Tržište pametnih telefona u padu i ništa ga neće spasiti

Dobre vijesti su da već možemo vidjeti što dolazi nakon pametnih telefona. Skoro sve tehnološke tvrtke u Silicijskoj dolini i šire barem eksperimentiraju s konceptom proširene stvarnosti (AR – augmented reality)

AUTOR: Business Insider
OBJAVLJENO: 07.05.19 u 09:14
OSVJEŽENO: 07.05.19 u 09:14
MONTHLY_RATE_LIMIT_EXCEEDED
Tržište pametnih telefona pokazuje znakove stagnacije, Apple, Samsung i Google su ovaj tjedan izvjestili kako je sada teže prodati premium pametne telefone nego što je bilo ranije, za što postoji više razloga: veći trošak za poboljšanja, duže korištenje pametnih telefona i jeftiniji modeli.

Proizvođači pametnih telefona se na različite načine bore sa stagnacijama na tržištu. Posljednji kvartal je za Apple bio situacija i dobrih i loših vijesti, prenosi Business Insider.

Loša vijest je da je prodaja iPhone uređaja pala za 17% u odnosu na isto razdoblje 2018. godine. Dobra vijest je da se na Wall Streetu vjeruje da Apple neće nestati s tržišta, što dovodi do porasta vrijednosti njihovih dionica.

Međutim, postoje i gore vijesti – ne samo za Apple, nego za cijelu industriju pametnih telefona.

Analitička tvrtka IDC izvještava da je broj pošiljki pametnih telefona u prvom kvartalu ove godine pao za 6.6% u odnosu na isto razdoblje 2018. godine, što se dogodilo u istom tjednu kada je direktor Googlea Sundar Pichai izjavio da je sada teže prodati skuplje i vrhunske telefone nego ranije. Iz Samsunga su također ovaj tjedan podnijeli izvještaj o zaradi i izjavili kako očekuju veće pritiske za svoj posao u 'stasaloj' industriji pametnih telefona tijekom druge polovice godine.

Teško je predvidjeti kako će se, i hoće li, tržište pametnih telefona vratiti na putanju rasta.
 
Još 2017. godine, postojale su naznake da ljudi sve duže koriste svoje pametne telefone. Veliki hedge fond Maverick Capital je 2018. godine izjavio da su „dani slave“ revolucije pametnih telefona iza nas, s obzirom na to da sve manje razlike između starijih i novijih modela pametnih telefona čine opravdavanje svake uzastopne nadogradnje sve težim.

Teško će biti i naći nove korisnike, barem u SAD-u, budući da 89% Amerikanaca sada ima pametne telefone. Različite tvrtke koriste različite taktike kako bi se izborile protiv ovog usporavanja.

Tako je primjerice Apple udvostručio svoje usluge – Apple Music, iCloud i Apple Pay – kako bi omogućio veću zaradu po korisniku iPhonea, što bi moglo neutralizirati smanjenu prodaju uređaja. Za očekivati je da će ova strategija ojačati u budućnosti jer se streaming usluga Apple TV Plus i kreditna kartica Apple Card plasiraju potrošačima.

Apple je ovaj tjedan podnio izvještaj u kojem se vidi kako je zarada od usluga u zadnjem kvartalu veća za 16% u odnosu na isto razdoblje prošle godine, što pokazuje pozitivne pomake za njihov novi pristup.

Druge tvrtke poput Samsunga, Huaweija i Motorole se bore na tržištu pametnih telefona računajući kako će nove tehnologije poput brze 5G mobilne internetske mreže i savitljivih ekrana navesti ljude da kupe nove uređaje. Očekuje se da će Samsung ove godine izbaciti novu verziju Galaxyja S10 s 5G mrežom kao i savitljivi Galaxy Fold čija je prodaja zasad odgođena.

Trebat će još mnogo vremena za pokrivanje svijeta 5G mrežom, a fijasko koji su doživjeli s modelom Galaxy Fold – za koji su korisnici prijavili kvarenje uređaja nakon samo par dana korištenja – pokazuje da će trebati još vremena prije nego što savitljivi pametni telefoni postanu popularni, ukoliko se to uopće dogodi.

Osim toga, ne može se ignorirati činjenica da flagship pametni telefoni postaju sve skuplji: Samsung Galaxy S10 košta $900; zadnji model iPhone Xs košta $999. Cijene će, barem neko vrijeme, nastaviti rasti. Samsung Galaxy S10 s 5G mrežom će se prodavati za $1300, a nadmašit će ga Galaxy Fold sa cijenom od $1980.

S vremenom će se cijene izjednačiti, kako se uvijek i događa nakon predstavljanja nove tehnologije. Ipak, kratkoročno gledano, bit će jako teško prodati ove uređaje – sa savitljivim ekranom ili bez njega, s 5G mrežom ili bez nje – oni i dalje pokreću iste aplikacije i web stranice kao i jeftiniji uređaji bez značajnijih funkcionalnih razlika. Osim toga, tvrtke poput OnePlus izrađuju sasvim dobre pametne telefone u srednjem cijenovnom rangu.

Stoga, iako stanje na tržištu pametnih telefona nije potpuno loše, slava ranih dana pametnih telefona vjerojatno je gotova.
 
Što slijedi?
 
Dobre vijesti su da već možemo vidjeti što dolazi nakon pametnih telefona. Skoro sve tehnološke tvrtke u Silicijskoj dolini i šire barem eksperimentiraju s konceptom proširene stvarnosti (AR – augmented reality), tehnologije za projekciju digitalnih slika 'preko' stvarnog svijeta.

Brojne tvrtke, uključujući Apple, Facebook, Microsoft, Samsung i Google, su podržale startup Magic Leap, a čak i Epic Games koji je razvio „Fortnite“ smatra da će AR biti novo veliko računarsko sučelje. Microsoft i Magic Leap su već na tržište izbacili AR naočale, a Apple tvrdi da radi na „pametnim naočalama,“ koje će vidjeti svjetlo dana već ove godine.

Poprilično je jasno da sve navedene tvrtke vide AR kao novu zlatnu groznicu u tehnološkoj industriji, koja će uslijediti nakon stagnacije u industriji pametnih telefona.

Mogli bi biti u pravu – teško je zamisliti da se to ne dogodi, s obzirom na visoke razmjere ulaganja koje svaka od ovih tvrtki čini.

Problem je, ipak, u tome što AR nije ni blizu točke u kojoj može na bilo koji način zamijeniti pametne telefone. Govoreći isključivo u području funkcionalnosti, ovi uređaji su preskupi (Microsoftov HoloLens 2 košta $3500), ograničeni (i Magic Leap one i HoloLens 2 imaju jako mala vidna polja), a iskreno, izgledate poprilično štreberski ukoliko ih nosite.

Stoga, iako će sigurno doći neka nova velika tehnologija, kao što uvijek i dođe, jasno je da neće doći dovoljno brzo da izvuče tržište pametnih telefona.

Za Front Slobode prevela Ružica Ereš