"Ples izbjegavanja": Neobično orbitalno kretanje dvaju malih Neptunovih satelita

Orbita Najade je nagnuta i savršeno tempirana. Svaki put kad prođe pokraj sporijeg satelita Talase, nalaze se na udaljenosti oko 3.540 kilometara. U ovoj vječnoj koreografiji Najadi je potrebno 7 sati da okruži oko Neptuna, a Talasi je potrebno oko sedam i pol sati. Promatrač koji sjedi na Talasi vidio bi Najadu u orbiti koja divlje varira u cik-cak uzroku, prolazeći Talasu dvaput odozgo, a zatim dvaput odozdo. Ovaj obrazac gore-gore dolje-dolje, ponavlja se svaki put kada Najada dostigne četiri kruga oko Talase.

AUTOR: Phys
OBJAVLJENO: 18.11.19 u 14:49
Novo istraživanje, objavljeno prošlog mjeseca u časopisu Icarus, otkrilo je da dva mala Neptunova mjeseca – Najada i Talasa – orbitiraju na dosad neviđen način koji su znanstvenici nazvali "plesom izbjegavanja". Istraživanje ova dva mjeseca karakterizira kao partnere, primjećujući da iako se kreću na međusobnoj udaljenosti od svega 1.850 kilometara nikad se ne približavaju preblizu jedan drugom.

Iako se ovakvo kretanje čini čudno, ono je razlog zašto su njihove orbite stabilne, kažu znanstvenici.

"Ovaj ponavljajući obrazac nazivamo rezonancom", rekla je Marina Brozović, stručnjakinja za dinamiku sunčevog sustava u NASA-inom laboratoriju za mlazni pogon u Pasadeni (Kalifornija) i glavna autorica rada. "Postoji mnogo različitih načina 'plesa' na se koje planete, Mjeseci i asteroidi mogu kretati, ali ovaj nismo vidjeli nikada prije".

Znanstvenici su dosad otkrili 14 satelita koji kruže oko Neptuna. Neso, najudaljeniji od njih, orbitira u divljoj eliptičnoj petlji koja ga nosi gotovo 74 milijuna kilometara daleko od planete, a potrebno mu je 27 godina da jedanput okruži oko Neptuna.

Naiad i Thalassa su mali sateliti, oblika nalik na Tic-Tac bombonice. Uz ova dva postoji još sedam Neptunovih unutarnjih mjeseci, koji su dio usko zbijenog sustava isprepletenog sa slabo vidljivim prstenovima.

Kako su oni završili zajedno, ali odvojeno? Znanstvenici smatraju da se izvorni satelitski sustav oko Neptuna poremetio kada je Neptun "pojeo" svoj ogromni mjesec Triton, nakon čega su se od ostataka formirali unutarnji mjeseci i prstenovi.

"Mislimo da je Najada završila u ovoj nagnutoj orbiti zbog ranije interakcije s nekim drugim unutarnjim satelitom", kaže Brozović. "Tek kasnije, nakon uspostavljanja orbitalnog nagiba Najada je mogla razviti ovu neobičnu rezonancu s Talasom".

Brozović i njeni kolege otkrili su ova neobična orbitalna kretanja analizom zapažanja NASA-inog svemirskog teleskopa Hubble, prenosi Phys.

Kako izgleda njihovo kretanje možete pogledati u našoj galeriji.