Znanstvenici opisali ključne mehanizme koji su mogli uzrokovati Veliki prasak; istraživanje

"Definirali smo glavne kriterije kojima možemo pokrenuti plamen da krene sam stvarati svoje turbulencije, spontano se ubrzavati i preći u detonaciju", objasnio je Kareem Ahmen, docent na katedri za mehaničku i zrakoplovnu tehnologiju na UCF-u i koautor istraživanja. "Koristimo turbulenciju kako bismo pojačali miješanje reakcija do točke gdje one prelaze u jaku, nasilnu reakciju i u suštini dovode do supernova, odnosno eksplozija zvijezda. Vodimo pojednostavljeni plamen do granica gdje reagira pet puta većom brzinom od brzine zvuka".

AUTOR: Science Daily
OBJAVLJENO: 02.11.19 u 20:17
OSVJEŽENO: 02.11.19 u 20:17
Svemir je nastao Velikim praskom, no kako je došlo do te eksplozije supernove uvijek je bila misterija – do sada.

U novom radu, objavljenom u časopisu Science, znanstvenici su detaljno opisali mehanizme koji su mogli izazvati takvu eksploziju, što je ključno za modele koje koriste kako bi shvatili porijeklo svemira.

Znanstvenik je odredio kriterije za stvaranje eksplozije poput Velikog praska istražujući metode za hipersonični mlazni pogon. "Istraživali smo ove supersonične reakcije za pogon i naišli na mehanizam koji nam se činio jako zanimljiv", kaže znanstvenik. "Kad smo počeli kopati dublje, shvatili smo da je to moguće povezati s nečim tako bitnim kao što je nastanak svemira".

Ključ je u primjeni prave količine turbulencije i miješanja neprečišćenog plamena sve dok ne krene samostalno ponavljati tu radnju, kada počinje sagorijevati energiju koju guta i to dovodi do supersonične eksplozije supernove brzine Mach 5.

Potencijalne primjene ovog otkrića mogle bi uključivati brže putovanje zrakom i svemirom, poboljšanu proizvodnju energije, uključujući reakcije s nultom stopom emisija jer se svi proizvodi koji se koriste u izgaranju pretvaraju u energiju. Otkriće je provedeno korištenjem jedinstvene turbulentne šok cijevi koja je omogućila stvaranje i analizu eksplozija u zatvorenom okruženju. Za mjerenje eksplozija i određivanja faktora koji su doveli do toga da plamen postane hipersonična i nasilna reakcija korišteni su laseri i kamere vrlo visoke brzine.

U UCF-ovom laboratoriju za istraživanje pogona i energije, u kojem je istraživanje provedeno, nalazi se jedina turbulentna šok cijev za testiranje hipersoničnih reakcija u SAD-u, piše Science Daily.

Drugi autori istraživanja bili su Aleksej Y. Poludnenko, izvanredni profesor na odsjeku strojarstva na Sveučilištu Connecticut i glavni autor istraživanja; Jessica Chambers, doktorandica na UCF-ovom odsjeku strojarskog i zrakoplovnog inženjerstva; Vadim N. Gamezo iz Mornaričkog istraživačkog laboratorija; i Brian D. Taylor iz Istraživačkog laboratorija ratnog zrakoplovstva.

Prevela Ružica Ereš