Uživanje u pop glazbi povezano s kombinacijom neizvjesnosti i iznenađenja

Istraživanje pokazuje da je ispitanicima, kad su bili relativno sigurni u to koji akord dalje očekivati, bilo ugodno kad bi doživjeli iznenađenje i kad bi odsviran bio neki drugi akord. S druge strane, kad pojedinci nisu bili sigurni što ih sljedeće očekuje, bilo im je ugodno kad ih sljedeći akordi nisu iznenadili.

AUTOR: Science Daily
OBJAVLJENO: 08.11.19 u 14:30
http://bit.ly/2qD3krH
Zašto su ljudima pjesme poput Country Roads Jamesa Taylora, Red, Red Wine benda UB40 ili Ob-La-Di Ob-La-Da od Beatlesa tako neodoljivo ugodne za slušati? Novo istraživanje, objavljeno u časopisu Current Biology, analiziralo je 80.000 akorda u 745 klasičnih američkih pop pjesama – uključujući i tri spomenute u prethodnoj rečenici – i otkrilo da glazbeni užitak proizlazi iz dobre kombinacije neizvjesnosti i iznenađenja.

"Fascinantno je da ljudi mogu osjećati zadovoljstvo zbog glazbenog djela samo na osnovu načina na koji su zvukovi poredani", rekao je Vincent Cheung s Instituta Max Planck. "Pjesme koje su nam ugodne vjerojatno su one koje uspostavljaju dobru ravnotežu između predvidljivosti onog što će se dogoditi i iznenadnih elemenata koje nismo očekivali. Razumijevanje načina na koji glazba aktivira naš sustav zadovoljstva u mozgu može objasniti zašto bi slušanje glazbe moglo pomoći da se osjećamo bolje kad smo tužni".

Cheung i njegovi kolege, uključujući Stefana Koelscha sa Sveučilišta u Bergenu, koristili su model strojnog učenja kako bi matematički kvantificirali elemente neizvjesnosti i iznenađenja u 80.000 akorda u poznatim pop pjesmama. Da bi isključili asocijacije na pjesme koje bi slušatelji potencijalno mogli imati, znanstvenici su oduzeli druge elemente pjesama, uključujući tekst i melodiju, zadržavajući samo napredovanje akorda.

Istraživanje pokazuje da je ispitanicima, kad su bili relativno sigurni u to koji akord dalje očekivati, bilo ugodno kad bi doživjeli iznenađenje i kad bi odsviran bio neki drugi akord. S druge strane, kad pojedinci nisu bili sigurni što ih sljedeće očekuje, bilo im je ugodno kad ih sljedeći akordi nisu iznenadili, prenosi Science Daily.

"Iako skladatelji to intuitivno znaju, način na koji proces koji stoji iza tog osjećaja izvjesnosti izaziva zadovoljstvo još uvijek je nepoznat", kaže Koelsch. "Jedan važan razlog bio je to što je većina prošlih istraživanja proučavala samo učinke iznenađenja, a ne i neizvjesnost slušateljevih predviđanja".

Istraživanja u kojima se koristila funkcionalna magnetska rezonancija (fMRI) pokazala su da se iskustvo glazbenog užitka odražava u tri regije mozga: amigdali, hipokampusu i slušnom korteksu. Te regije mozga igraju ulogu u obradi emocija, učenju, pamćenju i obradi zvuka. Suprotno tome, aktivnost u nucleusu accumbensu – području mozga koje obrađuje očekivanje i za koje se vjerovalo da igra ulogu u užitku slušanja glazbe – odražavala je samo neizvjesnost.

"Ukratko pokazujemo da glazbeno zadovoljstvo ovisi o dinamičkoj reakciji između perspektivnog i retrospektivnog stanja očekivanja. Stoga je naša temeljna sposobnost predviđanja važan mehanizam kroz koji apstraktni zvučni nizovi stječu afektivno značenje i transformiraju se u univerzalni kulturni fenomen koji nazivamo glazbom", napisali su znanstvenici u svom radu.

Na temelju novih otkrića oni kažu da bi buduća istraživanja mozga mogla razmatrati kombinirane uloge neizvjesnosti i iznenađenja u drugim oblicima umjetnosti, poput plesa i filma. Ova otkrića mogu se koristiti i u poboljšanju algoritama za umjetno stvaranje glazbe, kao pomoć skladateljima u pisanju glazbe ili čak u predviđanju glazbenih trendova.

Njihov sljedeći korak je analizirati kako informacije protječu kroz različite dijelove mozga tijekom vremena. "Mislimo da postoji veliki potencijal u kombiniranju računalnog modeliranja i snimanja mozga kako bi bolje razumjeli ne samo zašto uživamo u glazbi, nego i što znači biti čovjek", rekao je Cheung.


Prevela: Ružica Ereš