkinje su članice NASA-ine klase astronauta iz 2013. godine, osmočlane grupe s jednakim brojem muškaraca i žena. Meir je za NASA TV komentirala kako pitanje spola nije nužno nešto o čemu svakodnevno razmišlja.

"To je sasvim normalno, mi smo dio tima. Svoj posao radimo kao učinkovit tim koji zajedno radi. Stoga je jako lijepo vidjeti koliko daleko smo dogurali", rekla je astronautkinja.

Prijenos ovog događa uživo možete pogledati sutra na NASA TV-u i na NASA-inom službenom YouTube kanalu, od 12:30 sati poslijepodne.