Rijeka Nil bi mogla biti stara oko 30 milijuna godina; istraživanje

Nil je najduža rijeka na Zemlji stara milijunima godina. Neki znanstvenici pretpostavljaju da je riječ o starosti od oko 6 milijuna godina, a drugi pak tvrde da je nastao mnogo ranije u geološkoj povijesti.

AUTOR: Tech Explorist
OBJAVLJENO: 12.11.19 u 19:21

Znanstvenici sa Teksaškog sveučilišta u Austinu odlučili su riješiti ovu zagonetku. Povezujući tok rijeke s kretanjem stijena u Zemljinom dubokom plaštu procijenili su starost rijeke Nil. Oni tvrde da je ova vječna rijeka stara oko 30 milijuna godina, što znači da je oko 5 puta starija nego što se ranije mislilo, prenosi Tech Explorist.

"Jedno od velikih pitanja o Nilu je to kada je nastao i kako je opstao tako dugo. Naše otkriće je poprilično uzbudljivo", rekao je voditelj istraživanja Claudio Faccenna, profesor sa UT Jackson škole geoznanosti.

Zemljin plašt sastoji se od čvrstih stijena koje dulje vrijeme teku kao tekućine. Slično strujama u oceanu, različite regije plašta imaju različite obrasce cirkulacije.

Znanstvenici misle da bi rezultati njihova istraživanja trebali riješiti dugotrajne rasprave o starosti rijeke i dati dokaze da je sporo kretanje dubokog plašta jedno od ključnih sila koje je oblikovalo krajolike i geološke procese našeg planeta. Oni su tijekom istraživanja povezali ideju o nagnutoj topografiji Nila s prijenosnim pojasom kamenja u plaštu koji se kreće prema etiopskj visoravni na jugu i povlači površinu prema dolje na sjeveru. Od početka do kraja blaga kosina drži Nil na stalnom putu prema sjeveru.

Znanstvenici su proučavali drevne vulkanske stijene u etiopskoj visoravni i pronašli korelativne veze s ogromnim naslagama riječnog sedimenta ukopanog pod deltom Nila. To im je pokazalo da se etiopska visoravan nakon dramatičnog uspona zadržala na jednoj visini, što su pripisali potpori stijena Zemljinog plašta odozdo.

"Znamo da je visoka topografija etiopske visoravni nastala prije oko 30 milijuna godina. Međutim, dosad nije bilo jasno kako se ona održala tako dugo", rekao je Thorsten Becker, profesor u UT Jackson i istraživač na institutu za geofiziku na Teksaškom sveučilitštu u Austinu.

Rezultati su potvrđeni računalnim simulacijama koje su rekreirale 40 milijuna godina tektonske aktivnosti. Model je demonstrirao izgled vrućeg plašta koji je najvjerojatnije potaknuo erupciju lave koja je oblikovala etiopsku visoravan, istovremeno stvarajući transportnog remena u plaštu koji je opstao do danas.

Simulacija je reproducirala promjene u krajoliku točno onako kako su znanstvenici očekivali – do najsitnijih detalja poput primjerice plitkih brzaca pronađenih duž Nila.

Eric Cirby, profesor na Sveučilištu u Oregonu, rekao je da je "kombiniranje različitih geoloških podataka s najmodernijim geofizičkim modeliranjem bilo ključni segment istraživanja".

Znanstvenici planiraju primijeniti istu tehniku i na drugim rijekama poput Jangcea i Konga. Istraživanje je podržala NASA i talijansko Ministarstvo obrazovanja, sveučilišta i istraživanja.

Istraživanje je objavljeno u časopisu Nature Geoscience.