Znanstvenici pronašli mineral koji ranije nije viđen u prirodi

Sintetička inačica minerala željeznog karbida poznata je već desetljećima jer se događa prilikom topljenja željeza. Međutim, do pronalaska meteorita Wedderburna, nikada nije zabilježeno postojanje ovog minerala u prirodi.

AUTOR: Science Alert
OBJAVLJENO: 30.12.19 u 16:35
Uz cestu jednog zabačenog australskog gradića pronađen je mineral koji dosad nije viđen u prirodi. Iako je Wedderburn nekada bio popularno mjesto za istraživače – povremeno je i danas – no nitko nikad nije vidio grumen kakav je ovaj.

Meteorit Wedderburn, pronađen sjeveroistočno izvan grada 1951. godine, je mali komad čudne svemirske stijene težak 210 grama, koji je pao s neba. Znanstvenici su desetljećima pokušavali odgonetnuti njegove tajne, i upravo su uspjeli otkriti jednu.

U studiji objavljenoj u kolovozu ove godine, koju je vodio Chi Ma, mineralog s Caltecha, znanstvenici su analizirali meteorit Wedderburn i utvrdili prirodnu pojavu onog što su nazvali edscottite – rijedak oblik minerala željeznog karbida koji nikada dosad nije pronađen u prirodi, piše Science Alert.

Otkako je svemirsko porijeklo meteorita Wedderburn prepoznato po prvi put, ovu crno-crvenu stijenu pregledao je veliki broj istraživačkih timova – a samo jedna trećina originalnog primjerka ostala je netaknuta. Ona se nalazi u geološkoj zbirci u muzejima Victoria u Australiji.

Ostatak je u "kriškama" odvojen kako bi se analiziralo od čega je meteorit napravljen. Te analize otkrile su tragove zlata i željeza, kao i rjeđih minerala poput kamacita, šreiberzita, taenita i troilita. Tom popisu sada možemo dodati i edscottite, koji je svoj naziv dobio po Edwardu Scottu, stručnjaku za meteorite i kozmokemičaru sa Sveučilištu na Havajima. Ovo otkriće je važno jer nikada prije nismo uspjeli potvrditi da se ova specifična atomska formulacija minerala željeznog karbida prirodno pojavljuje. Takva je potvrda važna jer je ona preduvjet da takve minerale službeno prizna Međunarodni mineraloški savez.

Sintetička inačica minerala željeznog karbida poznata je već desetljećima kao faza u topljenju željeza. No, zahvaljujući analizi Chija Maa i geofizičara Alana Rubina s UCLA, edscottite je sada postao službeni član mineralnog kluba u Međunarodnom mineraloškom savezu, koji je ekskluzivniji nego što biste na prvu pomislili.

Kako je ovaj komadić prirodnog edscottitea završio u blizini Wedderburna, nije poznato, no prema planetarnom znanstveniku Geoffreyu Bonningu s Australskog nacionalnog sveučilišta, koji nije bio uključen u istraživanje, mineral je mogao nastati u grijanim jezgrama nekog drevnog planeta.

Nekada davno taj planet je morao pretrpjeti ogroman kozmički sudar – s drugim planetom, mjesecom ili asteroidom – i razbiti se, a fragmenti tog uništenog svijeta letjeli su kroz vrijeme i prostor, kazao je Bonning.

Milijunima godina kasnije, jedan od tih fragmenata slučajno je pao u blizini Wedderburna i tako obogatio naše znanje o svemiru.

Istraživanje je objavljeno u časopisu American Mineralogist.