Hubble detektirao disk u blizini supermasivne crne rupe koji ne bi trebao postojati

Disk se nalazi toliko blizu crne rupe "da brzina i intenzitet gravitacijskog privlačenja utječu na fotone svjetlosti".

AUTOR: Geek
OBJAVLJENO: 14.07.19 u 13:23
Astronomi koji se služe Hubble svemirskim teleskopom uočili su zagonetni disk od tankog materijala koji okružuje jednu supermasivnu crnu rupu.

Čudni disk je pronađen u središtu NGC 3147 – spiralnoj galaksiji koja je od naše udaljena oko 130 milijuna svemirskih godina – navodi se u priopćenju, prenosi portal Geek. Prema trenutnim astronomskim teorijama, ovaj disk uopće ne bi trebao postojati, jer se ova crna rupa čini 'pothranjenom', što znači da nema dovoljno materijala u njenoj okolini kojim bi se mogla hraniti. Ovaj disk nalazi se duboko u intenzivnom gravitacijskom polju crne rupe, a njegova se svjetlost pojačava i rasteže zbog snažnog povlačenja crne rupe.

Astronomi, koji su svoje istraživanje objavili u Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, pokušali su testirati Einsteinovu teoriju relativnosti. Opća relativnost prikazuje gravitaciju kao zakrivljenost prostora, a specijalna relativnost kao odnos između prostora i vremena.

"Ovo nudi intrigantan pogled na jedan disk koji se nalazi toliko blizu crne rupe da brzina i intenzitet gravitacijskog povlačenja utječu na to kako izgledaju fotoni svjetlosti", rekao je Stefano Bianchi sa Sveučilišta u Rimu. "Ne možemo razumjeti podatke ako se ne okrenemo teoriji relativnosti".

U tu svrhu tim je odabrao NGC 3147 kako bi potvrdio aktivnost aktivnih galaksija nižeg sjaja, poznatih po crnim rupama kojima nedostaje materijala. Modeli pretpostavljaju da se akrecijski disk razvija kada intenzivna gravitacijska sila crne rupe zarobi velike količine plina. Zatim ova materija odbacuje velike količine svjetlosti i stvara kvazar u većini "zdravih" crnih rupa. Jednom kada materijal dođe do diska, on se počinje raspadati, zamagljivati i mijenjati strukturu.

Prema Einsteinovoj teoriji relativnosti, disk je potpuno ugrađen u snažno gravitacijsko polje crne rupe što dovodi do promjene svjetlosti. Podaci koje je izmjerio Hubble pokazuju da se materijal koji se vrtio oko crne rupe kretao brzinom većom od 10% brzine svjetlosti. Na tim se brzinama plin više osvjetljava dok putuje prema našem planetu, a prigušuje se ako se udaljava od našeg planeta. Druga Hubbleova opažanja pokazuju da je masa ove crne rupe otprilike 250 milijuna puta veća od Sunčeve.

"Ne bismo ovo uspjeli vidjeti bez Hubblea, zato što područje crne rupe ima jako nisku svjetlost. Svjetlost zvijezda u galaksiji bi zasjenila bilo što što se nalazi u nukleusu", rekao je Marco Chiaberge iz Europske svemirske agencije. "Dakle, ako je promatramo s tla, nadjačava je svjetlost zvijezda jer utapa slabe emisije iz jezgre", objasnio je.