O porijeklu masivnih zvijezda

Maglica Tarantula (NGC 2070) predstavlja savršeno područje za rješavanje ove zagonetke jer se u njoj mogu naći masivne zvijezde i u jatima, ali i u izolaciji.

AUTOR: EurekAlert!
OBJAVLJENO: 18.03.20 u 21:58
OSVJEŽENO: 18.03.20 u 21:58
Ova scena nastanka zvijezde, snimljena Hubble teleskopom, nalazi se na periferiji maglice Tarantula (NGC 2070). Ovaj oblak plina i prašine, kao i mnoštvo mladih i masivnih zvijezda koje ga okružuju predstavlja savršen laboratorij za proučavanje porijekla masivnih zvijezda.

Svijetloružičasti oblak i mlade zvijezde oko njega imaju neinspirativno ime LHA 120-N 150. Ovo područje svemira nalazi se na periferiji maglice Tarantula, koja je najveći poznati rasadnik zvijezda u bližem dijelu svemira. Maglica se nalazi 160.000 svjetlosnih godina daleko u Velikom Magellanovom oblaku, susjednoj nepravilnoj patuljastoj galaksiji koja kruži oko Mliječnog puta.

Veliki Magellanov oblak imao je jedan ili više bliskih susreta u svojoj prošlosti, vjerojatno s Malim Magellanovih oblakom. Ove interakcije uzrokovale su epizodu stvaranja energičnih zvijezda u našem malom susjedu – a dio nje, maglica Tarantula, je vidljiv.

Svoje ime ova maglica duguje rasporedu svijetlih mrlja koje podsjećaju na noge tarantule. Široka je oko 1.000 svjetlosnih godina. Njena blizina, povoljan nagib Velikog Magellanovog oblaka i odsutnost prašine čine je jednom od najboljih laboratorija za proučavanje nastanka zvijezda, posebice masivnih zvijezda. Ova maglica ima izuzetno visoku koncentraciju masivnih zvijezda, koje se često nazivaju skupovima super zvijezda.

Astronomi su proučavali LHA 120-N 150 kako bi naučili više o okolišu u kojem se formiraju masivne zvijezde. Teorijski modeli formiranja masivnih zvijezda sugeriraju da bi one trebale nastajati unutar zvjezdanih jata; no, opažanja pokazuju da se i do 10% njih formiralo u izolaciji. Maglica Tarantula predstavlja savršeno područje za rješavanje ove zagonetke jer se u njoj mogu naći masivne zvijezde i u jatima, ali i u izolaciji.

Astronomi uz pomoć Hubblea nastoje otkriti jesu li se izolirane zvijezde u maglici doista formirale same ili su se samo odmaknule od svojih jata. Međutim, takvo istraživanje nije lagan zadatak; mlade zvijezde, prije nego što se u potpunosti formiraju – posebice one masivne – izgledaju vrlo slično gustim nakupinama prašine.

U LHA 120-N 150 ima nekoliko desetaka takvih objekata. Oni su mješavina nerazvrstanih izvora – neki od njih su vjerojatno mlade zvijezde, a drugi vjerojatno nakupine prašine. Tek će detaljne analize i promatranja otkriti njihovu pravu prirodu, što će pomoći da se konačno odgovori na pitanje porijekla masivnih zvijezda.

Hubble je u prošlosti promatrao maglicu Tarantula i njene podstrukture – uvijek zainteresiran za nastanak i evoluciju zvijezda.

Izvor: EurekAlert! Za Front Slobode prevela Ružica Ereš.