In memoriam: Aleksej Leonov, prvi čovjek koji je hodao svemirom

Leonov se 1965. godine zaputio na dotad neviđenu misiju, kojom je dokazao da ljudsko biće ipak može preživjeti u prostranstvu svemira izvan svemirskih letjelica.

AUTOR: Syfy; The Guardian
OBJAVLJENO: 13.10.19 u 09:42
Prvi čovjek koji je hodao svemirom, Aleksej Leonov, preminuo je u u petak u Moskvi u 85. godini života, objavila je ruska svemirska agenija Roscosmos. Već duže vrijeme imao je zdravstvenih problema, no uzrok smrti nije objavljen, izvještava Syfy.

Ruski predsjednik Vladimir Putin izrazio je sućut obitelji preminulog astronauta i nazvao ga "pravim pionirom, snažnom osobom i herojem", prenosi The Guardian.

Leonov je slavno riskirao svoj život kada se 1965. godine zaputio na dotad neviđenu misiju hoda u svemiru, dokazujući da ljudsko biće ipak može preživjeti u prostranstvu svemira izvan svemirskih letjelica. Proveo je 12 minuta u otvorenom svemiru, a dok se vraćao u svemirski brod napuhao mu se skafander, što je vrlo lako moglo rezultirati smrću. Srećom, Aleksej je preživio. Nakon toga je dvaput dobio orden Heroja Sovjetskog Saveza za svoj rad u sovjetskom svemirskom programu.

Hod u svemiru bio je treći veliki poraz SAD-a tijekom svemirske utrke sa Sovjetskim Savezom u vrijeme Hladnog rata. Prvi je bio lansiranje Sputnika 1957. godine, a drugi je bio prvi let Jurija Gagarina 1961, godine.

Da je SSSR nastavio svoju dominaciju u svemirskoj utrci vjerojatno bi upravo Leonov bio prvi čovjek na Mjesecu. Deset tjedana nakon Leonova, svemirom je "hodao" Edward H. White II, a SAD je uspio nadmašiti Sovjete tek kada je prva ljudska misija sletjela na Mjesec 1969. godine.

Svoj svemirski podvig Leonov je zabilježio u časopisu Life dva mjeseca kasnije.

"Koliko se sjećam, bio sam potpuno koncentriran, hladnokrvan i relativno neuzbuđen", napisao je Leonov. "Pogled je bio spektakularan! Zvijezde ne trepere, a Sunce se čini 'zavareno' u crni baršun neba. Zemlja se čini bržom".

Bivši astronaut sudjelovao je i u povijesnom povezivanju ruskog i američkog svemirskog broda 1975. godine koje je na kraju dovelo do stvaranja Međunarodne svemirske stanice. Misija dobre volje uključivala je pristajanje njegova svemirskog broda Soyuz 19 u orbitu s američkim svemirskim brodom Apollo u kojem su bila tri američka astronauta. Dvije skupine tadašnjih suparničkih zemalja razmijenile su poklone i gotovo dva dana provele zajedno radeći znanstvene eksperimente, što se smatralo velikim skokom naprijed u istraživanju svemira.

Aleksej Arhipovič Leonov rođen je 30. svibnja 1934. i bio je jedno od dvanaestero djece u obitelji.