Zašto planine na Zemlji ne mogu vječno rasti?

Planine na Zemlji ne mogu rasti mnogo više od Mount Everesta. Uzroci za to su gravitacija i stvaranje klizišta zbog rijeka koje erodiraju planinski materijal.

AUTOR: Live Science
OBJAVLJENO: 19.10.19 u 15:48
Zamislite svijet u kojem planine rastu toliko visoko da se probijaju kroz gornju atmosferu i stvaraju stjenoviti labirint koji bi avioni morali izbjegavati pri letovima. Možda takav svijet i postoji negdje u dalekim prostranstvima svemira. No, na Zemlji planine ne mogu narasti mnogo više od Mount Everesta koji se uzdiže do 8.840 metara nadmorske visine.

Što sprječava planine na Zemlji da rastu – zauvijek?

Postoje dva glavna razloga koja ograničavaju rast planina, objašnjava Nadine McQuarrie, profesorica na odsjeku geologije i znanosti o okolišu na Sveučilištu Pittsburgh.

Prvi ograničavajući faktor je gravitacija. Mnogo planina nastaje zbog kretanja u površinskom sloju Zemlje koje se naziva tektonikom ploča. Prema toj teoriji, Zemljina kora je pokretna i dinamična, podijeljena u krupne dijelove koji se povećavaju s vremenom. Sudari između tektonskih ploča prisiljavaju da se materijal uzdiže na dijelovima gdje se one dodiruju. Tako se formirao planinski lanac Himalaja u kojem se i nalazi Mount Everest.

Ploče se neprestano guraju zbog čega planine rastu, sve dok gravitacija te procese ne učini preteškim, objasnila je McQuarrie za Live Science. U jednom trenutku planina postane preteška i njena vlastita masa onemogućuje rast uzrokovan guranjem dviju ploča.

Međutim, planine mogu nastati i na druge načine. Primjerice, vulkanske planine poput onih na Havajima formiraju se od rastopljenih stijena koje izbijaju kroz koru planeta i gomilaju na površini. Ipak, bez obzira na to kako planine nastaju, s vremenom one postanu preteške i podlegnu gravitaciji.

Drugim riječima, kada bi Zemlja imala manju gravitaciju, njezine planine bi bile daleko veće. To se primjerice dogodilo na Marsu gdje planine rastu puno više nego na našem planetu, kaže McQuarrie. Olympus Mons na Marsu je najviši poznati vulkan u Sunčevom sustavu i visine je oko 25.000 metara što je skoro tri puta više od Mount Everesta.

Prema NASA-i, razlog tomu su najvjerojatnije niska gravitacija i visoke stope erupcija na Marsu koje su se tamo nastavile daleko duže nego što se ikada dogodilo na Zemlji. Štoviše, kora Marsa nije podijeljena na ploče kao što je slučaj na našoj planeti. Na Zemlji se, dok se tektonske ploče kreću oko vrućih točaka – područja u Zemljinom plaštu iz kojih dolaze udari vrućih plinova – novi vulkani nastaju, a postojeći izumiru. Aktivnost u Zemljinom plaštu distribuira lavu u većem području, zbog čega nastaje više vulkana. Kora Marsa se pak ne kreće pa se lava nakuplja u jedan ogromni vulkan.

Drugi ograničavajući faktor rasta planina na Zemlji su rijeke. One isprva čine da planine izgledaju više – urezuju se u rubovima planina i dovode do erozije materijala koja stvara duboke pukotine u dnu planina. "Svi ti zaista visoki i lijepi vrhovi planina su zapravo malo niži od same visoravni", kaže McQuarrie. No, kako rijeke 'izjedaju' materijal, njihovi kanali mogu postati prestrmi, što za posljedicu može dovesti do nastanka klizišta koja nose materijal sa planina i ograničavaju njihov rast.

Jedna skupina znanstvenika nedavno je izložila hipotezu da rijeke dosežu "prag strmine" nakon kojeg je njihov utjecaj na rast planina kroz eroziju ograničen. Ovo istraživanje objavljeno je u časopisu Nature Geoscience.

Podvodne planine su jednako tako ograničene gravitacijom i klizištima ali mogu postati puno evće od planina na kopnu jer veća gustoća vode više podupire njihov rast od zraka. "Voda pruža potporu na stranama ovih planinskih lanaca, što omogućuje veći rast", objasnila je McQuarrie.

Everest se često naziva najvišim vrhom na Zemlji, ali postoje i neki drugi kandidati za titulu "najviše planine na svijetu". Primjerice, Mauna Kea, neaktivni vulkan na Havajima, najviša je planina na svijetu ako se mjeri od svoje baze (koja se nalazi duboko u Tihom oceanu) do vrha. U tom slučaju, ova planina je visoka 10.210 metara. Baza ove planine nalazi se oko 6.000 metara ispod razine mora, a njen vrh se nalazi na 4.795 metara nadmorske visine pa je, ukoliko se mjeri od razine mora, Mount Everest preko dva puta veći od Mauna Kea, a vrh Mount Everesta je najviša točka na svijetu.