NSF objavio dosad najdetaljnije fotografije površine Sunca

"Ovo je doslovno najveći korak u sposobnosti čovječanstva za proučavanje Sunca sa Zemlje još od Galileova vremena. Velika je to stvar", rekao je profesor Jeff Kuhn sa Instituta za astronomiju (IfA) na Sveučilištu na Havajima.

AUTOR: Science Blog
OBJAVLJENO: 30.01.20 u 17:37
Znanstvenici i šira javnost po prvi put imaju priliku vidjeti najdetaljnije fotografije Sunca, zahvaljujući solarnom teleskopu Daniel K. Inouye (DKIST) američke Nacionalne zaklade za znanost (NSF), koji se nalazi na Mauiju. Na fotografijama objavljenim 29. siječnja 2020. godine može se vidjeti plazma koja nalikuje staničnoj strukturi, veličine Teksasa, koje se valjaju na Sunčevoj površini, kao i male tragove magnetizma koji dopiru u svemir. Ove stanice označavaju pokrete koji prenose toplinu iz Sunčeve jezgre do njegove površine.

Znanstvenici koji upravljaju ovim solarnim teleskopom rekli su da ovako detaljna fotografija pokazuje njegovu moć u mapiranju magnetnih polja unutar Sunčeve korone, gdje se događaju solarne erupcije koje utječu na život na Zemlji. Takve sunčeve aktivnosti mogu poremetiti putovanje zrakom, uzrokovati nestanak struje pa čak i onesposobiti tehnologije poput GPS-a koje se koriste za navigaciju.

Teleskop DKIST bit će još snažniji nakon što se u narednim mjesecima instalira paket najnovijih instrumenata. Tim znanstvenika sa IfA-e konstruirao je dva složena infracrvena instrumenta koja će znanstvenicima omogućiti da predvide sunčeve magnetske aktivnosti i solarne oluje. Prvi instrument zove se kriogeni skoro-infracrveni spektropolarimetar (CryoNIRSP). Ovaj instrument težak gotovo dvije tone dizajniran je za mjerenje Sunčevog magnetizma izvan vidljivog solarnog diska. Drugi instrument, difrakcijski ograničen skoro-infracrveni spektropolarimetar (DL-NIRSP) omogućit će DKIST-u da promatra evoluciju sunčevih magnetskih polja u dosad najvećim detaljima.

"Ovi instrumenti koriste osjetljivu infracrvenu tehnologiju i složenu optiku koja otkriva sunčeve pjege i male magnetske značajke i način na koji njihov magnetizam dopire do svemira. Očekujemo da ćemo pomoću ovih novih alata naučiti kako Sunce djeluje na Zemlju", rekao je Kuhn.

DKIST je daleko najveći i najsnažniji solarni teleskop na svijetu, a nalazi se na vrhu Haleakale, vulkana na havajskom otoku Maui. Haleakalā doslovno znači "kuća Sunca". Povoljni atmosferski uvjeti čine ga najboljim mjestom za ovaj teleskop, piše Science Blog.

Neobičan optički dizajn omogućuje ovom teleskopu mjerenje Sunčevog magnetizma u svemiru. U pogonu je od 2001. godine. Kada bude u potpunosti operativan, od srpnja 2020. godine, astronomi sa Sveučilišta u Havajima bit će njegovi primarni korisnici i pioniri u istraživanju Sunca.