Dovršena prva globalna geološka mapa Saturnovog mjeseca Titana

Mapa prikazuje svijet u kojem se dine organskog "snijega", nošene vjetrovima, skupljaju oko ekvatora, isprepletene s močvarnim regijama gdje dominiraju trajnija brda i planine. Na srednjim zemljopisnim širinama uglavnom se nalaze široke ravnice koje se protežu između močvarnih područja i isprekidane su "labirintima", odnosno regijama koje su poremećene zbog tektonske aktivnosti.

AUTOR: Different Impulse
OBJAVLJENO: 20.11.19 u 19:02
Saturnov mjesec Titan je na određene načine nebesko tijelo u Sunčevom sustavu koje najviše nalikuje Zemlji. Astronomi iz NASA-inog laboratorija za mlazni pogon i Sveučilišta u Arizoni sada su iskoristili višegodišnje podatke prikupljene tijekom misije Cassini kako bi napravili prvu mapu ovog Saturnovog satelita.

Iz svemira Titan izgleda kao jednoličan narančasto-smeđi mjesec – ali to je posljedica njegove guste atmosfere. Misija Cassini uspješno je zavirila kroz njegove maglovite oblike i otkrila fascinantnu površinu složene geologije, koju je isklesao hidrološki ciklus sličan onom na Zemlji. Titan je jedino mjesto osim našeg planeta za koje se zna da ima jezera, rijeke, oceane i kiše – ali nije u pitanju voda, nego tekući metan i etan.

"Titan ima aktivni hidrološki ciklus koji se temelji na metanu i koji je oblikovao složeni geološki krajolik i učinio njegovu površinu jednom od geološki najraznolikijih površina u Sunčevom sustavu", rekla je Rosaly Lopes, glavna autorica novog istraživanja. "Unatoč tomu što se materijali, temperature i gravitacijska polja Zemlje i Titana razlikuju, mnoge površinske značajke su slične i mogu se protumačiti kao proizvodi istih geoloških procesa".

A sada zahvaljujući radu Lopesinog tima imamo globalnu mapu Titanove površine. Znanstvenici su iskoristili podatke dobivene tijekom više od 120 letova letjelice Cassini, kombinirajući mjerenja izvršena radarima, vidljivom svjetlošću i infracrvenim instrumentima, piše Different Impulse.

Ostale glavne karakteristike su, naravno, metanska jezera i oceani, koji su uglavnom koncentrirani na Titanovim polovima – posebno ocean Kraken Mare koji se nalazi u blizini sjevernog pola. Naposljetku, pronađeni su i udarni krateri na različitim dijelovima ovog satelita, a najveći od njih je Menrva, koji se nalazi na istočnoj hemisferi.

"Ovo istraživanje je primjer korištenja kombinacije skupova podataka i instrumenata", rekla je Lopes. "Iako nismo imali globalnu pokrivenost sintetskim radarima (SAR), koristili smo podatke drugih instrumenata i drugih modusa radara da bismo povezali karakteristike različitih dijelova terena kako bismo mogli zaključiti kakvi su tereni čak i u onim područjima gdje nemamo pokrivenost SAR-om".

Bolje razumijevanje izgleda Titana može pomoći smanjiti broj mjesta koja su zanimljiva za buduće misije. To uključuje i nadolazeću misiju NASA-inog Dragonflya, drona sa četiri propelera koji bi trebao započeti istraživanje ovog fasinantnog tijela 2034. godine, kao i potencijalne podmornice koja bi mogla istražiti njegove mutne oceane.

Istraživanje je objavljeno u časopisu Nature Astronomy.