Global Citizen: Kakva je veza između obrazovanja i siromaštva?

Djeca diljem svijeta ne pohađaju školu iz različitih razloga – ali svi ti razlozi proizlaze iz siromaštva.

AUTOR: Leah Rodriguez
OBJAVLJENO: 10.02.20 u 14:29
http://bit.ly/2HbpVRj
Nemogućnost pristupa obrazovanju glavni je pokazatelj nasljeđivanja siromaštva, a obrazovanje je jedan od najboljih načina za postizanje financijske stabilnosti.

Drugim riječima: obrazovanje i siromaštvo izravno su povezani.

Poboljšanje pristupa obrazovanju može pomoći u izjednačavanju zajednica, poboljšati cjelokupno zdravlje i dugovječnost društva te pomoći spasiti planet.

Problem je u tome što oko 258 milijuna djece i mladih širom svijeta ne ide u školu, prema podacima UNESCO-a iz 2018. godine.

Djeca ne pohađaju školu iz različitih razloga – ali svi ti razlozi proizlaze iz siromaštva.

U ovom tekstu možete pronaći statistike, činjenice i odgovore na pitanja koja bi mogla objasniti povezanost siromaštva i obrazovanja.

Kako siromaštvo utječe na obrazovanje?

Obitelji koje žive u siromaštvu često moraju birati između upisivanja djeteta u školu i pružanja drugih osnovnih potreba. Čak i ako roditelji ne moraju plaćati školarinu, postoje drugi troškovi povezani s školskom naobrazbom, poput uniformi, knjiga, opreme i/ili troškova ispita.

Zemlje u subsaharskoj Africi, gdje žive najsiromašnija djeca na svijetu, uložile su zajedničke napore kako bi se ukinule školarine. Iako se omjer učenika koji završavaju niže razrede srednje škole povećao s 23% 1990. na 42% 2014. godine u ovoj regiji, to je i dalje daleko manje od globalnog omjera od 75%. Škola je i dalje preskupa za najsiromašnije obitelji. Neka djeca prisiljena su ostati kod kuće, radeći kućanske poslove ili se zapošljavajući. Na drugim mjestima, posebice u kriznim i konfliktnim područjima s uništenom infrastrukturom i ograničenim resursima, nepristupačne privatne škole ponekad su jedina opcija.

Zašto siromaštvo sprječava djevojčice da pohađaju školu?

Siromaštvo je najvažniji faktor koji određuje može li djevojčica pristupiti obrazovanju ili ne, izvijestila je Svjetska banka. Ako obitelj ne može priuštiti troškove obrazovanja, veća je vjerojatnost da će u školu upisati dječake nego djevojčice. Oko 15 milijuna djevojčica nikada neće dobiti priliku pohađati školu, u usporedbi s 10 milijuna dječaka.

Nejednakost spolova prisutnija je u zemljama s niskim dohotkom. Žene često obavljaju više neplaćenog rada, imaju manje imovine, izložene su rodno zasnovanom nasilju i veća je vjerojatnost da će biti prisiljene na rani brak, a sve to ograničava njihovu mogućnost da ravnopravno sudjeluju u društvu i profitiraju od ekonomskog rasta.

Kada se djevojčice od samog početka suočavaju s preprekama u obrazovanju, teško im je oporaviti se od toga. Dječji brakovi jedan su od najčešćih razloga mogućeg prekidanja školovanja djevojčica. Više od 650 milijuna žena širom svijeta vjenčalo se u dobi mlađoj od 18 godina. Za obitelji koje su izložene financijskim poteškoćama, dječji brak smanjuje njihov ekonomski teret, ali djevojčicama je sve teže postići financijsku neovisnost ako nisu u mogućnosti kvalitetno se obrazovati.

Neadekvatan pristup odgovarajućoj menstrualnoj higijeni također sprječava mnoge djevojčice u pohađanju škole. Neke djevojke ne mogu si priuštiti sanitarne proizvode ili nemaju pristup čistoj vodi i sanitarijama kako bi se očistile i spriječile bolesti. Ako je sigurnost razlog za brigu jer nema odvojenih školskih toaleta, djevojke će izostati iz škole kako ne bi bile izložene seksualnom nasilju ili uznemiravanju.

Obrazovana djevojčica ne samo da će imati veći potencijal da zaradi, nego može pomoći i u smanjenju siromaštva svoje zajednice.

"Obrazovane djevojčice imaju manje djece, ali su ta djeca zdravija i obrazovanija", izvještava Globalno partnerstvo za obrazovanje.

Kada zemlje ulažu u obrazovanje djevojčica, to dovodi i do rasta broja ženskih lidera, niži porast stanovništva i smanjenje doprinosa klimatskim promjenama.

Može li obrazovanje pomoći da se razbije začarani krug siromaštva?

Obrazovanje potiče gospodarski rast jer pruža vještine koje povećavaju mogućnosti zapošljavanja i prihoda. Gotovo 60 milijuna ljudi moglo bi se izvući iz siromaštva ako bi svi odrasli imali samo dvije godine više obrazovanja, a 420 milijuna ljudi moglo bi se spasiti siromaštva kada bi svi odrasli imali srednju stručnu spremu, prema UNESCO-u.

Obrazovanje povećava zaradu za otprilike 10% na svaku dodatnu godinu školovanja. Za svaki uloženi američki dolar u dodatnu godinu obrazovanja, plaća se povećava za pet američkih dolara u zemljama s niskim dohotkom i za dva i pol dolara u zemljama s nižim srednjim dohotkom.

Obrazovanje ublažava brojna pitanja koja ljude sprječavaju da žive zdravim životom, uključujući smrt novorođenčadi i majki, kržljavost, ugroženost od zaraze HIV-om/AIDS-om i nasilje.

Kako spriječiti ekstremno siromaštvo kroz obrazovanje?

U školu ide više djece nego ikad prije – zemlje u razvoju dosegle su stopu od 91% upisane djece 2015. godine – no ovaj jaz se mora u potpunosti zatvoriti.

Svjetski čelnici okupili su se 2015. godine u glavnom sjedištu UN-a radi rješavanja pitanja nejednakosti i postavili 17 globalnih ciljeva kako bi se do 2030. godine riješio problem ekstremnog siromaštva. Globalni cilj 4 kaže: Kvalitetno obrazovanje ima za cilj "riješiti problem siromaštva u svim oblicima i svugdje".

Prvi korak u postizanju kvalitetnog obrazovanja za sve je priznati da je ono važan dio održivog razvoja. Građani, vlade, korporacije i filantropi, svi imaju važnu ulogu. Ovdje možete naučiti kako osigurati globalni pristup obrazovanju da bi se zauvijek riješili siromaštva.


Piše Leah Rodriguez za Global Citizen
Prevela: Ružica Ereš