ASKA: Leteći automobil za masovnu proizvodnju

"ASKA je orijentirana k velikoj potencijalnoj bazi korisnika, običnim putnicima, te može potaknuti potražnju za razvojem urbane mobilnosti zrakom. Dostupnost u okviru modela pretplate potaknut će potražnju i zahtijevati proizvodnju velikog broja ovih vozila", Guy Kaplinsky, predsjednik i osnivač tvrtke NFT Inc.

AUTOR: Interesting Engineering
OBJAVLJENO: 08.07.19 u 15:34
MONTHLY_RATE_LIMIT_EXCEEDED
NFT Inc., tvrtka za razvoj rješenja za urbanu mobilnost zrakom (Urban Air Mobility, UAM) u Silicijskoj dolini, sastavila je međunarodni tim stručnjaka iz SAD-a i Izraela kako bi razvili ASKA-u, koju možete vidjeti na službenoj stranici. Ovaj tim ima veliko iskustvo sa zrakoplovnim i autonomnim sustavima umjetne inteligencije, uključujući najnaprednija bespilotna zrakoplovna vozila.

ASKA je primjer vozila s eVTOL-om – električnim vertikalnim polijetanjem i slijetanjem; dakle, ona može poletjeti i slijetati kao helikopter, bez potrebe za pistama. Ime ovog uređaja dolazi od japanskog naziva za pticu u letu.

Prva javna prezentacija ASKA eVTOL vozila održana je prošlog mjeseca na EcoMotion Weeku, od 10. do 13. lipnja u Tel Avivu. Interesting Engineering je odradio intervju s predsjednikom i suosnivačem tvrtke NFT Inc., Guyem Kaplinskyjem po njegovom povratku s ove konferencije.

Kaplinsky je u intervjuu otkrio kapacitet i domet vozila. Ono radi na baterije koje se mogu puniti i pogonski sustav s produženim dometom, što mu omogućuje impresivni domet od 560 kilometara za letenje i solidnih 160 kilometara za vožnju. U vozilo može stati najviše troje ljudi, a veličine je standardnog terenca, što znači da se može parkirati u klasičnu garažu ili parking.

U odnosu na druge tvrtke, koje rade na inovacijama poput "zračnih taksija" i ciljaju proizvodnju na bogate ljude i poslovne putnike, Kaplinsky tvrdi da je njegov dizajn namijenjen drugačijoj demografskoj kategoriji. S obzirom na to da "prosječna osoba ne može izdvojiti 100 dolara za put u jednom smjeru", Kaplinsky smatra da ostalim proizvođačima nedostaje upravo "veći tržišni potencijal". Sve se svodi na svakodnevne potrebe i brojke. "Vjerujem da svakodnevni putnici čine oko 70 do 80 posto ukupnog tržišta za urbanu mobilnost zrakom, a milijunaši i biznismeni svega 20 do 30 posto", ističe.

Upravo u tome je ključna razlika ASKA-e u izgradnji svoje baze klijenata: "ASKA je orijentirana k velikoj potencijalnoj bazi korisnika, običnim putnicima, te može potaknuti potražnju za razvojem urbane mobilnosti. Dostupnost u okviru modela pretplate potaknut će potražnju i zahtijevati proizvodnju velikog broja ovih vozila".

Kaplinsky je objasnio da očekuje da će proizvod moći rasti učinkovito jer proizvodnja neće ovisiti samo o njegovoj tvrtki. Sam NFT neće ni proizvoditi ASKA vozila, nego će se ona proizvoditi u visoko kvalitetnoj i jeftinoj masovnoj proizvodnji automobila.

Predviđa i da će cijena ovih vozila zbog masovne proizvodnje moći pasti na $50.000: "Procjenjujemo da će do masovne proizvodnje doći prije 2030. godine. Vjerujemo da će do 2025. godine mogućnost ljudi da žive gdje žele, uz niže troškove života i više novca na raspolaganju, privući ljude konceptu letećih vozila".

Kaplinsky vjeruje da će se to ostvariti na sljedeći način: ASKA-ine jedinstvene mogućnosti letenja i vožnje stvorit će potražnju potrošača za ovakvim vozilima, masovni zahtjev kupaca stvorit će snažnu potražnju za uslugama urbane mobilnosti zrakom, a odgovor na tu potražnju bit će masovna proizvodnja ovih vozila.

Kaplinsky smatra da neće biti potrebne nikakve posebne vještine ili pripreme za upravljanje ovim vozilima, jer su ona dizajnirana za samostalan rad. Stoga, za upravljanje neće biti potrebne nikakve pilotske vještine.

"ASKA leti autonomno pomoću svog jedinstvenog Sense and Avoid sustava". On dobro funkcionira "zbog sofisticiranog sustava umjetne inteligencije za otkrivanje i izbjegavanje sudara u zraku".

Ono može osjetiti što se oko njega nalazi i zatim sastaviti "sliku" o tome, na temelju koje bira najsigurniji smjer svoje daljnje putanje leta. "ASKA ima jedinstveni IP za autonomne sustave koji provjerava i potvrđuje te mogućnosti".

Trenutačni je plan omogućiti da ASKA vozi potpuno samostalno: "Integrirat ćemo ovaj sustav s postojećim autonomnim sustavima za pogon kako bi ASKA postala potpuno samostalna i u zraku i na cesti".

Na pitanje o tome jesu li istražili pitanje osiguranja ovih vozila i hoće li incidenti poput nedavnog pada helikoptera na krov zgrade u New Yorku potaknuti neke konkretne sigurnosne probleme, Kaplinsky je odgovorio:

"To je rastući problem, ali postoji konsenzus da će osiguravatelji vjerojatno ponuditi novi pristup s dvije police osiguranja: polica za osnovno osiguravanje automobila i druga polica koja obuhvaća odgovornost u slučaju nesreće, oštećenja imovine i ozljeda. Sudovi će se suočiti s novim izazovom u odlučivanju kada je automobil automobil, a kada on postaje zrakoplovno vozilo. To će utjecati na police osiguranja u slučaju nezgoda, ali i na troškove premija osiguranja".

Pritom se pozvao i na članak iz časopisa Tort Trial & Insurance Practice Law o letećim vozilima i pitanju križanja zrakoplova i automobila s obzirom na policu osiguranja.

Tvrdi kako tvrtka "posvećuje veliku pozornost sigurnosnim pitanjima". Inovacije u dizajnu rađene su prema FAA standardima sigurnosti koji uključuju visoku pouzdanost, rezervne sustave i sofisticirane algoritme upravljanja; postoji i opcija sigurnog slijetanja, za slučaj kvara na elektroenergetskom sustavu postoji paket baterija koji omogućuje siguran let i slijetanje u radijusu od 5 kilometara.


Prevela: Ružica Ereš