Lansirana ESA-ina sonda koja će proučavati Sunce

Podaci koje sonda tijekom misije prikupi iskoristit će se za proučavanje procesa u heliosferi i na Suncu, kao i za nastavak ranijih istraživanja.

AUTOR: Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt - DLR
OBJAVLJENO: 10.02.20 u 17:39
Kako Sunce utječe na heliosferu? Da bi se odgovorilo na ovo i druga temeljna pitanja heliofizike, Europska svemirska agencija i NASA lansirale su jučer svemirsku letjelicu Orbiter. "Kada stigne do ciljne orbite, ova sonda približit će se Suncu na 42 milijuna kilometara, a po prvi put će nam omogućiti i da vidimo detaljne slike Sunčevih polarnih područja", objasnio je Carsten Henselowsky, voditelj projekta Solar Orbiter u DLR-u. "Između ostalog, želimo iskoristiti ovu misiju da bismo istražili kako nastaje solarni vjetar i magnetsko polje našeg Sunca".

Ova misija jedinstvena je i po tome što će koristiti kombinaciju daljinskog promatranja pomoću teleskopa i mjerenja u neposrednoj blizini Sunca. Sonda će kružiti oko Sunca u eliptičnoj orbiti i, između ostalog, prikupljati podatke o električnim poljima, energetskim česticama i seizmičkim valovima. Budući da će biti jako blizu Suncu, suočit će se s velikim izazovima, poput primjerice temperatura u rasponu od -180 do 500 Celzijevih stupnjeva.

Podaci koje prikupi koristit će se za proučavanje procesa u heliosferi – solarnoj atmosferi koja okružuje Sunčev sustav kao veliki mjehur plazme. "Međutim, nova otkrića neće se koristiti samo za svemirska istraživanja", rekao je Henselowsky. "Oni bi trebali pomoći u stvaranju bolje zaštitne infrastrukture na Zemlji i području u blizini Zemlje. Primjerice, solarne oluje utječu na električne sustave na Zemlji, kao i na satelite i njihove komunikacijske i navigacijske usluge".

Ti podaci će se kombinirati s podacima drugih misija, čime će se nastaviti prethodna istraživanja. Dodatna mjerenja provodit će se u koordinaciji s tekućim misijama, poput misije NASA Parker Solar Probe, pokrenute 2018. godine, kako bi se popunile praznine u znanju stečenom tijekom prethodnih misija.

Tijekom svog putovanja do Sunca, ova sonda mora se ubrzati nekoliko puta kako bi uštedjela gorivo i stigla u željenu orbitu. To će se postići primjenom gravitacijskih sila Zemlje i Venere tijekom manevara. Letjelica bi trebala stići do ciljne orbite za nešto više od godinu i pol dana. Instrumenti koji provode lokalna mjerenja počet će s radom već na putu prema Suncu, a instrumenti za daljinsko promatranje počet će s radom kada letjelica stigne u svoju orbitu oko Sunca.

Ova misija provodi se pod glavnim vodstvom Europske svemirske agencije uz značajnu suradnju američke NASA-e. Razvoj i izgradnju znanstvenih instrumenata, kao i same letjelice, te znanstvene operacije i obradu dobivenih podataka financira njemačka Svemirska administracija DLR sredstvima njemačkog Saveznog ministarstva za ekonomska pitanja i energiju (Bundesministerium für Wirtschaft und Energie; BMWi).

- Izvor: Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt - DLR