Društveni roboti: Transformacija međuljudskih odnosa i medicinskih usluga

Prodaja društvenih robota za širu upotrebu je 2018. godine dosegla otprilike $5.6 milijardi, a očekuje se da će ovo tržište do kraja 2025. godine narasti na $19 milijardi, s prodajom većom od 65 milijuna robota godišnje.

AUTOR: Scientific American
OBJAVLJENO: 07.07.19 u 17:32
http://bit.ly/2YkeDW0
U industriji i medicini roboti već rutinski grade, ruše i vrše preglede; oni pomažu u kirurgiji i izdaju lijekove na recept u ljekarnama. Međutim, ni oni ni društveni roboti – dizajnirani za široku društvenu upotrebu i stvaranje emocionalnih veza s ljudima – ne ponašaju se kao roboti koje smo gledali nebrojeno mnogo puta u filmovima, serijama, crtanim filmovima. Ipak, može se očekivati da će društveni roboti biti sve sofisticiraniji, ali i zastupljeniji u nadolazećim godinama. Čini se da je ovaj sektor došao do prijelomne točke jer roboti imaju sve veće interaktivne sposobnosti i obavljaju više korisnih zadataka nego ikada prije.

Poput većine robota, društveni roboti koriste sustave umjetne inteligencije kako bi na osnovi informacija primljenih putem kamera i drugih senzora odlučili kako djelovati. Sposobnost robota da odgovori na način koji se čini vjerodostojan, posljedica je istraživanja pitanja kako se stvaraju percepcije, što čini društvenu i emocionalnu inteligenciju, kako ljudi uspijevaju prepoznati i shvatiti misli i osjećaje drugih ljudi.

Napredak u polju umjetne inteligencije omogućio je prijenos psiholoških i neuroznanstvenih uvida u algoritme koji robotima omogućuju prepoznati glasove, raspoznavati lica i emocije; adekvatno reagirati na verbalne i neverbalne znakove; ostvariti kontakt očima; ostvariti 'normalan' razgovor; prilagoditi se potrebama ljudi učenjem iz njihovih povratnih informacija, nagrada i kritika.

Posljedično tome, društveni roboti ispunjavaju sve veći broj uloga, piše Scientific American. Primjerice, 47-inčni humanoidni robot imena Pepper (koji je proizvela SoftBank Robotics) prepoznaje lica, osnovne ljudske emocije, a može sudjelovati u razgovorima pomoću zaslona koji se nalazi u njegovim "prsima". Postoji oko 15.000 ovakvih robota u svijetu, a oni obavljaju usluge poput check-ina u hotelu, službe za korisnike na aerodromima, pomoć pri kupnji i slično. Uređaji Temi (koji proizvodi Temi USA) i Loomo (Segway Robotics) su nova generacija osobnih asistenata – slično Amazonovom Echo i Google Home uređaju, ali su ovdje u pitanju pokretni uređaji koji pružaju novu razinu funkcionalnosti. Loomo, primjerice, nije samo pratitelj, nego se može po naredbi pretvoriti u skuter.

Društveni roboti bit će posebno atraktivni za upotrebu kao pomoć sve većem broj starije populacije u svijetu. Primjerice PARO Therapeutic Robot (koji je razvio japanski Nacionalni institut za naprednu industrijsku znanost i tehnologiju), koji izgleda kao plišani tuljan, namijenjen je za stimulaciju mozga i smanjenje stresa kod pacijenata s Alzheimerovom bolešću i drugim pacijentima koji se nalaze u ustanovama za njegu: PARO odgovara kad ga se zovne imenom i plače ako ne dobije dovoljno maženja.

Mabu (Catalia Health), također služi kao pomoć pacijentima, posebice starijim osobama. Podsjeća ih da moraju prošetati, uzeti lijekove, pozvati članove obitelji. Društveni roboti sada postaju popularni među potrošačima i kao igračke. Raniji pokušaji uključivanja društvenog ponašanja u igre (Habsbro Baby Alive, Sonyjev pas AIBO) nisu baš dobro prošli, ali sada se ovakvi uređaji ponovno pojavljuju. Najnovija verzija AIBO-a prepoznaje glasove i geste, može se naučiti trikovima i razvijati nova ponašanja na temelju prethodnih reakcija.

Prodaja društvenih robota za širu upotrebu je 2018. godine dosegla otprilike $5.6 milijardi, a očekuje se da će ovo tržište do kraja 2025. godine narasti na $19 milijardi, s prodajom većom od 65 milijuna robota godišnje. To može biti iznenađujući podatak s obzirom na to da je više skupih tvrtki za proizvodnju robota za potrošače, poput Jibo i Anki, propalo. Međutim, novi val ove tehnologije zamijenit će mjesto starih projekata i robota koji su propali, poput BUDDY-ja (Blue Frog Robotics) – mobilnog uređaja koji je bio namijenjen da služi kao osobni asistent i pruža automatizaciju i osiguravanje kućanstva.


Prevela: Ružica Ereš