Solarni putevi: Pet primjera

Ceste, pločnici i biciklističke staze mogle bi u budućnosti generirati električnu energiju uz to što će i dalje imati svoju primarnu svrhu. Iako je još uvijek pretežno u eksperimentalnoj fazi, nije isključeno da će ovi solarni oblici puteva jednog dana zamijeniti asfalt.

AUTOR: Interesting Engineering
OBJAVLJENO: 13.08.19 u 11:56
http://bit.ly/2Z4gt8O
Ceste, pločnici i biciklističke staze mogle bi u budućnosti generirati električnu energiju uz to što će i dalje imati svoju primarnu svrhu. Tomu se barem nadaju ljudi koji rade na stvaranju solarnih cesta, pločnika i biciklističkih staza. Budući da se tlo već koristi, ova strategija ima smisla – naravno, sve dok je sigurna. Iako je još uvijek pretežno u eksperimentalnoj fazi, nije isključeno da će ovi solarni oblici puteva jednog dana zamijeniti asfalt.

Cijena solarnih puteva ovisi o vrsti sustava koji će se postaviti i veličini površine koju će pokrivati. Primjerice, jedan od prvih solarnih puteva duljine svega 1 kilometar, izgrađen u jednom malom francuskom selu, koštao je oko 5 milijuna eura. Drugi primjer je Gradski trg Jeff Jones u SAD-u, gdje je postavljanje solarnog puta koštalo oko $60.000, a prekrivena je površina trga od 14m2, piše Interesting Engineering.

Iako i LED svjetla mogu puniti solarne panele, oni nisu zamjena za solarnu energiju. Svi umjetni izvori svjetlosti proizvode fotone koje mogu iskoristiti solarni paneli. Međutim, ako koristite LED ili bilo koji drugi umjetni izvor svjetlosti kao sredstvo za proizvodnju električne energije na kraju biste morali završiti u neto gubitku, odnosno u manju, s obzirom na količinu električne energije koju potroši žarulja i druge gubitke u sustavu napajanja električnom energijom.

Pored toga, većina trenutnih solarnih panela ima učinkovitost od svega 15%, što znači da bi se 85% svjetlosti koju bi upili izgubilo. Ni LED svjetla nisu 100% učinkovita kada je u pitanju pretvorba električne energije u svjetlost. Drugi zakon termodinamike također dovodi do zaključka da, bez obzira na razvoj tehnologije, nijedan od ovih uređaja nikada neće biti 100% učinkovit.

U nekim malim prijenosnim uređajima poput kalkulatora koriste se amorfni solarni paneli umjesto baterija kako bi se oni mogli napajati pomoću energije iz umjetnih izvora svjetlosti, ali naravno i iz izravne ili neizravne sunčeve svjetlosti.

Da bi solarne ceste bile sigurne za upotrebu, važno je da se mogu nositi sa svim vrstama oborina. Kada je u pitanju snijeg, radi se na dizajnu koji bi mogao otopiti snijeg. Jedan od primjera je tvrtka Solar Roadways, koja izrađuje modularne solarne pločice s grijaćim elementima koji bi trebali spriječiti akumulaciju snijega i leda. Pločice su izrađene od kaljenog stakla koje ima poseban dizajn površine jednak tradicionalnom asfaltu.

Donosimo vam nekoliko primjera solarnih puteva iz različitih dijelova svijeta:

Francuska

Kao što smo već spomenuli, ova solarna cesta jedna je od prvih na svijetu, a sastoji se od otprilike 2.880 m2 solarnih panela. Izgrađena je primjenom tehnologije Colas' Wattway, a dugačka je 1 kilometar. Colas je dio velike francuske telekomunikacijske grupe Bouygues, a financirala ga je država. Ova solarna cesta može proizvesti dovoljno energije da bi pokrila ulična svjetla u malom selu. Cijeli projekt koštao je oko €5 milijuna, a dnevno ga koristi više od 2000 vozača.

Georgia

Nakon uspjeha u Francuskoj, ovaj koncept je testiran u SAD-u, u blizini granice između Georgije i Alabame. Zaklada Ray C. Anderson financijski je pomogla instalaciju prve Wattway staze u Sjedinjenim Američkim Državama. Izgradnja ove ceste dio je projekta Ray ove zaklade, koji podrazumijeva područje od 29 kilometara za testiranje tehnologije koja koristi obnovljive izvore. Projekt također uključuje tzv. biosvale i stanicu za punjenje električnih automobila na solarni pogon.

Kina

Kina je 2018. godine dovršila radove na dionici autoceste u Jinanu, na kojoj je radila Qilu Transport Development Group. Ova solarna cesta sastoji se od tri različita sloja i dugačka je oko 1 kilometar. Njen temelj izrađen je pretežno od izolacijskog materijala, solarne ploče nalaze se u srednjem dijelu, a na vrhu je prozirni beton koji ih pokriva. Na prostoru od 1 kilometra nalazi se oko 5.875 m2 solarnih panela duž tri cestovne trake. Ova solarna cesta osmišljena je s ciljem generiranja oko milijuna kilovat sati godišnje.

Nizozemska

Biciklistička staza izgrađena u nizozemskom gradu Krommenie, prekrivena je solarnim pločama. Dugačka je oko 70 metara, a svaki panel je premazan jednim centimetrom zaštitnog premaza. Tijekom razdoblja od godinu dana, ova solarna biciklistička staza generirala je oko 70 kilovat sati po kvadratnom kilometru, što je dovoljno za napajanje oko tri kućanstva strujom.

Mađarska

Tvrtka Platio nedavno je postavila pločnik površine 4.6 m2 sa solarnim pločama. Ovaj pločnik izrađen je od reciklirane plastike i proizvodi električnu energiju za punjenje električnih vozila. Platio je ovaj sustav kapaciteta od 720 vati postavio u Budimpešti, a postupak instalacije trajao je samo jedan dan. Kada nije zauzet punjenjem električnih vozila, energija ovog pločnika pomaže napajati obližnju poslovnu zgradu.


Prevela: Ružica Ereš