Reakcija biljaka na kišu je slična panici; istraživanje

Zašto bi biljka "paničarila" zbog kiše? Iako je voda osnovni sastojak potreban za proces fotosinteze, kiša također može biti prijenosnik bakterija, virusa i gljivičnih spora koje bi mogle naštetiti biljkama. "Iako to čudno zvuči, kiša je zapravo vodeći uzrok širenja bolesti među biljkama", rekao je glavni autor istraživanja, biolog i profesor Harvey Millar s UWA. "Kada kapljica vode kane na list, ona se razbija na manje kapljice vode koje se odbijaju u svim smjerovima. Jedna kapljica može ih [bakterije, viruse, itd.] proširiti i do 10 metara na okolne biljke".

AUTOR: IFLScience
OBJAVLJENO: 01.11.19 u 13:43
Biti natopljen kišom, uz Sunčeve zrake i malo ugljičnog dioksida, može zvučati kao san za biljke. Međutim, novo istraživanje pokazuje da biljke zapravo imaju poprilično složenu reakciju na kišu. Višenacionalni tim znanstvenika sa Sveučilišta Zapadna Australija (UWA) i Sveučilišta Lund u Švedskoj utvrdio je da biljke na kišu reagiraju složenim lancem kemijskih signala koji su usporedili s "paničarenjem".

U svom radu, koji je objavljen u Zborniku nacionalne akademije znanosti, oni objašnjavaju da taj proces uključuje tisuće gena, stotine proteina i mnogo hormona rasta koji se aktiviraju u roku od 10 minuta nakon što voda dotakne list. Ova reakcija jača kroz narednih 25 minuta. Znanstvenici su lagano polijevali biljku Arabidopsis, rod malih cvjetnjača povezanih s kupusom i slačicom, i promatrao lančanu reakciju biljke koju je izazvao protein Myc2. Kada se aktivira ovaj protein, biljka pokreće svoje sustave obrane kako bi se zaštitila, što uključuje kašnjenje u cvatnji i zastoj u rastu.

Kao dio svoje panične obrane, biljke ispumpavaju i kemikalije, posebice hormon jasmonske kiseline, koje djeluju kao "znak upozorenja" drugim lišćima pa čak i drugim biljkama.

Ali, zašto bi biljka "paničarila" zbog kiše? Iako je voda osnovni sastojak potreban za proces fotosinteze, kiša također može biti prijenosnik bakterija, virusa i gljivičnih spora koje bi mogle naštetiti biljkama. "Iako to čudno zvuči, kiša je zapravo vodeći uzrok širenja bolesti među biljkama", rekao je glavni autor istraživanja, biolog i profesor Harvey Millar s UWA. "Kada kapljica vode kane na list, ona se razbija na manje kapljice vode koje se odbijaju u svim smjerovima. Jedna kapljica može ih [bakterije, viruse, itd.] proširiti i do 10 metara na okolne biljke".

"Ukoliko susjedne biljke uključe svoje obrambene mehanizme, manje je vjerojatno da će se bolest proširiti, tako da je u njihovom najboljem interesu da prošire znak upozorenja obližnjim biljkama", dodao je znanstvenik.

Najjednostavnije je biljke promatrati pasivnim 'ukrasom' prirodnog svijeta, ali je to daleko od istine. Jedan od najzanimljivijih i najkontraverznijih predmeta u botanici je "biljna neurobiologija", ideja da su biljke sposobne za inteligentnu komunikaciju s okolinom. Iako postoje različiti stupnjevi slaganja s ovom teorijom, neki su otišli toliko daleko da tvrde kako biljke imaju stvarnu inteligenciju i svijest, baš poput životinja, piše IFLScience.