Električni romobili: Ekološka revolucija u gradskom prometu ili potencijalna opasnost?

Električni romobil došao je s ponovnom popularizacijom dječjih romobila s početka ovog tisućljeća.

AUTOR: The Guardian
OBJAVLJENO: 15.07.19 u 10:41
OSVJEŽENO: 15.07.19 u 10:41
http://bit.ly/2Yyqz1I
Čini se da su električni romobili u posljednjih 18 mjeseci prevladali kao prometalo u brojnim gradovima u svijetu. Tvrtke koje se bave prodajom romobila podnijele su zahtjeve za ulaganjem u više od 100 gradova na svijetu. Lime, Bird, Voi, Circ, Flash, Tier samo su dio start-up projekata koji dobivaju potporu rizičnog kapitala pokušavajući stvoriti tržište koje će promijeniti izgled gradova diljem svijeta.

Međutim, unatoč poprilično pozitivnom prihvaćanju ovih eko-friendly vozila, postoje problemi koji su izazvali i dosta negativne reakcije, poput neprimjerenog ostavljanja (parkiranja) romobila uz cestu, ozljeda te čak i smrtnih slučajeva.

Te opasnosti podcrtane su nedavno kada je 35-godišnja 'YouTuberka' i TV voditeljica smrtno stradala dok se vozila električnim romobilom u jugozapadnom dijelu Londona, gdje je imala sudar s kamionom u kružnom toku. U Parizu, koji se smatra europskim središtem za ova vozila, prošli je mjesec došlo do prvog smrtnog slučaja kada je mladog muškarca udario kamion.

To dovodi do pitanja, jesu li električni romobili ključni dio modernog i ekološki prihvatljivog gradskog prijevoza ili je pak u pitanju riskantni i nepotrebni hir novih generacija?

Kopenhagen je vjerojatno najbolje mjesto za potražiti odgovor na ovo pitanje. U ovaj grad električni romobili su stigli prije otprilike šest mjeseci. Policija i vijeće za prometnu sigurnost rade na procjeni utjecaja sedam tvrtki koje prodaju ove romobile i 7.000 samih romobila koji su stigli nakon što je danska vlada 17. siječnja ove godine službeno započela testni period.

Pješaci se žale na razbacane romobile po pločniku i tvrde kako oni predstavljaju veliku opasnost za slijepce i ljude u invalidskim kolicima te kako su uzrok poprilično neprimjerenog ponašanja – primjerice, jedan mladić je vozio električni romobil jednim danskim supermarketom u gradu Odense čak sedam puta u jednom danu.

Međutim, vidljivo je da je cestovna mreža Kopenhagena već uvelike prilagođena novom prometalu, a najveći razlog tomu je ljubav Danaca prema biciklizmu. "U Danskoj kad se rodite, roditelji vas prvo nauče na tutu, a onda voziti bicikl", kaže Hemmingsen iz Kopenhagena za The Guardian. "Kopenhagen je po vožnji bicikla drugi grad na svijetu nakon Amsterdama – mi svakodnevno vozimo bicikla 1.4 milijuna kilometara", a samo tri posto ljudi u ovom gradu ne vozi bicikl svaki dan.

Ovaj grad je ravan, što je dosta bitno i kada je riječ o biciklima i kada je riječ o elektirčnim romobilima. Ono što je još bitnije su kilometri širokih cesta s odvojenim trakama za bicikliste koje su od najčešće odvojene ivičnjakom i uzdignute. Kao ni bicikl, ni električni romobil ne bi uopće trebao biti u blizini kamiona.

Ipak, spomenuto vijeće za prometnu sigurnost i dalje je zabrinuto zbog sve većeg broja ozljeda. "Trenutno mislimo da je riječ o istim razinama ozljeda kao i kod biciklista", kazao je Hemmingsen, dodajući kako nedavno istraživanje dva odjela za nezgode koja rade u Kopenhagenu, koje je otkrilo da se ozljede događaju oko dvije ozljede dnevno u prosjeku. Oko 800 biciklista godišnje bude teško ozlijeđeno.

I kopenhaška policija naporno radi. Nakon provođenja informativne kampanje, viši policijski službenici započeli su ranije ovog mjeseca operaciju protiv vožnje električnih romobila u pijanom stanju, a dio njih terenski radi na provedbi ove operacije u centru grada. Jedne večeri prošlog vikenda, 28 vozača električnog romobila zaustavljeno je pod sumnjom da voze u pod utjecajem opijata (alkohola ili narkotika), tvrdi nadzornik Allan Teddy Wadsworth-Hansen. Oni će sada morati platiti novčanu kaznu do 2.000 danskih kruna, što je oko 520 KM.

Jedan od policajaca koji je taj vikend radio u ulici Frederiksborggade, glavnoj ruti koja se nalazi u srcu noćnog života u Kopnehagenu, kaže kako je zaustavio jednog vozača i dao mu alkotest kada je stigao drugi koji je također bio pijan. "Dok sam obrađivao podatke alkotesta prvog vozača, već je stigao treći električni romobil na kojem su bile dvije osobe", dodaje nadzornik. "Čim ugledaju policiju, usporavaju vožnju. Tako je žena koja se vozila iza pala s romobila – srećom bez ozbiljnijih ozljeda, a ispostavilo se da je i ovaj vozač vozio pod utjecajem alkohola. Tada je prišao i četvrti električni romobil, a ispostavilo se da je i ovaj vozač bio pod utjecajem alkohola".

Iako se broj pijanih vozača tijekom ljeta poveća, "nikada se ne događa da zaustavite četiri vozača zaredom i da svi imaju veću količinu alkohola u krvi od dozovljene", priča Wadswoth Hansen. "Stoga, ovo što se događa s električnim romobilima zaista nije dobro, posebice noću, jer je vožnja pod utjecajem alkohola jako opasna stvar".

"Vozači [automobila] naviknuti su na bicikle, ali ne i na električne romobile. Kada vidite nekoga tko stoji u položaju u kojem su vozači romobila, nije teško pomisliti da je u pitanju zapravo pješak i ne skužiti da vam se taj 'pješak' približava brzinom od 20 km/h".

U Parizu se pokazalo da u opasnosti nisu samo vozači električnih romobila. To se najbolje pokazalo na primjeru pijanistice Isabelle van Brabant koju je električni romobil prije dva mjeseca udario u jednom pariškom parku. Isabelle je slomila zglob na dva mjesta uzrokujući rascjep kosti. To je za nju osobna, ali i poslovna katastrofa, s obzirom na to da je pijanistica u Pariškoj operi "Ne smije svirati godinu dana, a klavir je njen život", rekao je Isabellin suprug Jean-Rene Albertin. "Dok je bila u bolnici, rekli su nam da svaki dan barem deset ljudi dođe u bolnicu zbog ozljeda od električnog romobila. Vjerujem da svaki dan barem 200 ljudi bude ozlijeđeno", dodao je. Ovaj bračni par osnovao je udruženje koje će se boriti da žrtve ovakvih prometnih nezgoda dobiju naknadu, a pokrenut će sudske postupe protiv pariških općinskih vlasti te vozača koji je ozlijedio Isabell.

Ovo udruženje traži od francuske vlade da natjera vozače električnih romobila na sklapanje osiguranja pri nabavci vozika tako da se može nadoknaditi šteta žrtvama, i to kroz središnji fond čak i u slučaju da se napadač ne može identificirati.

Iako se pariška gradonačelnica Anne Hidalgo zalagala za električne romobile kao zeleniju alternativu automobila, sada je odlučila "slomiti anarhiju" vožnje ovih vozila. Od ovog mjeseca uvedene su novčane kazne za loše parkiranje, vožnju po pločnicima, kršenje ograničenja brzine od 20 km/h. Iz policije su rekli kako je već napisano oko 1.000 kazni i zaplijenjeno oko 600 romobila.

Nasuprot tome, Velika Britanija ostaje svojevrsni međuprostor za tvrtke koje prodaju električne romobile jer ih je, barem posljednjih 30 godina, protuzakonito voziti i na cesti i na pločniku. S jedne strane, prema zakonu o cestovnom prometu iz 1988. godine, oni nisu prikladni za upotrebu na cesti pa se ne mogu registrirati kao vozila, a s druge strane, prema zakonu o cestama iz 1835. godine vožnja ovim romobilima po pločniku vodi se kao kazneno djelo. Povremeno dolazi do sudskog procesuiranja ljudi koji to ipak učine.

Unatoč tome, prodaja električnih romobila u Britaniji cvate. Ministri su pod pritiskom da se zakon promijeni ili ukine, no, postoji i potreba da se ovaj zakon nastavi provoditi kako bi se izbjegle nove tragedije poput one koja se dogodila u Londonu.

Britansko Ministarstvo prometa radi na reviziji ovih zakona, što ne znači da će se oni na kraju promijeniti te planira održati okrugli stol s predstavnicima tvrtki koje prodaju električne romobile kako bi ih potaknuli da kupce obavijeste da mogu kupiti ova vozila, ali da ih (još uvijek) ne mogu voziti na javnim mjestima.

Također, postoje i neslaganja o tome koliko su ovi romobili trajni – Albertin iz Francuske tvrdi kako se neki moraju zamijeniti već nakon 28 dana upotrebe, a Hemmingsen iz Danske tvrdi da mogu trajati i do tri mjeseca. Postoje i mišljenja da mogu trajati dosta duže. Međutim, mogao bi se pojaviti sličan problem kao s konceptom dijeljenja bicikala u Velikoj Britaniji, koji je povučen s tržišta nakon manje od godinu dana zbog velikog problema s vandalizmom.

Ipak, tvrtke koje proizvode i prodaju električne romobile tvrde da sigurnost u vožnji shvaćaju vrlo ozbiljno. Kristina Nilsson iz tvrtke Voi tvrdi da ova tvrtka radi i na stvaranju namjenskih parkirnih mjesta u 31 gradu u kojem djeluju, čime žele vozačima dati poticaj i zasluge kada propisno parkiraju svoja vozila.

"Radimo i na uvođenju bržih i sporijih zona, tako da u određenim područjima morate ići sporije od 20 km/h", rekla je. Ona tvrdi i kako će i strožije kazne primjerice u Parizu imati veliki učinak "Znam da će u tamo biti raspisan natječaj da se zadrže tri tvrtke, a iskreno se nadam da ćemo mi biti jedna od te tri".

Neke biciklističke udruge električne romobile vide kao potencijalnog saveznika u borbi za boljim biciklističkim stazama. Rachel White, voditeljica jedne od takvih udruga, kaže kako su u načelu za električne romobile, ukoliko se uspostave ograničenja brzina i odvajanje od automobilskog prometa. Ono što pored sigurnosti vide kao problem je to da bi korištenje električnih romobila moglo imati zdravstvene implikacije. "Pomalo se brinemo da ova vozila nemaju iste zdravstvene prednosti koje donose hodanje i vožnja biciklom", tvrdi. "No, općenito govoreći, druge organizacije koje lobiraju za izgradnju zaštićenih biciklističkih staza mogu biti samo dobra stvar".

Električni romobil došao je s ponovnom popularizacijom dječjih romobila s početka ovog tisućljeća. Međutim, suvremene verzije ovog vozila posljedica su poboljšanja tehnologija baterije.

Primjerice, električni romobili na baterije bili su u prodaji još 2013. godine, proizvodile su ih tvrtke poput kineskog Xiaomija, ali tada su se još uvijek smatrali dječjim igračkama. To se promijenilo 2017. godine kada je zaživio koncept dijeljenja bicikala. Jedna od tvrtki koja nudi tu uslugu bio je LimeBike, koja je donekle uspješno poslovala u San Franciscu kada su vidjeli da jedan od konkurenata, Bird, prikuplja novac za uvođenje sličnih usluga s električnim romobilima. Do sredine 2018. godine, ove tvrtke su se natjecale u transformaciji američkih ulica te su postigle vrijednost veću od milijardu dolara.

Ni europski pothvati nisu dugo kasnili za američkim. Spomenuta švedska tvrtka Voi, počela je s radom u kolovozu 2018. godine, a trenutno u sferi tzv. "mikro-mobilnosti" radi desetak europskih tvrtki.


Prevela: Ružica Ereš