Sinkronizirane galaksije: Znanstvenici zbunjeni fenomenom usklađene rotacije udaljenih galaksija

Južnokorejski znanstvenici su promatrali 445 galaksija koje se nalaze unutar 400 milijuna svjetlosnih godina udaljenosti od Zemlje i otkrili kako se čak i galaksije koje su međusobno udaljene desecima milijuna svjetlosnih godina okreću u istom smjeru. Sinkroniziranost je i dalje prisutna.

NASA Goddard Space Flight Center/Flickr

Ilustrativna fotografija

AUTOR: IFLScience
OBJAVLJENO: 17.11.19 u 14:04
Tim južnokorejskih znanstvenika proučavao je rotacijske karakteristike naših galaktičkih susjeda i otkrio nešto zaista zanimljivo: Galaksije koje se nalaze blizu jedne drugima okreću se u istom smjeru.

Uloga interakcija među galaksijama je od presudne važnosti za razumijevanje njihovog razvoja. Iako vrlo bliski susjedi mogu snažno poremetiti jedni druge, galaksije koje se nalaze na većoj međusobnoj udaljenosti mogle bi se međusobno tek malo trzati i sudariti nakon milijardi godina. No, nakon izvjesne udaljenosti međugalaktičke interakcije postaju znatno suptilnije – barem smo tako mislili, piše Alfredo Carpineti za IFLScience.

Nedavno su objavljena dva rada o toj temi. U prvom radu, koji je objavljen ranije ove godine u časopisu The Astrophysical Journal, znanstvenici su primijetili usklađenu rotaciju u relativno bliskim grupama galaksija udaljenih oko 2.6 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje. Ove galaksije se nalaze dovoljno blizu jedne drugima tako da mogu imati snažan međusobni gravitacijski utjecaj, što se, čini se, događa još od njihova nastanka.

Drugi rad, objavljen u istom časopisu prošlog mjeseca, proširio je istraživanje rotacije galaksija na međusobnoj udaljenosti do gotovo 50 milijuna svjetlosnih godina. Znanstvenici su promatrali 445 galaksija koje se nalaze unutar 400 milijuna svjetlosnih godina udaljenosti od Zemlje i otkrili kako se čak i galaksije koje su međusobno udaljene desecima milijuna svjetlosnih godina okreću u istom smjeru. Sinkroniziranost je i dalje prisutna.

"Ovo otkriće je poprilično novo i neočekivano. Nikad nisam vidio nijedno ranije izvješće o promatranjima ili bilo kakva predviđanja numeričkih simulacija koje su povezane s ovim fenomenom", rekao je za Vice glavni autor novog istraživanja John Hyeop Lee s Instituta za astronomiju i znanosti o svemiru u Daejeonu (Južna Koreja).

Iako direktna interakcija može objasniti usklađenost galaksija koje su na bližoj međusobnoj udaljenosti, sinkroniziranost galaksija udaljenih desecima milijuna svjetlosnih godina ne može se objasniti na isti način. Znanstvenici u ovom radu sugeriraju da je to usklađivanje učinak koji proizvode unutarnja kretanja velikih svemirskih struktura. U suštini, prethodno nevidljive interakcije i pokreti utječu na galaksije širom svemira.

Sve galaksije i skupine galaksija su ugrađene u strukturu koju nazivamo kozmičkom mrežom. Ono što znamo o kozmičkoj mreži dolazi iz simulacija i promatranja načina na koji su galaksije raspoređene, ali njene suptilnije karakteristike su nam još nepoznate. Vlakno ove misteriozne svemirske strukture primijetili smo tek nedavno.

Postoje li neka unutarnja kretanja u ovoj mreži materijala, tek trebamo saznati. Budući da naši instrumenti još neko vrijeme neće moći obaviti taj zadatak, znanstvenici predlažu da se ovaj zbunjujući fenomen istražuje pomoću simulacija.