Rana evolucija moždane kore; istraživanje

Znanstvenici u novom istraživanju pokazuju da čak i paklara, koja je postojala više stotina milijuna godina prije sisavaca, ima detaljan nacrt za razvoj moždane kore, bazalnih ganglija i dopaminskog sustava – što su sve ključni sastojci integrativne moždane funkcije.

T. Lawrence, Great Lakes Fishery Commission/Flickr

Morska paklara; ilustrativna fotografija

AUTOR: Phys
OBJAVLJENO: 16.03.20 u 22:09
Istraživanje mozga kralježnjaka Petromyzontiformes, vrste paklara, koje su proveli znanstvenici sa Karolinska Instituta u Švedskoj, otkrilo je da je moždana kora vjerojatno nastala prije više od 500 milijuna godina, što daje novi uvid u evoluciju mozga.

Ljudski mozak jedna je od najsloženijih struktura koje je stvorila evolucija. Dugo se vjerovalo da se većina evolucije prednjeg mozga uglavnom događala kod sisavaca i da mozgovima jednostavnijih, predsisavačkih skupina životinja poput riba i vodozemaca, nedostaje funkcionalna kora. Moždana kora, koja čini vanjski sloj mozga, kontrolira složenije moždane funkcije poput vida i kretanja, kao i vještine poput jezika, pamćenja i emocija.

"Dugo smo proučavali evoluciju mozga koristeći paklare, koje su jedna od najstarijih skupina postojećih kralježnjaka", rekao je Sten Grillner, jedan od autora studije i profesor neurofiziologije na Odsjeku za neuroznanost u Karolinska Institutu. "Ovdje smo napravili detaljne studije njihovog mozga, kombinirajući neurofiziološke analize s histokemijskim tehnikama".

Znanstvenici u ovom istraživanju pokazuju da čak i paklara, koja je postojala više stotina milijuna godina prije sisavaca, ima detaljan nacrt za razvoj moždane kore, bazalnih ganglija i dopaminskog sustava – što su sve ključni sastojci integrativne moždane funkcije. Također su otkrili da u njihovoj kori postoji i područje za vid, u kojem su predstavljeni različiti dijelovi njihovog vidnog polja, kao i osjetilna i motorička područja.

"To pokazuje da se rođenje moždane kore mora pribilježiti oko 300 milijuna godina ranije nego što smo mislili", rekao je Gillner. "To onda znači da je osnovni nacrt ljudskog mozga definiran prije više od 500 milijuna godina, što je ranije nego što su se paklare odvojile od evolucijske linije koja je dovela do nastanka sisavaca i ljudi".

Istraživanje pokazuje da se sve glavne komponente ljudskog mozga nalaze i u mozgu paklara, iako one u svakom dijelu imaju daleko manje živčanih stanica, piše Phys.

"Nismo očekivali to da su se ključni dijelovi njihovog mozga održali i organizirali na isti način kao ljudski mozak", dodao je. "Ova otkrića su ključna za shvaćanje načina na koji se mozak razvijao i kako ga je oblikovala evolucija".

Istraživanje je objavljeno u časopisu Nature Ecology & Evolution.